Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ute etter noen kreative wok-retter... Synes det er kjempegodt med østers-saus og lignende som man får kjøpt i butikken, men det blir ofte mye av det samme.

Håper dere har noen forslag, her er ett til dere:

Kylling eller svinekjøtt med karri,løk, bananer og cashewnøtter! Nam nam til ris!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kylling, grønnsaker etter smak, rosiner og ris (eventuelt nudler).

Skrevet

Grønnsakswok med fisk og reker (4 pers.)

2 ss sesamolje

1 ts salt

1 finhakket hvitløksbåt

1 finhakket løk

1 rød paprika i små biter

1 grønn paprika i små biter

100 g bønnespirer

1 gul squash

2,5 dl buljong

2 ss soyasaus

3 ss mangochutney

300 g fiskefilet i små stykker

200 g reker

saften av 1 sitron

evt karri

Oljen varmes i wokpannen, og salt og hvitløk tilsettes. De oppdelte grønnsakene legges i og stekes under konstant omrøring. Buljong, soyasaus og mango-chutney tilsettes. Det hele gis et oppkok.

Fiskestykkene dyppes i sitronsaft og fordeles over. Surres 5-10 min. Rekene tas i. Smakes til og jevnes ev. med maizennamel.

Kyllingwok med peppersaus (4 pers.)

5 kyllingfileter

2 paprikaer

½ squash

6 champignoner

2 gulrøtter

1 løk

100 g sukkererter eller grønne bønner

½ purre

1 dl cashewnøtter

3 dl hønsebuljong

½ dl soyasaus

2 ss ketjap manis

1 ss sambal oelek

1 ss revet ingefær

1 hvitløksfedd

salt/pepper

sukker

maisenna

Skjær kyllingen i strimler; paprika og squash i terninger, løk og sopp i skiver og gulrøtter i staver. Stek kjøttet hvitt i litt olje. Dryss salt og pepper over. Tilsett grønnsakene og la surre 1 minutt. Bland sammen soyasaus, ketjap manis, sambal oelek, ingefær, presset hvitløk, salt, pepper og litt sukker sammen. Hell over i woken og kok opp. Rør litt maisenna ut i buljongen og rør inn. Server med ris.

Wok med marinert svinekjøtt og nudler (2 porsj.)

300 g strimlet svinekjøtt

2 ss søt soyasaus

1 båt hvitløk

1 ts fersk ingefær

¼ rød chili

3 ss olje

½ purre eller 2 vårløk

½ rød paprika

½ gulrot

½ løk

1 pakke nudler

pepper

Finhakk hvitløk, chili og ingefær. Bland sammen med kjøttet og soyasausen og la marinere ca 30 minutter. Skjær løk, purre, paprika og gulrot i ringer og biter. Kok nudlene etter anvisning på pakken.

Stek kjøttet raskt i olje, 2-3 minutter. Fres grønnsakene raskt, bland i kjøttstrimlene og rør i nudlene til slutt. Smak til med soyasaus og pepper.

Jeg synes forresten at Blue Dragon sauser er nydelige til wok. Min absolutte favoritt er Szechuan krydret tomatsaus. Jeg pleier å woke kyllingstrimler, babymais, fennikel, squash, hvitløk, gulrotstrimler og sukkererter. Blander i sausen og serverer med nudler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...