Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

Nettopp starta å jobbe på et kontor (møtebooker) , ringer mye i tlf og skriver på pc - 7,5 t. om dagen.

Jeg har fått plager som hodepine og smerter i øynene. Hodepinen kommer etter et par timer på jobb og varer dagen ut. Neste dag våkner jeg med hodepine, går på jobb og hjem igjen med dobbelt så sterk hodepine. Blitt så ille at jeg ikke kan bevege på hodet uten at det dundrer no inni h.... Lyd, lys og alt blir liksom vondt og slitsomt. Minner om migrene ( har hatt migrene en del ganger), men det er ikke det.

Jeg har fått beskjed om ( noen år siden ) at jeg har +1 og -0,75 på øynene fra optiker. Jeg er nærsynt. Lurer bare på om linser kan hjelpe? Men det er jo så vilt dyrt å få til en slik test...

Tenkt også på mulighetene ang. Pc skjermen sin Hz. Spurte jobben om de kunne undersøke om de hadde mer eller mindre enn 120 Hz på pc'ene. Det jeg vil de skal undersøke er hvor mange ganger skjermen blinker i sekundet, for slikt kan jo fort bli jævlig tungt for øynene/hjernen.

Også skal jeg prøve å dempe lyset på skjermen, slik at det ikke blir så sterkt.

jeg har slimposebetennesle i hoftene noe som har gitt meg smerter i korsryggen, aldri gått til fysioterapaut, bare fått kortison av lege. dette kan jo gi plager i nakken og dermed hodet.

Kanskje det er en komb. ? nedsatt syn + pc hz + hofte-rygg-nakke-hode ?

MEN.... linser er kanskje en god invisering uansett? Noen med +1 og -0,75 som har linser å anbefale?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber med data kan du i noen tilfeller få dekket briller av arbeidsplassen. Snakk med leder om dette.

Uansett om arbeidsplassen dekker noe eller ikke må du dra til en optikker og få sjekket synet og få briller som passer. En slik test koster ca 500, og det er ikke vilt dyrt for å unngå å bli sykmeldt og kanskje forverre synet kraftig.

Linser kan fungere, men det er mulig du uansett bør ha egne pc-briller.

Du bør også være flink til å la synet få hvile litt. Du bør gjøre det til en vane å ta en titt ut vinduet noen ganger i timen. Når du ser ut vinduet må du prøve å fokusere på noe så langt unna som mulig. Du bør også reise deg fra stolen en gang i timen og gå og strekke deg litt. Det er bra for skuldre og nakke, i tillegg til at det gir hodet en liten pause slik at du arbeider mer effektivt.

Når du har pause kan du ikke sitte forran pcen, men gjøre noe annet, f.eks snakke med kolleger. Du bør også begrense mobilbruk i pausen, for det bli bare enda en skjerm.

Anonymous poster hash: c36a6...16d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du får dekket databriller og eller skjermfilter, se her

Skjermfilter brukes også mot hodepine/tørre øyner etc

Anonymous poster hash: 1774c...bdf
  • Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ut fra tidligere innlegg, så antar jeg at dette er din tredje dag på jobb, så at du nettopp har begynt er virkelig ingen overdrivelse.

Det at du for noen år siden fikk +1 og -0,75 på en synstest, betyr slett ikke at du nødvendigvis har samme syn i dag. Kom deg til optiker med en eneste gang. Det er på ingen måte "sykt dyrt", sammenliknet med hva det koster deg om du blir gående uten jobb. Kanskje trenger du både databriller og mer generell synskorreksjon. Databriller kan du i dokumenterte tilfeller få dekket en viss sum av fra jobben.

Frekvensen på skjermen burde være greit å finne ut av: står ikke det på baksiden av skjermen?

Få hjelp til å tilpasse kontorstolen og pulten til din størrelse og arbeidsstilling/-oppgaver. Dette kan BHT hjelpe med.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til fysioterapeut og få laser eller ultralyd på hoftene. Helt bortkastet å plages når dette kan kurere i beste fall.

Slimposebetennelse i hofter kan være en konsekvens av flere ting, deriblant endometriose i bukhulen. Legg merke til om plagene blir verre i tilknytning til menstruasjon.

Ellers er databrille noe mange må ha når de jobber på skjerm.

Inneklima kan og gi hodepine, så her er flere mulige årsaker å ta tak i.

Anonymous poster hash: 2fa8f...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker +75 i briller og får hodepine uten de. Men det er da ikke så forferdelig dyrt for en synsundersøkelse, ca 4-500kr, det er det verd. Og det er mye dyrere i lengden å ha linser enn briller. Optikeren min mener at siden jeg bare har +75 så trenger jeg egentlig ikke bruke briller men pga hodepinen så vil jeg det, det hjelper.

Men du burde prøve fysio og.

Anonymous poster hash: d4f9e...3df

Gjest Solstråla88
Skrevet

Ville tatt en test hos en optiker for å kartlegge om du trenger er skjermbrille. En skjermbrille vi lette hverdagen din om du sliter med hodepine pga nærsynthet og eventuelt problemer med å flytte blikket og trenger mye fokus. Denne vil være delt opp i 2 soner, en for skjermen og en for papirarbeid. Dette er også noe veldig mange arbeidsgivere har avtaler om hos en spesiell optiker. Ville undersøkt med arbeidsplassen din om dere har en slik avtale et sted.

Skrevet

Ut fra tidligere innlegg, så antar jeg at dette er din tredje dag på jobb, så at du nettopp har begynt er virkelig ingen overdrivelse.

Det at du for noen år siden fikk +1 og -0,75 på en synstest, betyr slett ikke at du nødvendigvis har samme syn i dag. Kom deg til optiker med en eneste gang. Det er på ingen måte "sykt dyrt", sammenliknet med hva det koster deg om du blir gående uten jobb. Kanskje trenger du både databriller og mer generell synskorreksjon. Databriller kan du i dokumenterte tilfeller få dekket en viss sum av fra jobben.

Frekvensen på skjermen burde være greit å finne ut av: står ikke det på baksiden av skjermen?

Få hjelp til å tilpasse kontorstolen og pulten til din størrelse og arbeidsstilling/-oppgaver. Dette kan BHT hjelpe med.

Hehe, absolutt ingen overdrivelse, nei.

Vel, for meg er det sykt dyrt da jeg har minimalt med pener og fortsatt mange utgifter. Kan ikke svi av 500 hos optiker bare fordi det er passende nå å gjøre det...

Skal ta rådene til gode , og undersøke med jobben når det kommer til dekking av databriller o.l.

Skrevet

Jeg bruker +75 i briller og får hodepine uten de. Men det er da ikke så forferdelig dyrt for en synsundersøkelse, ca 4-500kr, det er det verd. Og det er mye dyrere i lengden å ha linser enn briller. Optikeren min mener at siden jeg bare har +75 så trenger jeg egentlig ikke bruke briller men pga hodepinen så vil jeg det, det hjelper.

Men du burde prøve fysio og.

Tenkt lenge på fysio, er det en sjanse for å betale egenandel på det å motta frikort? Går til psykolog og har frikort 1 , men det går jo ikke fysio under så vidt jeg vet.

De er jo ikke akkurat billige, så får se om jeg finner en rimelig en... Penger er vel ikke noe jeg kan skryte av for tiden. Lommeboka mi er syltynn :/

Skrevet

Ville tatt en test hos en optiker for å kartlegge om du trenger er skjermbrille. En skjermbrille vi lette hverdagen din om du sliter med hodepine pga nærsynthet og eventuelt problemer med å flytte blikket og trenger mye fokus. Denne vil være delt opp i 2 soner, en for skjermen og en for papirarbeid. Dette er også noe veldig mange arbeidsgivere har avtaler om hos en spesiell optiker. Ville undersøkt med arbeidsplassen din om dere har en slik avtale et sted.

Skal absolutt undersøkes ! :)

Skrevet

Gå til fysioterapeut og få laser eller ultralyd på hoftene. Helt bortkastet å plages når dette kan kurere i beste fall.

Slimposebetennelse i hofter kan være en konsekvens av flere ting, deriblant endometriose i bukhulen. Legg merke til om plagene blir verre i tilknytning til menstruasjon.

Ellers er databrille noe mange må ha når de jobber på skjerm.

Inneklima kan og gi hodepine, så her er flere mulige årsaker å ta tak i.

Anonymous poster hash: 2fa8f...d7c

Endometriose ? får ikke verre plager i hoftene ved mensen, men smertene er enormt sterke.. Begynte på P-piller for en stund siden, gikk da fra p-ring. Hørt at p-piller skal være så bra for mensensmerter , men mine ble bare 50 tusen ganger verre.

Mulig det er litt tett på kontoret, tror ikke de har noe spesielt med ventilasjon når jeg tenker på det..

Skrevet

Hvis du jobber med data kan du i noen tilfeller få dekket briller av arbeidsplassen. Snakk med leder om dette.

Uansett om arbeidsplassen dekker noe eller ikke må du dra til en optikker og få sjekket synet og få briller som passer. En slik test koster ca 500, og det er ikke vilt dyrt for å unngå å bli sykmeldt og kanskje forverre synet kraftig.

Linser kan fungere, men det er mulig du uansett bør ha egne pc-briller.

Du bør også være flink til å la synet få hvile litt. Du bør gjøre det til en vane å ta en titt ut vinduet noen ganger i timen. Når du ser ut vinduet må du prøve å fokusere på noe så langt unna som mulig. Du bør også reise deg fra stolen en gang i timen og gå og strekke deg litt. Det er bra for skuldre og nakke, i tillegg til at det gir hodet en liten pause slik at du arbeider mer effektivt.

Når du har pause kan du ikke sitte forran pcen, men gjøre noe annet, f.eks snakke med kolleger. Du bør også begrense mobilbruk i pausen, for det bli bare enda en skjerm.

Anonymous poster hash: c36a6...16d

Skal ta rådene til meg og høre med arbeidsplassen!

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger fokuserer man mer intenst enn nødvendig uten å merke det, greit å minne seg selv på å slappe av i øynene innimellom.

Samboer merker mer dårlig effekt av lavere hertz, enn høy. Når det er høyere hz får ikke hjernen tid til å registrere at skjermen "blinker", så det er mer behagelig. Når det er sagt, så ligger nok ikke hovedproblemet der. Håper du får tatt en synstest.

Anonymous poster hash: c4aea...79a
  • Liker 1
Skrevet

Noen ganger fokuserer man mer intenst enn nødvendig uten å merke det, greit å minne seg selv på å slappe av i øynene innimellom.

Samboer merker mer dårlig effekt av lavere hertz, enn høy. Når det er høyere hz får ikke hjernen tid til å registrere at skjermen "blinker", så det er mer behagelig. Når det er sagt, så ligger nok ikke hovedproblemet der. Håper du får tatt en synstest.

Anonymous poster hash: c4aea...79a

Riktig, snakket med samboeren min om det, og han sa at lavere enn 120Hz kunne gi hodepine ved konstant av pc.

Ja, synstest skal jeg prøve å få ordnet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tenkt lenge på fysio, er det en sjanse for å betale egenandel på det å motta frikort? Går til psykolog og har frikort 1 , men det går jo ikke fysio under så vidt jeg vet.

De er jo ikke akkurat billige, så får se om jeg finner en rimelig en... Penger er vel ikke noe jeg kan skryte av for tiden. Lommeboka mi er syltynn :/

Det går under frikort 2, sjekk helfo.no

Gjest Solstråla88
Skrevet

Da må du til legen først for å få henvisning. Og det er lang ventetid hos de med slike avtaler, desverre

AnonymBruker
Skrevet

Du kan får dekket terminalbriller av arbeidsgiver innenfor visse kriterier. På min arbeidsplass ender arbeidstaker med kr null i egenandel dersom de velger innfatninger innenfor et visst utvalg. Vil de ha en annen innfatning betaler de et mellomlegg selv for det innfatningen koster utover kr 1000 tror jeg det er.

Så kan du tenke på at hodepine også kan komme av stramme muskler i skuldre/nakke, noe som ikke er unaturlig når man er i sine første dager på en helt ny arbeidsplass. Ta dette også i betraktning.

Så syns jeg også du må framtre litt forsiktig og ikke "krevende" når du nettopp er begynt i ny jobb. Det er ikke særlig taktisk å gå hardt ut etter tre dager på jobb og rope opp om krav om terminalbriller og ny skjerm. Det er selvsagt mange måter du kan ha framlagt problemet på, sier ikke at du har opptrådt frekt, bare en liten heads up.

Anonymous poster hash: 407d0...368
  • Liker 2
Skrevet

Du kan får dekket terminalbriller av arbeidsgiver innenfor visse kriterier. På min arbeidsplass ender arbeidstaker med kr null i egenandel dersom de velger innfatninger innenfor et visst utvalg. Vil de ha en annen innfatning betaler de et mellomlegg selv for det innfatningen koster utover kr 1000 tror jeg det er.

Så kan du tenke på at hodepine også kan komme av stramme muskler i skuldre/nakke, noe som ikke er unaturlig når man er i sine første dager på en helt ny arbeidsplass. Ta dette også i betraktning.

Så syns jeg også du må framtre litt forsiktig og ikke "krevende" når du nettopp er begynt i ny jobb. Det er ikke særlig taktisk å gå hardt ut etter tre dager på jobb og rope opp om krav om terminalbriller og ny skjerm. Det er selvsagt mange måter du kan ha framlagt problemet på, sier ikke at du har opptrådt frekt, bare en liten heads up.

Anonymous poster hash: 407d0...368

Skal absolutt ha det i bakhodet, er litt redd for å virke kravstor, men samtidig må jeg jo ha riktige forhold for å kunne arbeide ordentlig. Å sitte med den villeste hodepinen 7,5 timer om dagen, og jobbe med både tlf + pc er ikke en god match, hverken for meg eller firma... :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville gjort alt jeg kunne for å kjøpe briller selv. Evt bedt om forskudd på neste mnds lønn, eller betale med kredittkort og gjøre opp når lønna kommer.

Jeg hadde det slik som du, TS. Dvs, etter mange år på jobb begynte jeg plutselig å få vondt i hodet, ble veldig sliten i øynene, hadde bare behov for å legge meg på sofaen etter jobben, og følte jeg måtte ha på meg solbriller hele resten av dagen etter jobb, pga at jeg fikk verre hodepine av dagslyset.

Gikk til en brilleforretning, og fikk synstest. Ofte gjør de slikt gratis, har kampanjer el.l. De fant ikke store avvikene, men noe var det, og jeg kjøpte briller. Bare for å teste. Det gikk bedre med en gang. Ble redningen for meg.

Anonymous poster hash: 13b0e...f19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...