Gå til innhold

Dere som sliter med høytblodtrykk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål til dere:

- Hva er grunnen til at dere har det?

- Hvordan holder dere blodtrykket i sjakk?

- Går dere på medisiner? Eventuel hvilken? Merker dere forskjell med medisinene?

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos 95% av tilfellene med høyt blodtrykk finner man ikke noe årsak, det "bare er sånn".

Men det er mye du kan gjøre for å påvirke blodtrykket:

- Vektnedgang

- Trening

- Kosthold - kutte ned på sukker og salt i maten.

Jeg har lenge hatt grenseverdier hos legen (140/90), men når jeg måler selv hjemme, så er blodtrykket akseptabelt, så jeg går ikke på medisiner.

Blodtrykket er dynamisk og svinger veldig fra dag til dag, time til time. Det er kun når det er vedvarende høyt at man anbefaler medisiner, og hvis du har andre risikofaktorer for å utvikle hjerte og karsykdom.



Anonymous poster hash: 0d1f6...439
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos 95% av tilfellene med høyt blodtrykk finner man ikke noe årsak, det "bare er sånn".

Men det er mye du kan gjøre for å påvirke blodtrykket:

- Vektnedgang

- Trening

- Kosthold - kutte ned på sukker og salt i maten.

Jeg har lenge hatt grenseverdier hos legen (140/90), men når jeg måler selv hjemme, så er blodtrykket akseptabelt, så jeg går ikke på medisiner.

Blodtrykket er dynamisk og svinger veldig fra dag til dag, time til time. Det er kun når det er vedvarende høyt at man anbefaler medisiner, og hvis du har andre risikofaktorer for å utvikle hjerte og karsykdom.

Anonymous poster hash: 0d1f6...439

Familien min, onkler og tanter sliter med høyt blodtrykk, så det er nok der forklaringen ligger. Legen satte meg på medisiner når jeg gjentatte ganger fikk påvist høyt blodtrykk.

Jeg har det ikke hele tiden, men merker best når jeg er sliten. Sovet veldig lite. Kan også legge til at jeg sjeldent trener kg røyker mye.

Hva skjer hos deg når du har blodtrykk? Hos meg så skjer følgende: svetter, beins skjelver og jeg hører piping i ørene.

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke at jeg hadde høyt blodtrykk.

Men pga at min far døde når han var i 40 årene pga høyt blodtrykk, hjerteproblemer og div, så ble resten av familien testet

Og jeg hadde 180/100, men merket absolutt ingenting, ingen plager! Nå spiser jeg sundt, er vegetarianer,null røyk og alkohol, og trimmer daglig.

Men jeg måtte begynne på medisiner mot blodtrykket. Det jeg har nå er Losartan 100/25 (samme som Cozaar) Har brukt de i ca 5 år nå.

Er like fin i formen nå som før jeg begynte på medisinene, men nå er blodtrykket normalt.

Anonymous poster hash: 072b1...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke at jeg hadde høyt blodtrykk.

Men pga at min far døde når han var i 40 årene pga høyt blodtrykk, hjerteproblemer og div, så ble resten av familien testet

Og jeg hadde 180/100, men merket absolutt ingenting, ingen plager! Nå spiser jeg sundt, er vegetarianer,null røyk og alkohol, og trimmer daglig.

Men jeg måtte begynne på medisiner mot blodtrykket. Det jeg har nå er Losartan 100/25 (samme som Cozaar) Har brukt de i ca 5 år nå.

Er like fin i formen nå som før jeg begynte på medisinene, men nå er blodtrykket normalt.

Anonymous poster hash: 072b1...889

Oi, jeg har aldri blitt sjekka for hjerteproblemer selv om jeg har mast utrolig mye på legen min. Han sier at slt var bra på ekg. Men jeg har høy puls hele tiden omtrent og har såvidt hatt det hele livet såvidt jeg vet.

Jeg går på enalapril sandoz 10mg.

Har du aldri høytblodtrykk lenger? Og visste dere ikke at faren deres hadde hjerteproblemer før det ble for sent?

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antagelig høyt blodtrykk pga en autoimmun sykdom jeg har.

Jeg gikk lenge på skyer, svimmel, problemer med urinering og i en annen verden, men ingen sjekket blodtrykket. Måtte tilslutt på legevaktatter og da var trykket på 194/130.

Begynte umiddelbart på Norvasc og det hjelper bra. Får turen innimellom, da setter jeg meg ned å konsentrerer meg om å puste og da går det over :)



Anonymous poster hash: 6f777...e8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt høyt blodtrykk ofte, men legene har funnet ut at jeg bare har "white collar blood pressure" altså at det er fordi jeg blir stresset av leger.

Men det jeg gjør for å få det ned er å prøve å slappe av. Puste rolig osv. :)



Anonymous poster hash: 9851c...add
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antagelig høyt blodtrykk pga en autoimmun sykdom jeg har.

Jeg gikk lenge på skyer, svimmel, problemer med urinering og i en annen verden, men ingen sjekket blodtrykket. Måtte tilslutt på legevaktatter og da var trykket på 194/130.

Begynte umiddelbart på Norvasc og det hjelper bra. Får turen innimellom, da setter jeg meg ned å konsentrerer meg om å puste og da går det over :)

Anonymous poster hash: 6f777...e8d

Hva slags problemer har du med urinering? Jeg blir skikkelig tissetrengt sånn helt plutselig uten forvarsel.

Hva menes med autoimmun sykdom? Hva sliter du med? Jeg kan til tider være veldig varm på kroppen mens tempraturen er helt normal.

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt høyt blodtrykk ofte, men legene har funnet ut at jeg bare har "white collar blood pressure" altså at det er fordi jeg blir stresset av leger.

Men det jeg gjør for å få det ned er å prøve å slappe av. Puste rolig osv. :)

Anonymous poster hash: 9851c...add

Bra at de har funnet ut da :)

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt høyt blodttrykk siden jeg var 18 år og begynte med medisiner allerede som 19-åring. Har senere hatt både hjerneblødning og hjerteinfarkt så nå går jeg på to blodtrykksmedisiner for å holde det nesten kunstig lavt.
Jeg har aldri kjent noe ubehag ved det høye blodtrykket. Ble en gang akutt lagt inn til overvåkning på Ahus etter at fastlegen skulle ta en rutinesjekk. Husker ikke hvor høyt det var (bare at jeg var forskrekket over at det i det hele tatt var mulig). Men selv da merket jeg ikke at det var unormalt høyt.



Anonymous poster hash: 573d4...e50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 og har høyt blodtrykk. Har aldri merket noe til blodtrykket selv om jeg trodde jeg kunne merke høyt blodtrykk. Jeg har prøvd å måle blodtrykk når jeg har følt meg oppjaget, susete i hodet og uvel men da har det vært normalt eller bare lett forhøyet. Derimot da jeg fikk skyhøyt blodtrykk etter en operasjon (200/130 på det verste) hadde jeg ingen symptomer ut over rask puls.

De har ikke funnet noen grunn til blodtrykket mitt bortsett fra høyt blodtrykk i slekta og at jeg er overvektig. Nå går jeg på 20 mg Adalat Oros og håper å etterhvert kunne slutte å ta medisinen dersom jeg klarer å gå ned mer i vekt og/eller bli i bedre form.



Anonymous poster hash: f5156...6ef
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg har aldri blitt sjekka for hjerteproblemer selv om jeg har mast utrolig mye på legen min. Han sier at slt var bra på ekg. Men jeg har høy puls hele tiden omtrent og har såvidt hatt det hele livet såvidt jeg vet.

Jeg går på enalapril sandoz 10mg.

Har du aldri høytblodtrykk lenger? Og visste dere ikke at faren deres hadde hjerteproblemer før det ble for sent?Anonymous poster hash: ec80f...1af

Jo, har vist om hjerteprblemet hans, han hadde pacemaker også.

Jeg tror ikke jeg har høyt blodtrykk lenger, det har ihvertfall vært bra når jeg har vært hos legen. Men jeg husker på å ta medisinen hver dag (dosett :) )

Men pga alt dette her så må jeg også ta kolesterolsenkende medisin, selv om kolestrolnivået mitt ikke er så himla høyt. Fikk heller ikke lov til å være blodgiver lenger pga medisinbruken, forståelig nok.

Anonymous poster hash: 072b1...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke hele tiden, men merker best når jeg er sliten. Sovet veldig lite. Kan også legge til at jeg sjeldent trener kg røyker mye.

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Sove lite, ikke trene og røyke mye er jo oppskriften på høyt blodtrykk og hjertefeil. Forandre livsstilen din og du vil leve mye lengre.

Dama har "høyt blodtrykk", eller det vil si "kontortrykk". Alltid hatt skyhøyt trykk hos legen, vært igjennom flere 24 timers tester og gått på medisin. Men så kjøpte hun sitt egen blodtrykksapparat og det viste seg at hun heller hadde lavt trykk enn høyt når hun lå hjemme. Vet ikke om dette fikk henne til å roe seg ned, og selv om det ikke gjorde utslag på de enkelte blodtrykksmålingene hos legen så gjorde det voldsom utslag på to 24 timers tester. Så nå er hun tatt av medisiner. :)

Anonymous poster hash: 7f6fd...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Har tidligere hatt høyt blodtrykk grunnet stress og kanskje overvekt.

Fikk endret ting før slik at jeg slapp å bruke medisin.

Som en førstehjelp, som kun hjelper der og da, er å trene et eller annet. Ved fysisk aktivitet vil blodtrykket gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer har du med urinering? Jeg blir skikkelig tissetrengt sånn helt plutselig uten forvarsel.

Hva menes med autoimmun sykdom? Hva sliter du med? Jeg kan til tider være veldig varm på kroppen mens tempraturen er helt normal.

Anonymous poster hash: ec80f...1af

Har problemer med trykket, dråpetisser i perioder, kan også få en følelse av at jeg må tisse nå! Ikke UVI, men akkurat som om det kiler i urinrøret, jeg er kvinne.

Jeg har Lupus http://no.wikipedia.org/wiki/Systemisk_lupus_erythematosus

Jeg kan bli veldig varm nederst på magen og på brystet, varmere enn jeg er i resten av kroppen, det er så tydelig at andre kan også merke at jeg er varmere på disse områdene.

Anonymous poster hash: 6f777...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 og har høyt blodtrykk. Har aldri merket noe til blodtrykket selv om jeg trodde jeg kunne merke høyt blodtrykk. Jeg har prøvd å måle blodtrykk når jeg har følt meg oppjaget, susete i hodet og uvel men da har det vært normalt eller bare lett forhøyet. Derimot da jeg fikk skyhøyt blodtrykk etter en operasjon (200/130 på det verste) hadde jeg ingen symptomer ut over rask puls.

De har ikke funnet noen grunn til blodtrykket mitt bortsett fra høyt blodtrykk i slekta og at jeg er overvektig. Nå går jeg på 20 mg Adalat Oros og håper å etterhvert kunne slutte å ta medisinen dersom jeg klarer å gå ned mer i vekt og/eller bli i bedre form.

Anonymous poster hash: f5156...6ef

:klem1:

Anonymous poster hash: 6f777...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...