Gå til innhold

Spise så mye frukt man vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser til vanlig fire hovedmåltider hver dag. Har ikke noen "fast mengde" mat per måltid, men spiser til jeg kjenner jeg er mett. I tillegg til disse fire måltidene, spiser jeg mye frukt og bær innimellom. Grunnen er at jeg synes dette er utrolig godt, og jeg ser ikke på det som "mat", men som noe man kan gå og småknaske på. Spiser mest bananer, epler, appelsiner, ananas og jordbær. Kan godt kose meg med et par frukt eller tre en time etter middag, selv om jeg ikke er sulten. Spiser vel mellom 5 og 10 porsjoner frukt hver dag, og dette er noe jeg har begyne med nå i det siste.

Har fra jeg var lita hørt at man kan "spise så mye frukt man vil" siden det er sunt osv. Men jeg lurer på, er det egentlig så bra å spise så mye utenom måltidene? Er litt redd jeg skal legge på meg av det, frukt inneholder jo kalorier det også…

Noen som vet? :)

Hilsen jente 20 år!

Anonymous poster hash: dbe84...9c0
AnonymBruker
Skrevet

Kan også legge til at jeg ikke blir mett av frukt, kjenner det ikke i magen, hvis dere skjønner… Er vel derfor jeg kan spise så mye av det utenom måltidene :)

Gjest Runforit
Skrevet

Går vekta oppover? Om ikke så kjør på. Det skal ganske mye til for å bli feit av å spise frukt. Heller det enn å småknaske på andre usunne ting :)

Kos deg med frukten du.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på Grete Roede kurs nylig, var det en min og max grense for hvor mye frukt man skulle spise hver dag.

Men dette er jo litt med bakgrunn i at man ikke kan spise ubegrenset med frukt når man skal forsøke å gå ned i vekt.

Til syvende og sist er det jo uansett totalt kaloriinntak på en dag som teller. Så dersom alternativet til å spise frukt er å spise noe annet, mindre sunt, så er det jo bedre å holde seg til frukten.

Og dersom det viser seg at du legger på deg av dette, så få du bare kutte ned. Evt erstatte litt av frukten med grønnsaker. De fleste grønnsaker inneholder ikke så mye kalorier som frukt.

Anonymous poster hash: b5a05...b8e
AnonymBruker
Skrevet

Går vekta oppover? Om ikke så kjør på. Det skal ganske mye til for å bli feit av å spise frukt. Heller det enn å småknaske på andre usunne ting :)

Kos deg med frukten du.

Som jeg skrev, så har jeg ikke drevet med dette i så lang tid, bare et par uker. Var ikke så glad i frukt før, men har nå merket hvor godt det faktisk er! Elsker å kutte opp frukt og bare knaske, eller skrelle meg en appelsin i ny og ned. Derfor har jeg ikke merket at vekta har gått noe særlig oppover, hverfall ikke ennå. Kan være at jeg er blitt 0,5-2 kg tyngre, men så svinger jo vekta litt naturlig over tid, også…

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på Grete Roede kurs nylig, var det en min og max grense for hvor mye frukt man skulle spise hver dag.

Men dette er jo litt med bakgrunn i at man ikke kan spise ubegrenset med frukt når man skal forsøke å gå ned i vekt.

Til syvende og sist er det jo uansett totalt kaloriinntak på en dag som teller. Så dersom alternativet til å spise frukt er å spise noe annet, mindre sunt, så er det jo bedre å holde seg til frukten.

Og dersom det viser seg at du legger på deg av dette, så få du bare kutte ned. Evt erstatte litt av frukten med grønnsaker. De fleste grønnsaker inneholder ikke så mye kalorier som frukt.

Anonymous poster hash: b5a05...b8e

Som jeg skrev, så spiser jeg ikke frukten istedet for noe annet. Jeg spiser det i tillegg til de faste måltidene mine. Dersom jeg kutter frukten, tror jeg ikke at jeg går over på f.eks. sjokolade i stedet, fordi jeg er egentlig ikke særlig glad i søtsaker, bare i helgene… Jeg kjenner ikke metthetsfølelse av frukt, derfor kan jeg spise mye av det, og utenfor måltider.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/article555981.ece

Jeg har lest at hvis du vil spise frukt, så gjør det før middag (ikke om kvelden). Jeg spiser en liten fruktskål et par dager i uka. F.eks, så skjærer jeg opp eple, banan og legger til noen druer. I tillegg til det, så hiver jeg oppi gulrøtter og cherrytomater (cherrytomater er virkelig digg om du er sugen på noe som smaker søtt!)

Anonymous poster hash: 8e698...40d
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis jeg ikke er sulten, men er småsulten, så spiser jeg en håndfull mandler. Da klarer jeg å holde på metthetsfølelsen litt lenger enn hvis jeg ikke spiste mandler (nøtter).

Anonymous poster hash: 8e698...40d
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du klarer å bytte ut noe av frukta med grønnsaker er det bar, for grønnsaker inneholder mindre sukker enn frukt. Dersom du ikke klarer å bytte ut noe kan du fortsette å spise frukt, men du må øke aktiviteten hvis du merker at vekta begynner å øke.

Du bør kutte fruktmengden hvis du merker at magen blir urolig.

Anonymous poster hash: 8c0d2...983
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull å si spis så mye frukt du vil. Frukt inneholder mye sukker.

Anonymous poster hash: 7837c...315
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frukt inneholder kalorier, og inntar du mer kalorier enn du forbrenner, vil du legge på deg. Uansett hvor de kaloriene nå kommer fra.

Bananer, druer, ananas og dadler er eksempler på frukt som inneholder ganske mye kalorier pr 100 gram. En banan er fort 100 kcal. Om du trøkker innpå 5-10 frukter hver dag kan det bli flere hundre kalorier til sammen.

Anonymous poster hash: af91c...363
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frukt inneholder variabel mengde med druesukker. Dette påvirker blodsukkeret på samme måte som all annen sukker. Det kan derfor være lurt å begrense inntaket av frukt med mye druesukker.

På den andre siden inneholder frukt mange fine næringsstoffer. Alt med måte.

Anonymous poster hash: 969d6...2c6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser vanligvis en appelsin og en pære hver dag, og dette ligger på rundt 200 kcal. Appelsin og pære er to av de minst kaloriholdige fruktene, så nei, du kan ikke spise så mye frukt du vil uten å gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: 2587b...786
Skrevet

"Sunt" er et komplekst begrep, kalorier er enkel matte. For de fleste er litt frukt hver en god ting. Hvis "hvor mye frukt du vil" er flere kalorier enn du har plass til i ditt "kaloriregnskap", vil du gå opp i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Når du slanker deg, kan du ikke spise begrenset med kalorier.

At noe er sunt, betyr ikke at det er lite kalorier.

Sunt er altså ikke nødvendigvis slankemat.

Frukt er bedre enn sjokolade, men spiser du nok så legger du på deg av det (som av all annen mat)

Nøtter er også sunt, men mye kalorier i!

Annonse
Skrevet

Det er nok ikke lurt å spise alt for mye, det er jo kalorier... i en stor appelsin er det 125-150 kalorier og ligger du på grensen til maksinntak i maten så vil jo veldig mye frukt på toppen av det bli 500 kalorier ekstra

Når det er sagt så spiser jeg en stor appelsin til dagen som mellommåltid, og noen ganger tar jeg en til kvelds også... men jeg regner det som kalorier på lik linje med alt annet jeg spiser

Skrevet

Det er nok ikke lurt å spise alt for mye, det er jo kalorier... i en stor appelsin er det 125-150 kalorier og ligger du på grensen til maksinntak i maten så vil jo veldig mye frukt på toppen av det bli 500 kalorier ekstra

Når det er sagt så spiser jeg en stor appelsin til dagen som mellommåltid, og noen ganger tar jeg en til kvelds også... men jeg regner det som kalorier på lik linje med alt annet jeg spiser

Er det virkelig så mye kalorier i en appelsin? Jeg har lest flere steder at en vanlig appelsin inneholder rundt 50-60 kalorier… Da må appelsinen på 125-150 kalorier være veldig stor, i så fall :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så mye kalorier i en appelsin? Jeg har lest flere steder at en vanlig appelsin inneholder rundt 50-60 kalorier… Da må appelsinen på 125-150 kalorier være veldig stor, i så fall :)

Jeg spiser en appelsin hver dag, og 50-60 kalorier hørtes veldig rart ut. Mine inneholder vanligvis mellom 70 og 120. Kaloriinnholdet varierer veldig fordi størrelsen varierer veldig. Selv når appelsinene ser like ut, er det stor forskjell i hvor tykt skallet er, men jeg tror knapt jeg har vært borti en appelsin som hadde så lite som 50 kcal.

Anonymous poster hash: 2587b...786

Skrevet

Det er nok ikke lurt å spise alt for mye, det er jo kalorier... i en stor appelsin er det 125-150 kalorier

Mm :Nikke:

og ligger du på grensen til maksinntak i maten så vil jo veldig mye frukt på toppen av det bli 500 kalorier ekstra

Men hæ? :vetikke:

Det beste er å sjekke pålitelige kilder. Ifølge matvaretabellen - http://www.matvaretabellen.no/?language=no- er det 37 kcal i 100 gram appelsin.

De fleste appelsinene jeg har spist det siste året har vært på ca 300 gram netto, altså uten skall. Skallet skal ikke regnes med.

Skrevet

Mm :Nikke:

Men hæ? :vetikke:

Det beste er å sjekke pålitelige kilder. Ifølge matvaretabellen - http://www.matvaretabellen.no/?language=no- er det 37 kcal i 100 gram appelsin.

De fleste appelsinene jeg har spist det siste året har vært på ca 300 gram netto, altså uten skall. Skallet skal ikke regnes med.

Så det er altså mer kalorier i en appelsin enn i en banan?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...