Gå til innhold

Hvem inviterer til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren og jeg er skilt for mange år siden, jeg er gift på nytt. Mannen min har vært en del av konfirmantens dagligliv i mange år. Økonomisk sett bidrar vi alle tre, det er jeg og mannen min som tar oss av det meste av det praktiske omkring konfirmasjonen. Ingen konflikter.

Nå har jeg kjøpt inn invitasjonskort og blir litt i stuss: Det er jo foreldrene som inviterer og holder fest til ære for konfirmanten. Blir det rart om det står "Trine, Per og Knus" inviterer til konformasjon? Hva gjør andre med skilte foreldre, steforeldre etc.

Anonymous poster hash: b2e57...49e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Faren og jeg er skilt for mange år siden, jeg er gift på nytt. Mannen min har vært en del av konfirmantens dagligliv i mange år. Økonomisk sett bidrar vi alle tre, det er jeg og mannen min som tar oss av det meste av det praktiske omkring konfirmasjonen. Ingen konflikter.

Nå har jeg kjøpt inn invitasjonskort og blir litt i stuss: Det er jo foreldrene som inviterer og holder fest til ære for konfirmanten. Blir det rart om det står "Trine, Per og Knus" inviterer til konformasjon? Hva gjør andre med skilte foreldre, steforeldre etc.

det er du og faren til barnet som inviterer til konfirmasjonsfest uavhengig av at du har en ny mann som deltar aktivt i ditt barns liv. Ellers ser det "rart" ut på invitasjonen. Alle jeg vet som er skilt/gått fra hverandre gjør det slik uansett om de har nye partnere eller ikke.

Anonymous poster hash: 929c4...b03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er foreldrene som inviteter til konfirmasjon, det er vanlig i min omgangskrets.

Anonymous poster hash: bc9a6...a45
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mest vanlige er å bruke konfirmantens navn...

Anonymous poster hash: 66539...e3f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det mest vanlige er å bruke konfirmantens navn...

Anonymous poster hash: 66539...e3f

Det høres stusselig ut om konfirmanten må holde eget selskap til ære for seg selv. Han eller hun e rjo æresgjesten i konfirmasjonsselskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mest vant til at det er konfirmanten som inviterer selv, jeg? Man inviterer jo folk til sitt eget bryllup, sin egen bursdag, osv. Hvorfor skal noen andre enn konfirmanten invitere til konfirmasjon?

Anonymous poster hash: a795b...df4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mest vant til at det er konfirmanten som inviterer selv, jeg? Man inviterer jo folk til sitt eget bryllup, sin egen bursdag, osv. Hvorfor skal noen andre enn konfirmanten invitere til konfirmasjon?

Anonymous poster hash: a795b...df4

Nå man er boksen, ja. Men konfirmasjonsselskapet er det jo foreldrene som arrangerer for. Jeg har vært i mange konfirmasjoner, det er alltid foreldrene som inviterer. I dette tilfellet er det altså en forelder til, det er det som er spørsmålet her. Er det rart å føre på alle tre?

AnonymBruker
Skrevet

boksen = voksen

AnonymBruker
Skrevet

Det foreldrene som inviterer, skilt eller ikke skilt.

Anonymous poster hash: 4be0c...0bb
  • Liker 1
Skrevet

Nå man er boksen, ja. Men konfirmasjonsselskapet er det jo foreldrene som arrangerer for. Jeg har vært i mange konfirmasjoner, det er alltid foreldrene som inviterer. I dette tilfellet er det altså en forelder til, det er det som er spørsmålet her. Er det rart å føre på alle tre?

Og poenget med konfirmasjonen er? :)

AnonymBruker
Skrevet

Og poenget med konfirmasjonen er? :)

Jeg forstår ikke spørsmålet.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også vandt til at det er konfirmanten som innviterer.

Anonymous poster hash: ec914...4cd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også vandt til at det er konfirmanten som innviterer.

Anonymous poster hash: ec914...4cd

Jeg er også vant til at det er konfirmanten som inviterer.

Det er eventuelt foreldrene, ikke steforeldrene, uavhengig av relasjon.

Anonymous poster hash: 0a1a4...33b

Skrevet

Er veldig rart dersom noen heter Knus

Skrevet

Alternativ 1:

F.eks. er det Halvor som er konfirmant, Jannicke som er mamma og Steffen som er pappa. Da skriver konfirmanten "Hilsen Halvor". Ferdig med det.

Alternativ 2:

"Hilsen Halvor, Jannicke og Steffen".

Alternativ 3:

"Hilsen Jannicke og Steffen".

Dette også selv om Jannicke og Steffen skulle være skilt, og evt etablert på nytt... Det må nesten være opp til dem, hva de selv føler at er naturlig.

Jeg har alltid syntes det har vært "rart" hvis jeg når jeg har gitt gave til en nyfødt baby, får et kort hvor det står f.eks. "Hilsen Jannicke og Steffen", og ikke "Hilsen Halvor". Det er jo babyen som har fått gaven, selv om det er foreldrene som har tatt imot den :P Står det da "Hilsen Halvor, Jannicke og Steffen" er det mer naturlig enn om det står bare Jannicke og Steffen.

Dette er min mening, men det får være opp til hver enkelt hva de selv mener er mest passende :)

• Liker 1
Skrevet

Hva sier konfirmanten?
For jeg har opplevd litt av alt når det gjelder invitasjoner, men felles for alle (som ikke har vært signert foreldrene uansett om de er sammen eller ikke) er at konfirmanten har fått være med å bestemme.

Skrevet

Alternativ 1:

F.eks. er det Halvor som er konfirmant, Jannicke som er mamma og Steffen som er pappa. Da skriver konfirmanten "Hilsen Halvor". Ferdig med det.

Alternativ 2:

"Hilsen Halvor, Jannicke og Steffen".

Alternativ 3:

"Hilsen Jannicke og Steffen".

Dette også selv om Jannicke og Steffen skulle være skilt, og evt etablert på nytt... Det må nesten være opp til dem, hva de selv føler at er naturlig.

Jeg har alltid syntes det har vært "rart" hvis jeg når jeg har gitt gave til en nyfødt baby, får et kort hvor det står f.eks. "Hilsen Jannicke og Steffen", og ikke "Hilsen Halvor". Det er jo babyen som har fått gaven, selv om det er foreldrene som har tatt imot den :P Står det da "Hilsen Halvor, Jannicke og Steffen" er det mer naturlig enn om det står bare Jannicke og Steffen.

Dette er min mening, men det får være opp til hver enkelt hva de selv mener er mest passende :)

Tradisjonelt er barselgaven til foreldrene, og dåpsgaven til barnet. Altså, barselgaven er gjerne noe foreldrene trenger til barnet, men en gave gitt til foreldrene. I gamle dager var ikke barselgaver nødvendigvis noe man trengte til barnet heller, men kunne være noe til huset. Som et fint fat. Så det er ingenting galt om det står "takk for gaven vi fikk anledning knøttes fødsel, hilsen ola og kari" på takkekortet.

Ang ts sitt spørmål: den som betaler gildet er vertskap. Er far med og betaler skal han stå på invitasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare skrive "kari konfirmeres 3.mai, og i den anledning innviteres du til konfimasjonsgrudstjeneste med påfølgende middag bla bla bla" eller "i anledning karis konfirmasjon den 3.mai innviteres der til bla bla bla" , su innen osv, trenger ikke stå hilsen, evt hilsen konfirmanten med foreldre eller bare foreldre. Du kan også la konfirmanten føre ordet "jeg konfirmeres 3.mai og innviterer til...." Hilsen Kari.

Anonymous poster hash: 35411...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Nå man er boksen, ja. Men konfirmasjonsselskapet er det jo foreldrene som arrangerer for. Jeg har vært i mange konfirmasjoner, det er alltid foreldrene som inviterer. I dette tilfellet er det altså en forelder til, det er det som er spørsmålet her. Er det rart å føre på alle tre? Anonymous poster hash: b2e57...49e

Som voksen? Skriver dere ikke barnets navn dersom dere inviterer til bursdag, selv om det er foreldre som arrangerer? I min stedattes konfirmasjon sto det hennes navn. Og SU: foreldrenes navn og telefon nummer

Anonymous poster hash: 49ccc...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare skrive "kari konfirmeres 3.mai, og i den anledning innviteres du til konfimasjonsgrudstjeneste med påfølgende middag bla bla bla" eller "i anledning karis konfirmasjon den 3.mai innviteres der til bla bla bla" , su innen osv, trenger ikke stå hilsen, evt hilsen konfirmanten med foreldre eller bare foreldre. Du kan også la konfirmanten føre ordet "jeg konfirmeres 3.mai og innviterer til...." Hilsen Kari.Anonymous poster hash: 35411...ed7

Høres lurt ut, men kortene er ferdi utfylt, det er bare ledig plass til navn etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...