Gjest Evie Skrevet 14. august 2004 #1 Skrevet 14. august 2004 Jeg har et spørsmål til alle her inne. Håper dere vil svare, sånn at jeg kan danne meg et inntrykk om dette jeg lurer på er helt på viddene... Om du får en bok til jul- en bok du gjerne kunne tenke deg å lese, en bok du ble glad for å få sånn i utganspunktet... Blir du da snurt/fornærmet/mindre glad for gaven når du oppdager at boka er anskaffet fra en bokklubb? (Forutsetter selvfølgelig at den er helt ny, og ulest)
Gjest Ethereal Skrevet 14. august 2004 #2 Skrevet 14. august 2004 Bøker er bøker, uansett hvor de kommer fra. Jeg har selv kjøpt inn og gitt bøker i jule- og bursdagsgaver til folk jeg visste ville sette pris på det. Men det er viktig å tenke seg nøye om hvilken bok passer til hvilken person, og ikke bare gi i hytt og pine.
Babette Skrevet 14. august 2004 #3 Skrevet 14. august 2004 Neida, om jeg får en bok jeg virkelig har lyst til å lese så spiller det liten rolle om den kommer fra en bokklubb eller er kjøpt i bokhandel.
Tusenfryd Skrevet 14. august 2004 #4 Skrevet 14. august 2004 Overhode ikke, hvorfor skulle jeg det? (fordi du har fått fem velkomstbøker for 29.90? ) Eneste; siden jeg selv er medlem i ørten boklubber, er sannsynligheten for at jeg har de bøkene jeg ønsker meg, ganske stor. Og da kan det være upraktisk å ikke få bytte. Så - sjekk om den du evt skal gi til, er medlem i bokklubber selv.
Gjest Evie Skrevet 14. august 2004 #6 Skrevet 14. august 2004 Overhode ikke, hvorfor skulle jeg det? (fordi du har fått fem velkomstbøker for 29.90? ) 5 for 79,00... :oops: (Prisene har steget, men fortsatt veldig rimelige bøker!)
Cilla Skrevet 14. august 2004 #7 Skrevet 14. august 2004 Ser ingenting i veien for å gi bokklubbøker i julegave, samme om de koster 29 eller 299. Men litt upraktisk å ikke kunne bytte.......
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #8 Skrevet 14. august 2004 Helt ærlig...så ville jeg tenkt at den personen dumper billige drittbøker på meg, fordi h*n selv ikke ville ha de bøkene. Greit nok at pris ikke betyr så mye, men hvor mye omtanke kan det ligge bak en slik gave. Tror jeg ville gitt personen en ransel fra blodbanken neste år 8)
Tusenfryd Skrevet 14. august 2004 #9 Skrevet 14. august 2004 5 for 79,00... :oops: (Prisene har steget, men fortsatt veldig rimelige bøker!) Erter bare - er boken bra, så er den bra. Spiller da vel ingen rolle. Men som du ser, så har jeg litt andre argumenter også.
Gjest Evie Skrevet 14. august 2004 #10 Skrevet 14. august 2004 Helt ærlig...så ville jeg tenkt at den personen dumper billige drittbøker på meg, fordi h*n selv ikke ville ha de bøkene. Greit nok at pris ikke betyr så mye, men hvor mye omtanke kan det ligge bak en slik gave. Susanne: Kan jeg få stille deg et spørsmål; liker du å lese? Om du gjør, ville du tenkt det du skriver overfor her om du fikk en roman som var ny av året, f.eks en "alle" snakker om (Som Da Vinci-koden)? Eller en klassiker, som Ringenes Herre? Det kan ligge MYE omtanke bak en slik gave, selv om bokklubb-boka kanskje var rimeligere for giveren enn den ville vært om h*n kjøpte den i bokhandel.
Gjest Ethereal Skrevet 14. august 2004 #11 Skrevet 14. august 2004 Eneste du bør tenke på, som er litt vanskelig, er at du bør forsøke å finne ut om personen har den boka fra før. Hvis h*n er som meg, for eksempel, som kjøper bøker titt og ofte, og som har endel klassikere stående i hyllene fra før, kan du risikere å kjøpe noe vedkommende allerede har fra før, og det vil du vel ikke?
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #12 Skrevet 14. august 2004 Susanne: Kan jeg få stille deg et spørsmål; liker du å lese? Om du gjør, ville du tenkt det du skriver overfor her om du fikk en roman som var ny av året, f.eks en "alle" snakker om (Som Da Vinci-koden)? Eller en klassiker, som Ringenes Herre? Det kan ligge MYE omtanke bak en slik gave, selv om bokklubb-boka kanskje var rimeligere for giveren enn den ville vært om h*n kjøpte den i bokhandel. Jeg leser mye bøker, og mer viktig, jeg _kjøper_ mye bøker. Bøker som ikke kan byttes er en uting.
Gjest Evie Skrevet 14. august 2004 #13 Skrevet 14. august 2004 Hvis h*n er som meg, for eksempel, som kjøper bøker titt og ofte, og som har endel klassikere stående i hyllene fra før, kan du risikere å kjøpe noe vedkommende allerede har fra før, og det vil du vel ikke? Nei, så klart ikke. Men sånt noe undersøker man på forhånd. Ingen av mine venninner har råd til å kjøpe noe særlig med bøker (studenter de fleste, hun som jobber er ikke bokorm og vil dermed ikke få bok av meg, et par er jeg usikker på, men skal fiske litt), og jeg vet hva familien min har og ikke, så regner med at jeg "spiller safe"...
Kalas Skrevet 14. august 2004 #14 Skrevet 14. august 2004 Jeg synes også det er dumt å gi bøker som ikke er byttbare. Ellers - sjekk om personen er medlem i denne bokklubben selv! Hvis ikke, kan det virke som om gaven er et utslag av den velkjente "oops, avbestilte jeg ikke denne?"-effekten.
Gjest Eir Skrevet 14. august 2004 #15 Skrevet 14. august 2004 Det hadde ikke gjort meg noe hvor boka var kjøpt, så lenge det er en god bok. For min del kan den godt være kjøpt i en brukthandel.
Arkana Skrevet 14. august 2004 #16 Skrevet 14. august 2004 Jeg ville ikke hatt noe i mot å få det som gave, jeg elsker bøker. Men, jeg ville likevel tenkt at du dumper billigbøker du ikke vil ha på meg. Og siden jeg kjøper så mye bøker selv er muligheten stor for at jeg har den allerede, og med et bokklubbmerke på får jeg ikke byttet den.
*Lillian* Skrevet 14. august 2004 #17 Skrevet 14. august 2004 Helt ærlig...så ville jeg tenkt at den personen dumper billige drittbøker på meg, fordi h*n selv ikke ville ha de bøkene. Greit nok at pris ikke betyr så mye, men hvor mye omtanke kan det ligge bak en slik gave. Tror jeg ville gitt personen en ransel fra blodbanken neste år 8) Jeg hadde blitt kjempeglad for å få en bok jeg ønsket meg, uansett om den var kjøpt gjennom en bokklubb eller i en bokhandel! Kjøper man en bok på tilbud f.eks. i en bokhandel så er det jo ikke så ofte man får byttet den heller.. Man pleier jo som regel å undersøke først om personene har boka eller ikke. Jeg har gjort det før jeg, bestilt bøker fra bokklubbene jeg har vært medlem av for å gi til noen i gave. Da bestiller jeg selvsagt ikke hvilke som helst bøker, men bøker som jeg vet de vil like og sette pris på. Jeg bestiller selvsagt ikke bøker til noen som ikke leser. Ser ikke problemet. Lillian
Orthia Skrevet 14. august 2004 #18 Skrevet 14. august 2004 Jeg hadde blitt kjempeglad for å få en bok jeg ønsket meg, uansett om den var kjøpt gjennom en bokklubb eller i en bokhandel! Kjøper man en bok på tilbud f.eks. i en bokhandel så er det jo ikke så ofte man får byttet den heller.. Man pleier jo som regel å undersøke først om personene har boka eller ikke. Jeg har gjort det før jeg, bestilt bøker fra bokklubbene jeg har vært medlem av for å gi til noen i gave. Da bestiller jeg selvsagt ikke hvilke som helst bøker, men bøker som jeg vet de vil like og sette pris på. Jeg bestiller selvsagt ikke bøker til noen som ikke leser. Ser ikke problemet. Lillian :enig_animasjon:
Gjest 1111 Skrevet 14. august 2004 #19 Skrevet 14. august 2004 Bøker er bøker, spiller egentlig ikke så stor rolle hvor de kommer fra. det eneste som er kjedelig er at de ikke kan byttes om man skulle ha dem fra før.
Gjest Virvel Skrevet 15. august 2004 #20 Skrevet 15. august 2004 Jeg fikk de tre første Harry Potter-bøkene i gave en gang, og vet at giveren fikk dem gratis fra en bokklubb, men jeg ønsket meg jo bøkene, så da var det vel det samme for meg hvor de kom fra. Er enig i at det er litt dumt at man ikke kan bytte dem, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå