Gå til innhold

Hvordan arter sopp nedentil seg?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan arter sopp nedentil seg? Blir dette utslett eller blemmer i huden? kan det forveksles med herpes?

Hvordan vet man om det er noe i veien med utfloden man har? Etter at jeg begynte på p-ringen i januar, så varierer utfloden veldig og jeg aner ikke lenger hva som er normalt og ikke. Den ble med en gang mye tykkere og seigere. Noen ganger lhvit på farge, andre ganger gulhvit eller gråaktig eller svak gulgrønn, men det er jo ikke så lett å definere så lenge toalettpapiret ikke er helt hvitt. Men skal den være seig? Slik at den liksom henger i en tråd til papiret når jeg tørker? (usj, ble vist litt ekkelt tråd dette).

Jeg har IKKE kløe nedentil, annet enn noen ganger i dette utslettet/blemmene eller hva jeg nå skal kalle det. Fikk høre av en lege (pr telefon) at det kunne likegodt være sopp, eller irritasjoner eller eksem som herpes , så lenge det ikke var blitt tatt noen prøve. Så da lurer jeg altså - hvordan arter sopp seg?

(skal til legen og få tatt prøver så snart det passer, men i mellomtiden så leker jeg litt detektiv)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Sopp klør for det første veldig. Man blir ofte ganske rød nedentil pga såre slimhinner. Det er også lett å få små rifter pga sårheten. Utfloden blir hvit og tykk, nesten klumpete.

Slimaktig "gjennomsiktig" utflod er vanlig rundt eggløsning. Såkalt eggløsningsslim. Den kan henge i lange tråder.

Gråaktig luktenede utflod kan være bakteriell vaginose. En vanlig tilstand som oppstår grunnet ubalanse i skjeden. Må bahandles med antibiotika.

Vanlig utflod er alstå hvit og ganske tynn eller blankt slim. Kan bli litt gul hvis det blandes med noe urin. Vanlig normal utflod lukter litt syrlig.

Gjest starter av tråd
Skrevet

Før jeg begynte på p-ringen var ufloden oftest blank. Nå er den bestandig gul eller gråaktig. Den lukter ikke dårlig, så jeg har ikke vært bekymret. Men jeg synes det er litt flaut liksom siden den ikke lenger er blank og "usynlig" ved aktiviteter der nede.

Men da er det tvilsomt at det er sopp iallefall

Gjest Anonymous
Skrevet
Før jeg begynte på p-ringen var ufloden oftest blank. Nå er den bestandig gul eller gråaktig. Den lukter ikke dårlig, så jeg har ikke vært bekymret. Men jeg synes det er litt flaut liksom siden den ikke lenger er blank og "usynlig" ved aktiviteter der nede.

Men da er det tvilsomt at det er sopp iallefall

Det er ikke unormalt at p-piller og annen prevansjon med hormoner kan påvirke utfloden. Akkurat som at hormoner ved graviditet øker mengden med utflod.

• 6 år senere...
Gjest Jente15år
Skrevet

Kan sopp gå bort av seg selv? Eller må man dra på legen? Jeg tror jeg har det nå, men jeg klør ikke så mye, jeg hadde KJEMPE vondt nedentil før, jeg lå å gråt på nettene ogsånn fordi det gjorde så vondt. Men kan sopp gå bort av seg selv?

Skrevet

Du ikke til legen nei, du får kjøpt Canesten eller Pevaryl reseptfritt på apoteket. Men hvis du aldri har hatt sopp før vil jeg helt klart anbefale deg å gå til legen likevel, slik at du er helt sikker på at det er sopp du har. Det er som regel lett å se soppen bare ved å kikke inn i skjeden, det er fort gjort og ikke noe farlig. Og når det er så ubehagelig som du sier, så MÅ du jo gjøre noe med det, det skjønner du vel? God bedring. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...