Gå til innhold

Dine beste barne/ungdomsbøker


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Hva med Ravnejenta?

Jadda, den også. Likte den, husker jeg :) Den tror jeg skal ligge i bokhylla hos foreldrene mine enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste mange bøker som barn, men mye var eventyr fra eventyrbøker.

Ellers kan jeg huske at jeg leste Lassie. Og Marikken!

Er nok mye mer som jeg ikke kommer på nå, er jo så lenge siden.

Hobbiten er jo en bok som større barn kan lese, iallfall tenåringer. Samme med Ringenes Herre, Harry Potter, Narnia....

Hobbiten, Ringenes Herre og Harry Potter har han allerede lest. Venter på at han skal prøve seg på engelske versjonen vi har. Gammelengelsk ;) Nå er det Tolkien maraton for nte gang som står for tur i filmversjon, men denne gangen inkl hobbitten 123. BARE 18t film.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helter og monstre på himmelhvelvingen" var en av mine favorittserier, men den er vanskelig å få tak i nå. De to første (av fire) bøkene er gitt ut på nytt under navnet "Stjernene forteller", de er kanskje mulig å få tak i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han allerede har satt tenna i Ringenes Herre og den slags, ville jeg nok gått for mer typiske ungdomsbøker enn barnebøker.

Darlah av Johan Harstad, Hvem er du, Alaska av John Green og Skippy dies av Paul Murray? Fra egen barndom husker jeg godt bøkene om Pelle og Proffen, men ungdomsbøker kan være veldig tidstypiske og disse er kanskje litt utdaterte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg likte veldig mye som er nevnt her, men også Skammar-serien og Darren Shan-bøkene!

For å vekke leserinteresse i dag er jo disse filmatiserte bokseriene som Percy Jackson, Jack Reacher og lignende kanskje aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roald Dahl sine bøker

Anne Cath. Vestly

Frøken Detektiv

Hardy-guttene

Og så husker jeg vagt en barnebok, som jeg lånte ofte på biblioteket. Men dessverre husker jeg ikke nok til å finne den. Jeg mener det var en engelsk billedbok (mange bilder, tegninger og lite tekst), men det handlet om noen dyrefigurer. Mener også å huske en stor gulvklokke eller noe liknende, og en gammel trerot på noen av bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Roboten Matilda-bøkene

Bøkene til Roald Dahl og Anne Cath Vestly

Britta og Silver-bøkene (jeg elsket den serien)

Stallgjengen-bøkene

Marikken

Bakkebygrenda

Regines dagbok - var passert 20 da jeg leste den, men den boka passer godt til ungdom. Må være den sterkeste og tristeste boka jeg har lest. Jeg gråt og gråt.

Kommer sikkert på mer, jeg var en skikkelig lesehest som barn og ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være bøker fra egen barndom? Spesielt ungdsombøker blir fort utdaterte.

Av litt nyere ungdomslitteratur kan jeg anbefale

Hunger Games/Dødslekene - Suzanne Collins (filmatisert)

Divergent-trilogien - Veronica Roth (filmatisert)

Uglies-serien - Scott Westerfield (litt usikker på om denne finnes på norsk)

Legenden - Marie Lu

Dødens Labyrint-trilogien - James Dashner (spesielt aktuell for gutter, første film går på kino i disse dager)

Faen Ta Skjebnen - John Green (filmatisert)

Percy Jackson-serien - Rick Riordan (første bok er filmatisert, usikker på resten)

Den Utvalgte - Lois Lowry (filmatisert)

Enders Spill - Orson Scott Card (filmatisert)

The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky (filmatisert)

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian - Sherman Alexie

Feed - M T Anderson (denne tror jeg kanskje heter Tørst på norsk)

The House on Mango Street - Sandra Cisnero (tror denne bare finnes på engelsk. hver novelle kan leses hver for seg, eller man kan lese boka fra start til slutt)

Nick and Norah's infinite playlist - Rachel Cohn og David Levithan

Og en klassiker:

Drep ikke en sangfugl - Harper Lee



Anonymous poster hash: a6999...771
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...