Gjest gjest nå Skrevet 14. august 2004 #1 Skrevet 14. august 2004 Jeg har et spørsmål om hvordan smitte spres. 1 - Dersom en har herpesutbrudd, kan da dette spres i vann? Om man bader to i badekar, eller bader på stranden f.eks? Kan det smitte fra kjønnsorgan til munn om en får vann i munnen eller på leppene? Kan herpesblemmer i munnen smitte til kjønnorgang om man spytter i vannet man bader i? 2- Dersom man har blemmer i munnen, kan dette da smitte til andre man kysser selv om det bare er nuss på leppene uten spytt og tunge? 3 - Når man har diare (eller barn har diare og man bytter bleie på de), kan da smittestoffer være i luften? For vond lukt er etter hva jeg har lært partikler fra det som lukter vondt som løses opp i luften. Og dermed skulle man tro at man får i seg diarebakterier om man puster med åpen munn, eller lar bleien ligge inne? 4 - Kan omgangssyke smitte ved at man puster i luften der noen har kastet opp? Håper noen her inne har litt greie på slike ting. Noen leger her?
Gjest StoreSky Skrevet 14. august 2004 #2 Skrevet 14. august 2004 Jeg har et spørsmål om hvordan smitte spres. 1 - Dersom en har herpesutbrudd, kan da dette spres i vann? Om man bader to i badekar, eller bader på stranden f.eks? Kan det smitte fra kjønnsorgan til munn om en får vann i munnen eller på leppene? Kan herpesblemmer i munnen smitte til kjønnorgang om man spytter i vannet man bader i? NEI. Kun via "sekret" -spytt, safter o.l.... 2- Dersom man har blemmer i munnen, kan dette da smitte til andre man kysser selv om det bare er nuss på leppene uten spytt og tunge? Lite sannsynlig, men kanskje litt..? 3 - Når man har diare (eller barn har diare og man bytter bleie på de), kan da smittestoffer være i luften? For vond lukt er etter hva jeg har lært partikler fra det som lukter vondt som løses opp i luften. Og dermed skulle man tro at man får i seg diarebakterier om man puster med åpen munn, eller lar bleien ligge inne? NEI. Kun med kontakt med avføring, men husk at bakterier er svært små. I barnheagen skal håndkle skiftes mellom hvert skift, eller stellepute vaskes. (desinfiserende) Håndvask er viktig!! 4 - Kan omgangssyke smitte ved at man puster i luften der noen har kastet opp? Omgansgsyke er "dråpesmitte" - altså ikke via LUFTEN men via små små dråper som spres ved f.eks host/nys. Eller ved berøring av oppkast som så kommer inn i kroppen -eller hvordan jeg skal si det.. Håndvask igjen er viktig. Håper noen her inne har litt greie på slike ting. Noen leger her? Har ikke veldig peiling, men jobber i barnehage der slike spørsmål kommer titt og ofte opp! Det er altså ikke via vann eller luft det smitter, men når man kommer i kontakt med bakterier/virus. Og det er som regel med hendene, så derfor er håndvask etter bleieskift, vask av spy, blod, etc viktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå