Gå til innhold

Spørsmål om Smitte-spredning

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nå

Jeg har et spørsmål om hvordan smitte spres.

1 - Dersom en har herpesutbrudd, kan da dette spres i vann? Om man bader to i badekar, eller bader på stranden f.eks? Kan det smitte fra kjønnsorgan til munn om en får vann i munnen eller på leppene? Kan herpesblemmer i munnen smitte til kjønnorgang om man spytter i vannet man bader i?

2- Dersom man har blemmer i munnen, kan dette da smitte til andre man kysser selv om det bare er nuss på leppene uten spytt og tunge?

3 - Når man har diare (eller barn har diare og man bytter bleie på de), kan da smittestoffer være i luften? For vond lukt er etter hva jeg har lært partikler fra det som lukter vondt som løses opp i luften. Og dermed skulle man tro at man får i seg diarebakterier om man puster med åpen munn, eller lar bleien ligge inne?

4 - Kan omgangssyke smitte ved at man puster i luften der noen har kastet opp?

Håper noen her inne har litt greie på slike ting. Noen leger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky
Jeg har et spørsmål om hvordan smitte spres.

1 - Dersom en har herpesutbrudd, kan da dette spres i vann? Om man bader to i badekar, eller bader på stranden f.eks? Kan det smitte fra kjønnsorgan til munn om en får vann i munnen eller på leppene? Kan herpesblemmer i munnen smitte til kjønnorgang om man spytter i vannet man bader i?

NEI. Kun via "sekret" -spytt, safter o.l....

2- Dersom man har blemmer i munnen, kan dette da smitte til andre man kysser selv om det bare er nuss på leppene uten spytt og tunge?

Lite sannsynlig, men kanskje litt..?

3 - Når man har diare (eller barn har diare og man bytter bleie på de), kan da smittestoffer være i luften? For vond lukt er etter hva jeg har lært partikler fra det som lukter vondt som løses opp i luften. Og dermed skulle man tro at man får i seg diarebakterier om man puster med åpen munn, eller lar bleien ligge inne?

NEI. Kun med kontakt med avføring, men husk at bakterier er svært små. I barnheagen skal håndkle skiftes mellom hvert skift, eller stellepute vaskes. (desinfiserende) Håndvask er viktig!!

4 - Kan omgangssyke smitte ved at man puster i luften der noen har kastet opp?

Omgansgsyke er "dråpesmitte" - altså ikke via LUFTEN men via små små dråper som spres ved f.eks host/nys. Eller ved berøring av oppkast som så kommer inn i kroppen -eller hvordan jeg skal si det.. Håndvask igjen er viktig.

Håper noen her inne har litt greie på slike ting. Noen leger her?

Har ikke veldig peiling, men jobber i barnehage der slike spørsmål kommer titt og ofte opp! Det er altså ikke via vann eller luft det smitter, men når man kommer i kontakt med bakterier/virus. Og det er som regel med hendene, så derfor er håndvask etter bleieskift, vask av spy, blod, etc viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...