Gå til innhold

Fobi mot skrapelyder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor innlegget vil passe best, så tar sjansen her på generell debatt.

Jeg vet ikke om dette er normalt, men jeg har skikkelig "fobi" mot noen spesielle lyder, som kan komme av f.eks.:

- Når noen skjærer en gaffel i tallerkenet (den skarpe, ekle lyden)

- Når negler skrapes mot papir, papp eller en tavle...

De lydene er så fæle at jeg får en stor trang til å gå ut av rommet. Jeg får en ekkel følelse inni meg, jeg blir kvalm, jeg får et skikkelig ubehag. Bare tanken på det får kroppen til å grøsse. Det er en "tortur-følelse" for meg. Utrolig rart egentlig... Bare å forklare lydene er fælt i seg selv.

I barnehager (der jeg jobber) er det vanskelig å unngå slike lyder, og da har jeg bare lyst til å komme meg ut av rommet.

Er det normalt? og hva kan man gjøre med det?

Anonymous poster hash: f4773...476
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel veldig vanlig. Isopor mot vindu er vel den verste, men negler mot tavle er vel også selve definisjonen av ubehagelig lyd for de fleste. Det kan virke som om du er ekstra plaget av det, men det er i hvert fall helt vanlig å reagere en god del på lydene du beskriver.

Så lenge det er snakk om at det bare er ekkelt og får det til å gå kaldt nedover ryggen på deg, ikke leder til noen genuin frykt (ref. "fobi"), er det nok ikke spesielt sykelig. Veldig usikker på om det er så mye å gjøre med det - du kan selvsagt forsøke ren eksponeringsterapi, det kan jo ikke gå særlig galt når det tross alt ikke er noen frykt i angstmessig forstand, men dette er nok en fysisk reaksjon mer enn noe annet.

Anonymous poster hash: 81587...30b
AnonymBruker
Skrevet

Lyden av negl mot stoff *grøss*

Neida, du er ikke alene.

Anonymous poster hash: 57e07...7c9
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...