AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Jeg ble noe provosert av ett innlegg i en annen tråd som fikk tankene mine til å surre. Skribenten mente at å sterilisere seg var en egoistisk handling som medførte store konsekvenser for eventuell ny partner. For min del er sterilisering en ansvarsfull handling et menneske gjør. De har sett sin begrensning og sørget for at barn de ikke ønsker seg ikke kommer til verden. Men hva synes dere andre? Skal man la være fordi det kan hende man blir skilt, fordi det kan hende ny partner vil ha barn selvom du ikke vil? Er det egoistisk? Anonymous poster hash: 36e59...4c3
pmbella Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Det er overhodet ikke egoistisk! Det er å ta ansvar for sitt eget liv slik en ønsker å leve det. Ift partner så er det en selvfølge at de blir opplyst om dette tidlig i forholdet mht spm hvorvidt man ønsker barn i fremtiden eller ikke. Det er egoistisk å ikke opplyse om at man er sterilisert vil jeg heller si. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Det er overhodet ikke egoistisk! Det er å ta ansvar for sitt eget liv slik en ønsker å leve det. Ift partner så er det en selvfølge at de blir opplyst om dette tidlig i forholdet mht spm hvorvidt man ønsker barn i fremtiden eller ikke. Det er egoistisk å ikke opplyse om at man er sterilisert vil jeg heller si. Enig! Handlingen i seg selv finnes ikke egoistisk, men man bør informere den nye partneren dersom det blir tilfelle. Anonymous poster hash: 36e59...4c3
Paeonia Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Det er ikke egoistisk. Dersom partneren din ikke ønsker barn er det egoistisk å kreve at man skal det fordi en selv vil. Men det er jo ikke en beslutning man skal ta lett på. Det er jo ikke noe man kan angre dersom man møter "den rette" og da får ønske om barn.
Kittykat Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 (endret) Det er ikke egoistisk i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor det skulle være det engang. Sterilisering kalles å ta ansvar for eget liv. Min samboer er sterilisert. Nå har vi 3 barn da, men han valgte å sterilisere seg for han vil ikke ha fler barn. Man kan ikke tenke hvis ditt og hvis datt. Man baserer dette valget på situasjonen som er der og da, ikke flere år inn i framtiden. Endret 2. mars 2015 av Kittykat 1
Maddebs Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Min mann er sterilisert, ganske nylig også. Vi har ikke mange barn, men vi har det vi vil. Da det snakk om sterilisering forklarte mannen min ganske enkelt at han ville ikke ha flere barn han måtte ta ansvar for! Han følte det vi har i dag er nok. Jeg er helt enig i dette og kommer til (dersom han skulle gått fra meg) å gjennomføre inngrepet selv. Å få barn er en egoistisk handling i seg selv. De ber ikke om å bli født - men fortjener å være ønsket og elsket. Dersom en av foreldrene ikke vil ha barn, er jeg redd mye av "elsket" delen vil forsvinne. (Men det er min mening)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå