Gå til innhold

Piping i ørene!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste ukene fått svak piping i ørene. Tror det skyldes høy musikk jeg har i ørene på trening. Skal begynne å skru musikken ned/droppe den helt, men er helvetes redd for at pipingen aldri vil gå vekk!!? Har hatt piping i ørene før, men det har alltid pleid å gå vekk over natta… Denne gangen er det konstant piping i ørene.

Anonymous poster hash: fa431...74a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk ørepropper med musikk og hvis det ikke går over om 2-4 uker, så oppsøk lege

Anonymous poster hash: e666e...ef7
AnonymBruker
Skrevet

du dreper flimmerhårene i ørene dine, det er pipingen. når noen av de dør vil de ikke komme tilbake, å du vil aldri mer kunne høre frekvensen de tar opp.

Anonymous poster hash: e7d49...612
Gjest tsejG
Skrevet (endret)

Hvor gammel er du?

Er du veldig ung bør dette kunne gå greit, da det neppe har rukket å utvikle seg til kronisk tinnitus enda, men det kan ta noen dager.

Likefullt er det et kraftig varsku til alle man i dag ser gå med disse øreproppene med musikk påkobla ørene konstant, og det ofte med så høyt lydtrykk at selv omgivelsene f.eks. på buss/tog mange ganger føler det plagsomt og forstyrrende.

For ved å fortsette med denne uvanen er det nærmest garantert for mange å ende opp med kronisk tinnitus av mindre eller større grad. Sansehårene som finnes i lange rekker i det indre øret (sneglehuset), og som er siste ledd i rekka av lydoverføring før signalet føres til hjernen via hørselsnervene, blir nemlig så overstimulert av konstant for høy lyd (over 85 dB) at de knekker og blir liggende og berøre nervene. Dette blir så oppfattet av hjernen som små pulser som igjen "høres" i ens eget hode som alt fra svake ringelyder, piping, susing til verst tenkelig scenario, en jetmotor som går på full guffe!

Jeg kan snakke for meg selv, for etter mange år som musiker har jeg altså kronisk tinnitus, som fortoner seg som konstant susing i venstre øre, og høyfrekvent piping (som morsesignaler) i høyre. Jeg er heldigvis ikke plaget i så stor grad at jeg har måttet oppsøke hjelp, men det er likevel noe jeg må leve med resten av livet, for det finnes dessverre ingen kur eller medisinsk løsning på dette. Jeg både spiller selv enda, og hører på musikk, men på scena bruker jeg spesialpropper støpt etter mine ører (noe alle fornuftige musikere i dag bruker), med demping på 25 dB, og ellers er jeg veldig forsiktig med lydnivået når jeg lytter, og aldri med disse proppene alle unge går rundt med hele tida. De er nemlig av aller verste sort, da de ligger så tett inntil trommehinna og hørselsorganene, og stenger all omgivelseslyd ute.

Med dette vil jeg håpe at du TS bare lider av forbigående øresus, og at alle andre som leser dette tar til vett og kaster de farlige øreproppene i søpla og begynner å bruke utenpåliggende headset i stedet, OG demper volumet til et ufarlig nivå. Da KAN det gå bra...

Endret av tsejG
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har også kronisk tinnitus jeg ^^
Ufattelig irriterende og dukker opp når du egentlig ønsker stillhet og ro rundt deg :fnise:
Utenom det legger jeg egentlig ikke merke til susingen, da jeg er så vant med det...

Jeg har fått det av mange mange år i korps og på konserter x)

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde bare komme dere i behandling med en gang - hvertfall dere som har hatt det lenge. Tinnitus regnes ikke som kronisk før man har hatt det i 3 måneder, så før den tid kan det gå vekk.

Det er hjelp å få og i stedet for å plages er det verdt å gi behandling et forsøk, det er gode odds på behandlingseffekten og veldig mange får en mye lettere hverdag.

Anonymous poster hash: f6b8e...59e

Skrevet

Dere burde bare komme dere i behandling med en gang - hvertfall dere som har hatt det lenge. Tinnitus regnes ikke som kronisk før man har hatt det i 3 måneder, så før den tid kan det gå vekk.

Det er hjelp å få og i stedet for å plages er det verdt å gi behandling et forsøk, det er gode odds på behandlingseffekten og veldig mange får en mye lettere hverdag.

Jeg har hatt dette i 12år snart :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt dette i 12år snart :)

Tenk så deilig da og fått behandling ;-)

Gjest tsejG
Skrevet (endret)

Joda, du har rett i at det finnes behandling, men da først og fremst i form av kamuflering, altså at man må gå med høreapparatliknende utstyr som fragir seg en lyd som går i motfase av tinnitusen slik at denne overdøves/kamufleres. Medisinsk helbredende behandling finnes derimot ikke, så kronisk tinnitus forårsaket av støy blir man ikke kvitt.

Når det er sagt forskes det intenst for tida på å kunne rehabilitere sansehår som er knekt/defekte ved å dyrke disse medisinsk inne i sneglehuset, og det ligger vel i sakens natur å anta at dette kan bli en realitet en gang i fremtiden. Vi får ihverfall håpe det, da jeg er redd det blir mange med denne diagnosen i årene som kommer...

Endret av tsejG
AnonymBruker
Skrevet

Joda, du har rett i at det finnes behandling, men da først og fremst i form av kamuflering, altså at man må gå med høreapparatliknende utstyr som fragir seg en lyd som går i motfase av tinnitusen slik at denne overdøves/kamufleres. Medisinsk helbredende behandling finnes derimot ikke, så kronisk tinnitus forårsaket av støy blir man ikke kvitt.

Når det er sagt forskes det intenst for tida på å kunne rehabilitere sansehår som er knekt/defekte ved å dyrke disse medisinsk inne i sneglehuset, og det ligger vel i sakens natur å anta at dette kan bli en realitet en gang i fremtiden. Vi får ihverfall håpe det, da jeg er redd det blir mange med denne diagnosen i årene som kommer...

Vi får håpe det:-) Er blitt alt for mange med tinnitus nå.

Oddsen for behandlingseffekt er jo veldig stor da, de fleste som går i behandling får jo en eller annen form for behandlingseffekt. Noen får lavere volum på tinnitusen, noen blir kvitt det og noen opplever flere opphold i løpet av dagen - en god pustepause fra tinnitusen.

Støyen skal heller ikke kamuflere tinnitus lyden, den skal alltid ligge under tinnitus lydnivået, ellers får man ikke behandlingseffekt. De fleste som går i behandling sier de har fått et nytt liv etter behandling, så det er absolutt verdt å prøve:-)

Gjest tsejG
Skrevet

Vi får håpe det:-) Er blitt alt for mange med tinnitus nå.

Oddsen for behandlingseffekt er jo veldig stor da, de fleste som går i behandling får jo en eller annen form for behandlingseffekt. Noen får lavere volum på tinnitusen, noen blir kvitt det og noen opplever flere opphold i løpet av dagen - en god pustepause fra tinnitusen.

Støyen skal heller ikke kamuflere tinnitus lyden, den skal alltid ligge under tinnitus lydnivået, ellers får man ikke behandlingseffekt. De fleste som går i behandling sier de har fått et nytt liv etter behandling, så det er absolutt verdt å prøve:-)

Enig i det, de som sliter med dette må naturligvis oppsøke den hjelp som finnes. Selv er jeg (heldigvis) ikke innenfor den gruppen, og jeg vet hva jeg tåler av lyd uten å pådra meg forverring :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer heldigvis ikke :) Tinnitusbehandling i dag er primært kognitiv, og hjelper deg med å lære deg å overhøre tinnituslyden ved hjelp av bl.a. kognitive teknikker. Absolutt verdt et forsøk!

Anonymous poster hash: d3cc9...559

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste ukene fått svak piping i ørene. Tror det skyldes høy musikk jeg har i ørene på trening. Skal begynne å skru musikken ned/droppe den helt, men er helvetes redd for at pipingen aldri vil gå vekk!!? Har hatt piping i ørene før, men det har alltid pleid å gå vekk over natta… Denne gangen er det konstant piping i ørene.

Du må for all del slutte å ha høy musikk i ørepropper. Egentlig skal man ikke bruke ørepropper i det hele tatt, men det er det få som bryr seg om i vårt samfunn. Hvis du i tillegg har høy musikk, nærmest ber du om en hørselsskade.

AnonymBruker
Skrevet

Du må for all del slutte å ha høy musikk i ørepropper. Egentlig skal man ikke bruke ørepropper i det hele tatt, men det er det få som bryr seg om i vårt samfunn. Hvis du i tillegg har høy musikk, nærmest ber du om en hørselsskade.

Skal ALDRI høre på musikk i ørene igjen! Det er rett og slett skummelt! Har fremdeles susing i ørene. TS

Anonymous poster hash: 0f46c...529

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen i gjengen :) Hilsen ei med kronisk tinnitus i 20 år.

Anonymous poster hash: f2631...573
Gjest tsejG
Skrevet

Dette stemmer heldigvis ikke :) Tinnitusbehandling i dag er primært kognitiv, og hjelper deg med å lære deg å overhøre tinnituslyden ved hjelp av bl.a. kognitive teknikker. Absolutt verdt et forsøk!

Stemmer ikke? Kognitiv behandling er ikke medisinsk behandling, men ja, som jeg skrev kan man ved hjelp av kamuflering/motvirkende lyd, lære seg å "overse" sin tinnitus. I tillegg er som du skriver også kognitiv behandling et alternativ.

Og naturligvis er jo det verdt å forsøke for de som er i kategorien at de får sin livskvalitet ødelagt av tinnitusen.

Men nok en gang, noen medisinsk kur mot dette finnes enda ikke. I så fall må du vise til kilder som avkrefter min påstand. Da skal jeg absolutt være den første til å stille meg i køen, selv om min tinnitus langtifra går ut over livskvaliteten. To småjævler som sitter i hvert øre og sender morsesignaler til hverandre er uansett interessant å bli kvitt, ved å svelge noen piller eller ta ei sprøyte :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Skal ALDRI høre på musikk i ørene igjen! Det er rett og slett skummelt! Har fremdeles susing i ørene. TS

Anonymous poster hash: 0f46c...529

Det kan godt komme til å gå over av seg selv. Prøv å ikke tenke på det en stund :)

Stemmer ikke? Kognitiv behandling er ikke medisinsk behandling, men ja, som jeg skrev kan man ved hjelp av kamuflering/motvirkende lyd, lære seg å "overse" sin tinnitus. I tillegg er som du skriver også kognitiv behandling et alternativ.

Og naturligvis er jo det verdt å forsøke for de som er i kategorien at de får sin livskvalitet ødelagt av tinnitusen.

Men nok en gang, noen medisinsk kur mot dette finnes enda ikke. I så fall må du vise til kilder som avkrefter min påstand. Da skal jeg absolutt være den første til å stille meg i køen, selv om min tinnitus langtifra går ut over livskvaliteten. To småjævler som sitter i hvert øre og sender morsesignaler til hverandre er uansett interessant å bli kvitt, ved å svelge noen piller eller ta ei sprøyte :laugh:

Nei, nei, medisinsk behandling finnes ikke :)

AnonymBruker
Skrevet

Min tinnitus er kronisk, og har ført til at jeg er 100% uføretrygdet. Jeg har prøvd alt av behandling jeg har hatt mulighet til, men ingenting har fungert. Og den habitueringen ga meg faktisk høyere lydnivå.... *sukk*

TS, for å ta dette heeeeelt elementært; hjernen din oppfatter tinnitusen din, og reagerer med en respons som så fint kalles "fight og flight". Fordi denne lyden ikke skal være der. Er ikke naturlig å gå med flymotorer i ørene. Etter mange år, vil jeg si at om du klarer å ignorere tinnitusen din nå i starten, er prognosene for at du ikke vil plages i større grad bedre enn om du går og tenker på lyden din, og gir den oppmerksomhet.

Et lite tips fra meg, om du får søvnproblemer, er å laste ned en lydgenerator til mobilen din som du kan høre på om natten. Når jeg sover dårlig er iallefall tinnitusen verre.

Anonymous poster hash: 91250...5b1
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2015 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Dette er en veldig gammel tråd, men jeg bare lurer på hvordan det gikk med deg. Jeg har selv fått tinnitus av høy lyd. Har hatt det i noen uker nå og er redd for at det er kronisk. Forsøkte du noen form for behandling mot problemet, og virket behandlingen?

Anonymkode: 0432d...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...