Gjest matilda Skrevet 13. august 2004 #1 Del Skrevet 13. august 2004 Hva kan jeg da jobbe med? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 13. august 2004 #2 Del Skrevet 13. august 2004 oversetter(bøker, filmer osv), tolk, språklærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 14. august 2004 #3 Del Skrevet 14. august 2004 Eller du kan bli forsker / jobbe med språksammenligning, språkhistorie, dialekter, språk og data (større og større felt) alt fra runer til slang. Veldig gøy men få jobber dessverre. Det man bevilger mest penger til i dag på universitetene i norge, er norsk som andrespråk (forske på hvordan innvandrere lærer seg norsk) og sosiolingvistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #4 Del Skrevet 14. august 2004 De aller fleste som tar språkfag på universitetet ender opp som lærere. Lurt å tenke litt konkret på hva slags jobber en utdannelse kan gi. Det er altfor mange som brenner seg på å ta en kjempeinteressant utdannelse som egentlig ikke gir annet enn studielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 14. august 2004 #5 Del Skrevet 14. august 2004 Jeg holder på med en doktorgrad i språkvitenskap, men kan skrive under på at det er veldig vanskelig å finne relevante jobber i ettertid. Relevant for meg personlig, er for eksempel jobber som foreleser på universitetene, forsker tilknyttet ulike typer forskningsprosjekter, innenfor softwareutvikling osv. Jeg vet flere med doktorgrad som er blitt gående arbeidsledig i en tid etter endt utdanning, rett og slett fordi det ikke finnes relevante jobber. Så du bør i alle fall kombinere språk med noe som gjør deg attraktiv på jobbmarkedet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 14. august 2004 #6 Del Skrevet 14. august 2004 Med russisk har det ihvertfall vært mange muligheter innen forsvar/sikkerhet og forskning innen historie/samfunnsvitenskap. Jeg tror sikkert språk som kinesisk og japansk kan åpne dører i det private, spesielt hvis du kombinerer språk med samfunnsfag og økonomi. I FN-systemet er det et krav med språkkompetanse for alle jobber på alle nivå. Uansett tror jeg det er lurt å kombinere språk med andre, mer "mainstream" fag som arbeidsgivere kjenner nytten av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 14. august 2004 #7 Del Skrevet 14. august 2004 Forsvaret er helst interessert i sine egne; de har egen utdanning i russisk med vekt på temaer som er aktuelle innenfor Forsvaret. Men det er kanskje mulig å få en fot innenfor hvis man for eksempel har studert slike ting som statsvitenskap eller historie i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå