FantasDick Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Vi (jeg, haha) har besluttet å få inn én vegetarmiddag i uka på ukemenyen vår. Samboer sier det er greit siden jeg insisterer, men vil ikke ha noe med "det" å gjøre utover å spise det han får servert. Har dere noen supergode retter jeg kan friste med - i alle fall i starten, så han blir litt "overbevist"? Han påstår at han ikke klarer å spise erter, bønner og linser, men han har spist kikerter og røde linser tidligere uten å klage, så jeg vet ikke helt om han er helt sikker på at han ikke liker det. Vi spiser gjerne mat fra alle verdenshjørner, men er kanskje ekstra glad i norsk tradisjonsmat, indisk, litt thai og meksikansk.
Bazinga! Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Denne vegetarlasagnen er utrolig god Ingen bønner eller linser for de som er litt redd for det https://meny.no/Ravarer/Gronnsaker-og-frukt/Gronnsaker/Oppskrifter/Gronnsakslasagne-med-paprika-og-spinat/
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Bønner og linser smaker jo bæsj. Lag en thairett men kutt ut kjøttet. Anonymous poster hash: 845b8...4bc
LittDiva Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Falafel , med pita, hummus, stekte aubergineskiver , litt pommes frites inni pitaen også. Vegetar harira . Palak paneer . Generelt retter med aubergine , gryter med linser.
Tvist Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Alt med egg bør fungere. Omelett f. eks. Det som til og med min mann spiser (som ikke er noen tilhenger av vegetarmat) er pitabrød med salat, tomat, agurk, mais, jalapenos, fetaost, salsasaus, guacamole og rømme. Skikkelig snadder. og tar kort tid å lage.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Som (veldig) kjøttetende mann måtte det mye ost til for å få ned et måltid uten kjøtt, i hvert fall. Anonymous poster hash: 331a0...75e 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Det er veeeeldig mange varianter av bønner, linser til og med erter. Problemet er når man har smakt en variant man ikke likte første gangen og derfor assosierer det med vond smak "resten av livet". Det gikk lang tid før jeg spiste brun ris fordi den første gangen smakte det så fælt. Men brun ris er jo faktisk godt når laget riktig med godt tilbehør. Det går an å lage burgere av ulike bønnetyper. Det kan jo være en litt lettere overgang. Jeg har ikke komt i gang med å prøve å lage det selv, men det ser ganske godt ut. Liker han ikke vanlige grønne erter? Har han smakt det i wok? Jeg bruker til og med grønne erter i hjemmelaget tomatsuppe Jeg stiller meg bak den som sa falafel, det er en av mine favoritter. Med sopp stekt i salt og soyasaus. Også tomat, agurk, hele syltede jalapenos og ananas eller druer. Anonymous poster hash: c3b61...a00
Gjest Inggolf Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 (endret) Pai! Det ser så godt ut! Pai med ost Pai med ost og brokkoli Pai med fetaost og spinat Endret 1. mars 2015 av Noz 3
MajorasMaske Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 (endret) Kyllingsalat er jo alltid en sikker vinner eller er du helt veganer? Endret 1. mars 2015 av MajorasMaske
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Vegetar pizza? Bare fyll på med masse friske gode grønnsaker som paprika, tomat, mais, sopp, oliven, rødløk og et lass med ost eks. mozarella... Anonymous poster hash: 2d8c6...e2c 3
Gjest Inggolf Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Kyllingsalat er jo alltid en sikker vinner eller er du helt veganer? Really? 26
Gjest Inggolf Skrevet 1. mars 2015 #12 Skrevet 1. mars 2015 Glemte å skrive i stad at jeg synes du kommer med et flott tiltak her, Fantasdick! Og foresten så er det jo godt med supper også? Hjemmesnekra blomkålsuppe med skikkelig godt brød til med altfor mye smør på? Pannekaker med sukker eller blåbærsyltetøy (eller jordbærsyltetøy faktisk!) er jo enda, enda bedre! 2
Brunhilde Skrevet 1. mars 2015 #13 Skrevet 1. mars 2015 Her i huset er det vegetarmiddag minst en dag i uka, og selv om maten ofte inneholder bønner, linser og/eller kikerter, så er det andre alternativ også. Falafel, som nevnt tidligere, er kjempegodt og en slager, gjerne sammen med taboulleh i pitabrød. Wok kan fint lages som vegetar, da steker jeg gjerne MYE sopp og har oppi, sammen med både soyasaus og ketjap manis. Med litt (brun) ris ved siden av blir det et fullgodt måltid. Jeg lager også suppe, minestronesuppe kan lett gjøres vegetarisk. Det er en del gode blogger som jeg henter inspisrasjon fra, men så lenge jeg ikke er vegetarianer, leter jeg aldri etter kjøtterstatning, jeg spiser heller kjøtt en annen dag.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #14 Skrevet 1. mars 2015 Som (veldig) kjøttetende mann måtte det mye ost til for å få ned et måltid uten kjøtt, i hvert fall. Anonymous poster hash: 331a0...75e Som veldig kjøttetende kvinne er jeg enig med deg. Man må jo bli mett! Anonymous poster hash: 845b8...4bc 1
FruHudson Skrevet 1. mars 2015 #15 Skrevet 1. mars 2015 Falafel(i de har jeg hvitløk, finhakket gul løk, salt, pepper, litt chili, spisskummin) sammen med cous cous, isberg, cherrytomater, agurk og hvitløksdressing(mager kesam med hvitløk, sitronsaft, litt salt og pepper). Veldig godt!
Gjest Nosoul Skrevet 1. mars 2015 #16 Skrevet 1. mars 2015 Falafelburger, jeg kunne spist meg ihjel på det Diverse hjemmelagde supper, sånn som blomkålsuppe eller gulrotsuppe.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #17 Skrevet 1. mars 2015 Falafel! Kan anbefale hamburger og kjøttboller fra hälsans kök, fås i de fleste dagligvarer. Min kjøttspisende samboer elsker disse!! "kjøtt"bollene er megagode! Anonymous poster hash: 1088b...c52
FantasDick Skrevet 1. mars 2015 Forfatter #18 Skrevet 1. mars 2015 Tusen takk for mange flotte forslag! Her var det mye fint å friste med! Dæven, pai, ja! At jeg ikke kom på det selv! Jeg elsker pai! <3 Supper er også fantastisk enkelt og godt - selv uten kjøtt! Evigheter siden jeg har spist minestronesuppe! Og aubergine som er varmebehandlet til den er myk, smatt! "Problemet" med falafel og diverse burgere er at de er laget av kikerter og/eller bønner (hvilket han vet utmerket godt), men jeg kan jo prøve meg likevel. Tusen takk, Noz - jeg prøver i alle fall!
Gjest Pheel Skrevet 1. mars 2015 #19 Skrevet 1. mars 2015 (endret) Får ikke min mann til å like noe annet vegetar enn vegetarpizza med gode oster. La til: Men har derimot fått han til å bli mye mer glad i fisk! Så prøver å spise fisk en god del istedenfor kjøtt i det minste. Endret 1. mars 2015 av Pheel
minister-mio Skrevet 1. mars 2015 #20 Skrevet 1. mars 2015 Kyllingsalat er jo alltid en sikker vinner eller er du helt veganer? Kylling er ikke vegetarisk. Veganer er å kutte ut alle produkter av animalsk opprinnelse. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå