Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper mye på mølle. Tidligere har jeg ikke brydd meg særlig om de tallene som står på mølla, men i det siste har jeg hatt lyst til å vite hvor langt jeg egentlig løper, slik at jeg kan sette meg mål om å f.eks. løpe til sammen 2 mil i uka.

Men hvordan vet jeg om km-tallet på mølla stemmer? Har hørt at man må stille inn etter alder, høyde og vekt osv., men det er ikke mulig på møllene der hvor jeg trener.

Forstår at det beste kanskje er å kjøpe en slags klokke eller lignende, for å få mest mulig nøyaktig tall, men er fattig student, så har ikke råd til det.

Hvor nøyaktig er egentlig tallet på mølla?

Hilsen jente 20 år :)

Anonymous poster hash: a8921...5bb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Km skal vel stemme uavhengig av alder, kjønn, vekt, høgde?

Kcal-forbrenning blir derimot ikkje heilt nøyaktig, sjølvsagt.

Anonymous poster hash: 9466e...ede

• Liker 2
Skrevet

Km skal vel stemme uavhengig av alder, kjønn, vekt, høgde?

Kcal-forbrenning blir derimot ikkje heilt nøyaktig, sjølvsagt.

Anonymous poster hash: 9466e...ede

Møllene på treningssenteret "mitt" kan man stille inn vekt på. Har prøvd å testet dette, og har funnet ut at antall km er forskjellig ut i fra hvilken vekt som er innstilt under økta. Jeg løp først i 10 minutter med mølla innstilt på 68 kg, og deretter i 10 minutter med mølla innstilt på 50 kg, hele tiden samme fart. Fikk flere antall km på de første ti minuttene, enn på de siste.

AnonymBruker
Skrevet

Vekt har lite å si med tanke på distanse vist på tredemøllen.

https://vegancoaching.wordpress.com/2012/03/07/tredemolle-versus-utetrening-en-gjennomgang-av-forskningen-pa-omradet/

Når det gjelder dette spørsmålet fant jeg ingen forskningsartikler, men konsensus på diverse nettsider jeg konsulterte (som Runner’s World, Livestrong og flere utstyrsprodusenter) var at distansen som vises på displayet stemmer med antall meter båndet har beveget seg. Dette er fordi maskinen regner ut distanse basert på antall omdreininger løpebåndet har gjort, altså omdreininger x lengde på bånd = distanse.

http://www.livestrong.com/article/313581-how-accurate-are-treadmills-on-distance/

The distance reading on most treadmills is accurate. Distance is measured by the revolutions of the belt. The belt is a specific length and the treadmill records how many times it has covered this length. Whether you're running with the treadmill set at zero or at an incline, the distance covered remains the same. However, the intensity of your workout increases as the incline becomes steeper, because you're running "uphill."

Anonymous poster hash: f1ff0...937
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til at det kan forekomme unøyaktigheter, men da er det gjerne fordi båndet er for løst, eller for stramt.

Skrevet

Da er det veldig rart at jeg fikk ulikt antall km, når den innstilte vekten var eneste forskjellen mellom de to små øktene.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det veldig rart at jeg fikk ulikt antall km, når den innstilte vekten var eneste forskjellen mellom de to små øktene.

Jeg er enig i at dette er rart.

Det eneste jeg kan tenke meg er at produsenten av akkurat den tredemøllen har lagt inn en variabel for motstand på båndet, noe jeg finner usannsynlig, og jeg tror nok at det må være andre ting som har ført til forskjellen.

AnonymBruker
Skrevet

Antall kilometer har vel kun med hastighet og tid å gjøre? Kan ikke se at vekt ol skal spille noen rolle her, men det kan unøyaktige kalibreringer. Jeg opplever ihvertfall at det er forskjell fra mølle til mølle, men det er kun små forskjeller.

Anonymous poster hash: 50470...132
AnonymBruker
Skrevet

To mil i uka er uansett et puslete mål.

AnonymBruker
Skrevet

Det er godt mulig, men tenker jo å øke dette etter hvert. Sette meg flere delmål, istedet for ett stort mål. Hvor mange mil i uka er "vanlig" å ha som mål, da?

Skrevet

Jeg løper mye kortere når jeg løper ute med gps enn hva mølla viser i displayet når jeg løper inne.

AnonymBruker
Skrevet

To mil i uka er ikke et puslete mål.

Alle må begynne en plass..

Anonymous poster hash: 49c65...59e

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

To mil i uka er uansett et puslete mål. Anonymous poster hash: 50470...132

Hvorfor det?

5 km 4 ganger i uka er mer en bra nok mål for en nybegynner. En gang i tiden var det like fjernt for meg som å reise til månen.

Men du startet sikkert med å løpe 2 mil om dagen du? Har aldri vært nybegynner?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det?

5 km 4 ganger i uka er mer en bra nok mål for en nybegynner. En gang i tiden var det like fjernt for meg som å reise til månen.

Men du startet sikkert med å løpe 2 mil om dagen du? Har aldri vært nybegynner?

TS her! Hvor mange mil i uka er "vanlig" for en gjennomsnittsløper? En som er i moderat til god form. Lurer bare fordi jeg vil sette meg delmål langt fram i tid, men vet ikke hva som er regnet som vanlig.

Gjest Runforit
Skrevet

TS her! Hvor mange mil i uka er "vanlig" for en gjennomsnittsløper? En som er i moderat til god form. Lurer bare fordi jeg vil sette meg delmål langt fram i tid, men vet ikke hva som er regnet som vanlig. Anonymous poster hash: a8921...5bb

Det er litt vanskelig å svare på....kommer jo an på hva type løper en er. Noen er mer glad i intervaller der fokuset er mer på korte, men intense økter der målet mer er på eksplosivitet og økt øksygenopptak.

Jeg løper hver dag og i snitt 4 mil i uka(mer eller mindre fra uke til uke). Hadde en periode der jeg løp 6 mil i uka.

Jeg vil vel si at jeg løper litt mer enn gjennomsnittet. De fleste mosjonister løper vel annenhver dag og da mellom 3-6 km sånn jeg leser rundt omkring.

Jeg ville ikke satt mål om å løpe så og så mange mil og dager i uka. Sett kortsiktige mål som å klare så og så mange km sammenhengende og minst 3 ganger i uka. Fra der så vil både antall km, tid og antall økter øke naturlig og så finner du ut hva som passer deg og din livsstil :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på....kommer jo an på hva type løper en er. Noen er mer glad i intervaller der fokuset er mer på korte, men intense økter der målet mer er på eksplosivitet og økt øksygenopptak.

Jeg løper hver dag og i snitt 4 mil i uka(mer eller mindre fra uke til uke). Hadde en periode der jeg løp 6 mil i uka.

Jeg vil vel si at jeg løper litt mer enn gjennomsnittet. De fleste mosjonister løper vel annenhver dag og da mellom 3-6 km sånn jeg leser rundt omkring.

Jeg ville ikke satt mål om å løpe så og så mange mil og dager i uka. Sett kortsiktige mål som å klare så og så mange km sammenhengende og minst 3 ganger i uka. Fra der så vil både antall km, tid og antall økter øke naturlig og så finner du ut hva som passer deg og din livsstil :)

Ja, jeg har tenkt å sette meg delmål, og ikke fokusere på å bli best mulig på kortest mulig tid :) Men h´jeg bare lurer på hva som er "normalt".

Gjest Runforit
Skrevet

Ja, jeg har tenkt å sette meg delmål, og ikke fokusere på å bli best mulig på kortest mulig tid :) Men h´jeg bare lurer på hva som er "normalt". Anonymous poster hash: a8921...5bb

2-3 mil i uka er normalt tenker jeg om du er en vanlig hobbyjogger :)

Skrevet

2-3 mil i uka er normalt tenker jeg om du er en vanlig hobbyjogger :)

Henger meg litt på, her :)

Hva med dem som har jogget en lang stund, og er i rimelig god form? Jeg er ikke særlig fan av intervalltrening. Pleier å sette meg et km-mål for økta, og jogge/løpe i det tempoet jeg ønsker underveis. Av og til er jeg oppe i 13 km/t i noen minutter, men som regel ligger jeg et sted mellom 10 og 12 km/t, samt litt gåing i oppoverbakke på 6 km/t.

Noen tips til km-mål jeg kan ha for uka? :) Gøy å sette seg litt mål, treningen blir morsommere da!

Gjest Runforit
Skrevet

Henger meg litt på, her :)

Hva med dem som har jogget en lang stund, og er i rimelig god form? Jeg er ikke særlig fan av intervalltrening. Pleier å sette meg et km-mål for økta, og jogge/løpe i det tempoet jeg ønsker underveis. Av og til er jeg oppe i 13 km/t i noen minutter, men som regel ligger jeg et sted mellom 10 og 12 km/t, samt litt gåing i oppoverbakke på 6 km/t.

Noen tips til km-mål jeg kan ha for uka? :) Gøy å sette seg litt mål, treningen blir morsommere da!

Hvor lenge har du løpt og hvor langt løper du per uke i dag? :)

Skrevet

Hvor lenge har du løpt og hvor langt løper du per uke i dag? :)

Jeg har løpt flere ganger i uka i ca. fire-fem år. Før løp jeg mest ute, nå løper jeg mest på mølle (men også litt ute).

Er litt usikker på hvor langt jeg løper per uke. Men tror jeg ligger på rundt tre-fire mil løping i uka. Hender selvfølgelig at det blir mindre enn dette. Har fire-fem løpeøkter, hvor hver økt er på alt fra 6-10 km. I tillegg har jeg kanskje en eller to gåturer/skiturer i uka, men da i ganske rolig tempo, type "søndagstur".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...