AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 hei jeg har astma og blir fort andpusten blir sliten av å bare gå opp en trapp og en oppover bakke da kjennes det ut som at jeg skal få anfall får ikke til å trekke pusten ordentlig og blir skikkelig sliten får heller ikke til å springe lenge uten at jeg blir helt tett bruker medesinene buventol for anfall og seretide for forebyggende bruker også singulair tabletter bruker også en nesespray som heter avamys bruker jeg for lite medesiner? finnes det noen medesiner som kansje er sterkere enn de jeg bruker? når jeg er veldig tett bruker jeg også prednisolon tabletter 20 mg. og nei jeg er ikke overvektig heller. Anonymous poster hash: 8c70c...4c3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Vel, jeg ble andpusten av bare å lese hva du nettopp skrev der. PunktumAnonymous poster hash: 41dbe...d78 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Vel, jeg ble andpusten av bare å lese hva du nettopp skrev der. PunktumAnonymous poster hash: 41dbe...d78 trenger ikke å være frekk hvis du ikke er interessert ikke gidd å les da Anonymous poster hash: 8c70c...4c3
Gjest incognita Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Du må prate med behandlende lege om dette. Medlemmene på KG kan ikke si om du bruker for lite eller "feil" medisiner. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 1. Du må snakke med legen om medisinene dine, folk reagerer forskjellig på medisiner, så det kan være det finnes medisiner som vil hjelpe bedre for deg. 2. Du må trene kondisjon. Det er veldig viktig for astmatikere å ha god kondisjon, for det kan øke terskelen for anfall og gjøre det lettere å fungere i hverdagen. Snakk med legen om hvordan du best kan trene det om du er usikker. 3. Tren pusteteknikk. Mange astmatikere puster feil i et desperat forsøk på å øke oksygenopptaket. Det fungerer ofte ikke helt etter hensikten, og fører ofte til veldig grunn pusting. Følelsen av at et anfall er på vei og at en ikke får nok oksygen kan også lett utløse små panikkanfall, som bare gjør alt verre. Fokuser på å puste med magen og å puste dypt inn. 4. Lær deg å kjenne anfallene før de kommer og forhindre dem. Når du kjenner at en anfall er på vei må du ta det litt roligere, puste dypere og ta anfallsmedisin. Så kan du øke tempoet gradvis når du merker at anfallet har passert. Jeg har selv svak astma, og ved å følge de tre siste punktene har jeg klart å slutte med medisin. Det hender jeg merker et anfall, spesielt om vinteren, men jeg avverger det. Jeg har fremdeles medisin med meg, men jeg har ikke trengt å bruke den på flere år. Anonymous poster hash: 1def9...5de
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 1. Du må snakke med legen om medisinene dine, folk reagerer forskjellig på medisiner, så det kan være det finnes medisiner som vil hjelpe bedre for deg. 2. Du må trene kondisjon. Det er veldig viktig for astmatikere å ha god kondisjon, for det kan øke terskelen for anfall og gjøre det lettere å fungere i hverdagen. Snakk med legen om hvordan du best kan trene det om du er usikker. 3. Tren pusteteknikk. Mange astmatikere puster feil i et desperat forsøk på å øke oksygenopptaket. Det fungerer ofte ikke helt etter hensikten, og fører ofte til veldig grunn pusting. Følelsen av at et anfall er på vei og at en ikke får nok oksygen kan også lett utløse små panikkanfall, som bare gjør alt verre. Fokuser på å puste med magen og å puste dypt inn. 4. Lær deg å kjenne anfallene før de kommer og forhindre dem. Når du kjenner at en anfall er på vei må du ta det litt roligere, puste dypere og ta anfallsmedisin. Så kan du øke tempoet gradvis når du merker at anfallet har passert. Jeg har selv svak astma, og ved å følge de tre siste punktene har jeg klart å slutte med medisin. Det hender jeg merker et anfall, spesielt om vinteren, men jeg avverger det. Jeg har fremdeles medisin med meg, men jeg har ikke trengt å bruke den på flere år. Anonymous poster hash: 1def9...5de ok takk for svar skal prøve ut det http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Anonymous poster hash: 8c70c...4c3
Mynona Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Kjære Ts Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Vennlig hilsen Mynona, mod
Fremhevede innlegg