Gå til innhold

selvmord er det egoistisks


Marekatta

Anbefalte innlegg

Med en sånn uttalelse tror jeg det er best at du bare snakker for deg selv.

Anonymous poster hash: e5256...a02

Neei. Alle valg du tar i livet er også egoistiske. Det handler om dine valg, dine ønsker og din glede sånn som det gjør for andre.

F.eks folk jobber frivillig for å glede andre for det gleder dem. Det handler om deres egen glede, og er egoistisk. Vil fortsatt ikke si at det er en negativ ting.

Anonymous poster hash: 6d577...61d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, man kan se det fra to sider.

Det er egoistisk å ta livet av seg fordi de rundt en blir triste.

Det er også egoistisk av de rundt å forvente at personen skal leve kun for at de ikke skal bli triste.

For noen er livet uutholdelig.

Dette synes jeg er viktig, sammen med det at mennesker som tar selvmord handler på tvers av det sterkeste instinktet vi mennesker har. Da blir det litt snålt å snakke om egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er så langt nede at de velger selvmord har ofte tenkt i de baner at de ikke er verdt noe slik at det er best at de forsvinner helt. Derfor kan man se det slik at de tror de gjør alle en tjeneste. Men i de tilfeller hvor en uskyldig part blir innblandet, feks i å legge seg på togskinna eller å kjøre inn i en trailer er det vanskelig å ikke tenke at det er egosistisk å bruke andre mennesker for å avslutte sitt eget liv, man kan ødelegge livet for den som kjørte kjøretøyet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er så langt nede at de velger selvmord har ofte tenkt i de baner at de ikke er verdt noe slik at det er best at de forsvinner helt. Derfor kan man se det slik at de tror de gjør alle en tjeneste. Men i de tilfeller hvor en uskyldig part blir innblandet, feks i å legge seg på togskinna eller å kjøre inn i en trailer er det vanskelig å ikke tenke at det er egosistisk å bruke andre mennesker for å avslutte sitt eget liv, man kan ødelegge livet for den som kjørte kjøretøyet.

Helt enig! Ring nødnummeret og heng deg i et tre i skogen. Ring nødnummeret og hopp fra en høyde.

Ikke bland andre inn i ditt selvmord. Ikke folk som ikke er forberedt på å finne deg eller med riktig nettverk rundt seg. Helsepersonell tåler dette.

Anonymous poster hash: 33a27...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt urimelig å mene at noen skal tvinge seg videre i et liv som påfører dem mye mer smerte enn glede bare for at man selv skal slippe å sørge.

Så kan vi selvsagt diskutere om "alle handlinger er egoistiske", jeg er forsåvidt med på den helt prinsipielle tanken om det. Poenget her er vel likevel heller å veie egoismen i å begå selvmord opp mot egoismen i å mene at noen som sliter tungt skal fortsette å ha det jævlig for selv å slippe ubehaget ved at de blir borte. Hvor rimelig det er.

Jeg kjenner (kjente?) flere som har begått selvmord, blant annet min aller beste venn for fire års tid siden. Det er jævlig å miste folk, men jeg klandrer dem selvsagt ikke. Jeg skulle ønske at de hadde fått det bedre og funnet det verdt å fortsette, men de har det i hvert fall ikke vondt lenger, og det blir meningsløst for meg å sitte igjen og filosofere over "hva hvis". Jeg krever ikke at andre skal våkne opp og ha det jævlig dag inn og dag ut bare for å tilfredsstille mitt behov for å ha dem i live.



Anonymous poster hash: dac97...cc8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvmord ER egoistisk, men som mange sier sliter de aller fleste psykisk og de klarer ikke å tenke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kaller selvmord egoistisk, viser man at man ikke vet hva det er snakk om. Mennesker kan bli alvorlig psykisk syke, som f.eks gir vrangforestillinger og/eller sterke selvmordstanker. Noen er fanget i en enorm fortvilelse/håpløshet, som gjør livet for smertefullt til å leve. Jeg tror ikke at mange ønsker å dø, men de ønsker å slippe smerten. Som folk som hopper ut fra en brennende bygning: de vil ikke dø, men å hoppe ut er bedre enn å bli slukt av flammene.

Anonymous poster hash: 71e13...007

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken bitter på faren min, eller syntes han var egoistisk som valgte å avslutte livet sitt.
Det som gjør meg trist er å tenke på at han hadde det så ille med seg selv at han ikke klarte å se noen annen utvei. Hvorfor skal man kreve at noen fortsetter et liv de ikke klarer, bare for at man selv skal være glad?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selvmord er egoistisk, så er også det å leve egoistisk.

Helt enig med deg i det.

Anonymous poster hash: 6d577...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person som lider tar selvmord, er det ikke egoistisk.

Jeg er en av altfor mange som syns jeg ikke fortjener annet enn å dø (selv om jeg egentlig ikke fortjener fred heller..) Andre får det bedre når de slipper å måtte bekymre seg, passe på og ta vare på meg. Alltid må jeg ha hjelp og tilrettelegging. Sånn skal ikke livet være. Jeg går i behandling, men det blir ikke bedre. Det som er egoistisk derimot, er at andre FORVENTER at jeg skal leve kun for dem. Skal jeg leve, skal jeg leve for meg selv og ikke familien min og vennene mine.



Anonymous poster hash: 3b190...dff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i det psykiatriske helsevesenet i 13 år. Jeg har hatt mange jævlige dager. Hatet livet. Hatet meg selv. Hatet all uduglighet med meg selv. Hatet at jeg trengte hjelp fra det psykiatriske helsevesenet og medisiner bare for å komme igjennom en dag uten glede. Jeg har flere selvmordsforsøk bak meg som kunne lykkes hadde det ikke vært for tilfeldigheter. Selv om alt ser mørkt ut, er jeg sikker på at i de fleste tilfeller kan det bedres. Det hadde jeg fnyst av for 3 år siden og påstått at det var en umulighet. Jeg vet at det er mulig. Jeg strever psykisk enda. Det er ikke mange ukene siden jeg var tvangsinnlagt i 9 uker pga. depresjon og hallusinasjoner. Helsepersonell tvang meg gjennom dagene, og i dag er jeg takknemlig for det.

Ingen kan spå om fremtiden. Selv om livet virker totalt håpløst, kan det endre seg. Det er mye opp til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en gang om noen som slet veldig psykisk og var suicidal. Og jeg husker veldig godt delen hvor hun skrev at for de som er så langt nede at de vurderer å ta sitt eget liv er det totalt motsatt av dem å være egoistisk, fordi i sitt eget, forvirra sinn er man en såpass stor byrde og et så mislykket menneske at man gjør andre en tjeneste ved å ta sitt eget liv, og la folk slippe å bry seg om dem.

Før tenkte jeg akkurat det samme som deg, men akkurat dette åpnet øynene mine veldig.

Jeg kan fortelle deg at i flere tilfeller stemmer dette veldig godt. Min far begikk selvmord for noen år siden, og etterlot seg et brev der han skrev at han gjorde det for oss. Fordi han følte og trodde at vi ville ha det bedre hvis ikke han var her.

Det var jo ikke riktig. Men det var hans mening akkurat der og da.

Så egoistisk? Nei.

Anonymous poster hash: 4c56c...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...