Gå til innhold

Kransekake - er du en kransekakeguru?


Veronal

Anbefalte innlegg

Kransekake er den beste kaken som finnes, men det er altfor sjelden jeg har blitt servert en god kransekake. Kransekaker skal være seige. Jeg har nå innsett at jeg må lære meg å lage kransekake - noen må rett & slett ta ansvar slik at vi får gode og seige kransekaker i diverse sammenhenger. :sjarmor:

Hva er ditt beste råd når det gjelder å få en seig kransekake?

Hva er din beste kransekakeoppskrift?

Jeg har hørt mye rart inkl. brødskalk eller kaffefilter i kakeboksen, men det rådet jeg har mest tro på til nå er å fryse ringene med en gang den er ferdigstekt (gjerne ved å sette dem til avkjøling utendørs hvis det er vintertid).

Svigerfamilien har overhode ikke peiling. Jeg var i en 85-årsdag for noen uker siden og svigermor hadde da fått laget en kransekake av en dame på jobben (som etter sigende har kransekakepeiling). Utrolig synd at svigermor dropper alle gode råd og tar kransekaken ut av fryseren 2 dager før feiringen for å pynte den og oppbevarer den i kakeboksen frem til bursdagen. Jeg tror aldri jeg har smakt en så TØRR kransekake noensinne. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farmoren min var kjent for seige gode kranskaker. Hun puttet de ferdigstekte ringene i kakeboks med brødskiver. Hun hadde lært på husmorskole at det måtte være skiver og ikke skalker. Skiver inneholder mer fuktighet.

Har også hørt at man kan bruke råe potetskiver sammen med kranskaken i kakeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke slik at brød tar til seg fuktighet+

har aldri turt å prøve meg på kransekake. ga meg en ide nå.

Hva koster det å kjøpe ringer+

hvordan vet man at ringene er tynn/tykk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kransekakedeigen dagen i forveien. Pakker den inn i al.folie og legger den i stekeovnen en time på 100 gr. Lar deigen ligge i kjøleskapet til dagen etter.

Putter kaka i fryseren når den er ferdig stekt. Har alltid seig kransekake etter at jeg lærte meg denne oppskriften. Lykke til!!

PS! Jeg bruker å lage stenger i stedet for ringer og dupper hver ende i smeltet sjokolade - en sikker vinner på kakebordet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg lager kransekake på samme måte som petrus og det går aldri galt. kan til og med bruke foodpro. til å "male" mandlene. Etter at jeg begynt å lage kransekake på denne måten har jeg blitt kransekake eksperten i min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmoren min var kjent for seige gode kranskaker. Hun puttet de ferdigstekte ringene i kakeboks med brødskiver. Hun hadde lært på husmorskole at det måtte være skiver og ikke skalker. Skiver inneholder mer fuktighet.

Har også hørt at man kan bruke råe potetskiver sammen med kranskaken i kakeboksen. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få den seig og god putter jeg den i fryseren når den er avkjølt etter steking. Og så tar jeg opp og tiner før servering. Syns ikke kransekaken holder så fryktelig mange dagene opptint før den blir tørr og fæl.

Så den må nok i fryseren først. :Nikke::Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest underende

jeg har laget en kransekakedeig, og nå har den stått i kjøleskapet i ca 1 uke.

hvor lenge kan kransekakedeigen stå i kjøleskapet før den blir dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_undrende_*

jo det er viktig!

men siden det er egg er det jo viktig at deigen ikke blir dårlig, og hvor lenge kan en deig stå før den blir "farlig" å spise?

noen teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har da spist to uker gamle marsipankuler uten noe problem. Deigen skal i tillegg stekes så jeg ville ikke være bekymret hadde jeg laget deigen iallefall.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deigen kan vel stå helt til eggene går ut på dato?

I Norge kan den nok stå mye lenger enn det også. Jeg er ikke helt sikker men antar det er plommen i egget som har kortest holdbarhet og som bestemmer best før datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...