Gå til innhold

PSMF - Generelle spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Les litt om ketolyse :)

Ketosebasert diett, hvor du skal ligge under 15 g karbo om dagen. Og kun telle karbo.

Mistet selv 15 kg på noen mnd med denne type diett. Ca 6 mnd.

Ok :) men hvorfor skal den være smartere for en med min BMI?

Jeg er så og si utrent og har ikke mye muskler og miste, så sånn sett har jeg ihvertfall ikke noe å tape på å prøve PSMF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok :) men hvorfor skal den være smartere for en med min BMI?

Jeg er så og si utrent og har ikke mye muskler og miste, så sånn sett har jeg ihvertfall ikke noe å tape på å prøve PSMF :)

Fordi det ikke er en sultediett, og du mest sannsynlig vil gå ned like mye med ketosebasert lavkarbo som en diett som baserer seg på at du skal spise aaaalt for lite. Det er også noe som er mye lettere å fullføre uten å sprekke. Pluss at psmf er beregnet på de som har ekstremt mye å miste, eventuelt kun vil kutte vann før konkurranse etc. Du faller ikke under noen av disse kategoriene.

Psmf er også ikke bra for psyken, lavkarbo generelt vil ikke tulle så mye med psyken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er en sultediett, og du mest sannsynlig vil gå ned like mye med ketosebasert lavkarbo som en diett som baserer seg på at du skal spise aaaalt for lite. Det er også noe som er mye lettere å fullføre uten å sprekke. Pluss at psmf er beregnet på de som har ekstremt mye å miste, eventuelt kun vil kutte vann før konkurranse etc. Du faller ikke under noen av disse kategoriene.

Psmf er også ikke bra for psyken, lavkarbo generelt vil ikke tulle så mye med psyken din.

Hm, okei.. Får lese litt om det da :) har satt opp ukesmenyer til PSMF nå, så har lyst til å prøve ut det først ihvertfall! Syntes det ser ut som veldig masse mat jeg, så hvorfor er det sultediett?

Og ett spørsmål til jeg har ang. PSMF dietten. Hvilke type oljer er det jeg kan bruke som jeg skal ha hver dag? Kan jeg bruke vanlige møllers tranpiller? Og må fettet fra disse regnes med i de 20g fett jeg skal holde meg under hver dag? For da må jeg endre alle ukesmenyene igjen for å ikke gå over 20g fett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, okei.. Får lese litt om det da :) har satt opp ukesmenyer til PSMF nå, så har lyst til å prøve ut det først ihvertfall! Syntes det ser ut som veldig masse mat jeg, så hvorfor er det sultediett?

Og ett spørsmål til jeg har ang. PSMF dietten. Hvilke type oljer er det jeg kan bruke som jeg skal ha hver dag? Kan jeg bruke vanlige møllers tranpiller? Og må fettet fra disse regnes med i de 20g fett jeg skal holde meg under hver dag? For da må jeg endre alle ukesmenyene igjen for å ikke gå over 20g fett :fnise:

Det er en sultediett fordi du rett og slett spiser rundt Max 1000 kalorier om dagen. Kroppen din trenger ca det dobbelte. Du ligger 500 kalorier UNDER det kroppen din trenger for å opprettholde normal drift ( altså puste, cellefornyelse, pumpe blod etc ) dersom du ligger i stille i sengen din hele dagen og ikke beveger deg en millimeter.

Derfor er dette en sultediett, og en ekstrem diett. Absolutt ikke noe du skal ta lett på.

Ang fett så skal oljen inngå ja, men jeg hadde ikke brydd meg så mye om det egentlig. Gjør ikke noe om du havner bittelitt over.

Tran går fint, krill går fint, selolje går fint etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Syntes lavkarbo høres lettere/slækkere ut enn PSMF, men syntes det er vanskelig å finne ut helt hva den går ut på/hva som er rettningslinjene der. Noen som kan prøve og forklare?

Skjønner man skal holde seg unna sukker og karbo og ligge høy på fett og protein, men er det ikke noen grenser på hvor mange gram av fett/protein og karbo? Ingen grenser på kcal innhold?

Kan man spise "alt", bare man teller karbo og holder seg under så og så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Syntes lavkarbo høres lettere/slækkere ut enn PSMF, men syntes det er vanskelig å finne ut helt hva den går ut på/hva som er rettningslinjene der. Noen som kan prøve og forklare?

Skjønner man skal holde seg unna sukker og karbo og ligge høy på fett og protein, men er det ikke noen grenser på hvor mange gram av fett/protein og karbo? Ingen grenser på kcal innhold?

Kan man spise "alt", bare man teller karbo og holder seg under så og så mye?

Les om ketolyse på nettet. Det er en spesifikk diett med mye info . Lavkarbo kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg ber deg lese deg opp, er at om du får kortfortalt hvordan det funker her inne, så vil du ikke sette deg ordentlig inn i hvordan dette fungerer. Og du vil ikke stille noe særlig sterkere etter du har gått ned det du ønsker å gå ned. Kunnskap er det som kommer til å hjelpe deg til å holde vekten når du er ferdig på diett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ber deg lese deg opp, er at om du får kortfortalt hvordan det funker her inne, så vil du ikke sette deg ordentlig inn i hvordan dette fungerer. Og du vil ikke stille noe særlig sterkere etter du har gått ned det du ønsker å gå ned. Kunnskap er det som kommer til å hjelpe deg til å holde vekten når du er ferdig på diett :)

Skjønner! Skal lese litt rundt, så fantes det vel en bok om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Skal lese litt rundt, så fantes det vel en bok om det :)

Det gjør det ja :) finnes også et eget forum for lavkarbofolk . Brukte det mye selv før, lavkarbo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en ukesmeny de har lyst å dele? Kjøpte selv boken slank med ketolysekuren, men blir svett bare med tanken på å skulle veie alt... Så trenger inspirasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en ukesmeny de har lyst å dele? Kjøpte selv boken slank med ketolysekuren, men blir svett bare med tanken på å skulle veie alt... Så trenger inspirasjon:)

Bruk en side som regner ut for deg, slik som diett.no etc ( denne er ikke gratis da, men veldig god ) du kommer ikke utenom å veie , hvertfall ikke i starten om du skal holde deg til under 15 g karbo. Det er tungvint i starten, men går seg fort til :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner på første uke med PSMF idag :) Tror jeg tar 5 "testdager" nå først der jeg er veldig nøye og følger opplegget nøye for å se hvordan det fungerer for meg før jeg bruker mye tid og planlegger mat flere uker. Stod i går og lagde mat for de neste dagene i timesvis, haha.. Jeg burde vel se noen resultater etter 5 dager på dietten også?

Men lurte på en ting. Vet at man ikke skal trene noe kardio på dietten, men dersom jeg har overskudd og lyst, er det "farlig" å trene zumba i 30min eller step en av dagene i uka, dersom jeg ikke gir alt jeg har på timen? Har en stillesittende jobb og annet enn å gå 15min til og ifra jobb hver dag, så er jeg inaktiv bort ifra de 3 dagene med styrketrening da.

Vil det gi noe utslag for resultatene eller være farlig om jeg føler det går greit?

Ett spørsmål til! Det står over alt at man skal ha i seg 2-2,5g protein per ønsket kroppsvekt, men at man skal ha 2,5 hvis man har lite kroppsfett og mindre hvis man har mye. Jeg vil jo si at jeg har ganske mye kroppsfett og kg som jeg vil ta av. I første omgang ønsker jeg å gå ned til 70kg (veier nå 85kg), og med 2g protein blir det 140g protein og med 2,5 blir det 175g protein.

Hvor nøye er det? På oppsettet mitt nå så ligger jeg på alt fra 140-190g protein i gjennomsnitt. Er det for mye?

Endret av petrine91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vil det ha noe å si om jeg spiser "vanlig" mat nå i helgen, for så og fortsette med 2 uker PSMF fra mandagen av? Med vanlig mat, mener jeg sunn mat, men med litt mer karbo og fett. Altså ikke hive innpå godteri osv. Er blitt bedt på bursdagsmiddag osv :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og vil det ha noe å si om jeg spiser "vanlig" mat nå i helgen, for så og fortsette med 2 uker PSMF fra mandagen av? Med vanlig mat, mener jeg sunn mat, men med litt mer karbo og fett. Altså ikke hive innpå godteri osv. Er blitt bedt på bursdagsmiddag osv :murvegg:

Hva mener du med "har det noe å si"

? Du vil kanskje oppleve å legge på deg litt vann Men det kommer du til å gjøre uansett når du slutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "har det noe å si"

? Du vil kanskje oppleve å legge på deg litt vann Men det kommer du til å gjøre uansett når du slutter

Okei :) jeg mente om det kom til å "ødelegge", Siden jeg på en måte går ut av ketose de dagene også begynner igjen. Men det har kanskje ikke så mye å si på resultatet.

Siden jeg ikke ble anbefalt refeed dager når jeg bare skulle gå på dietten et par uker. Så blir det jo på en måte to "refeed" dager hvis jeg ikke spiser etter PSMF på lørdag og søndag.

Vanskelig å forklare, men ja.. Da har det ikke så mye å si annet enn at jeg legger på meg vann og at jeg må "starte på nytt" igjen på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) jeg mente om det kom til å "ødelegge", Siden jeg på en måte går ut av ketose de dagene også begynner igjen. Men det har kanskje ikke så mye å si på resultatet.

Siden jeg ikke ble anbefalt refeed dager når jeg bare skulle gå på dietten et par uker. Så blir det jo på en måte to "refeed" dager hvis jeg ikke spiser etter PSMF på lørdag og søndag.

Vanskelig å forklare, men ja.. Da har det ikke så mye å si annet enn at jeg legger på meg vann og at jeg må "starte på nytt" igjen på mandag.

Du må "starte på nytt " ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...