Gå til innhold

hvilkenfarger er det på denne kjolen?

bobler

Anbefalte innlegg

Kan jo være artig å lese:

http://www.side2.no/aktuelt/derfor-ser-du-feil-farge/8548194.html

- Synet vårt skal «avfeie» uriktig informasjon som kommer fra det som reflekteres og registrere det som er den faktiske fargen, sier Jay Neitz, nevrolog ved universitetet i Washington - som legger til at kjolen er det mest ekstreme eksemepelt på forskjellig fargeoppfattelse han har vært borti.

Vi forsøker altså (ubevisst) å filtrere bort de «uriktige» fargebølgene som treffer linsen i øyet, og heller se den reelle fargen - men det er ikke alltid det skjer på samme måte. Og dermed ser fargen annerledes ut.

- Noen «tar bort» den blå delen av lyset, og ser dermed en hvit kjole med gulldetaljer. Eller man gjør motsatt, tar bort den gylne fargen, og ser sort og kongeblått.

Jeg så som sagt først blått med svart, og nå ser jeg hvitt og gull.

Edit: Nå ser jeg blått med svart igjen. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kjolen finnes faktisk ikke i hvitt og gull. Den er svart og blå, og det er pga blits og lys i rommet bildet er tatt i at fargene har blitt feil.
Se selv hvilke farger denne kommer i her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen på minmote er den blå og svart - men her er den hvit og gull.

2361373.png

Nei, nå bytta den farge mens jeg kopierte den fra minmote til hit :fnise:

Kan jo være artig å lese:

http://www.side2.no/aktuelt/derfor-ser-du-feil-farge/8548194.html

Jeg så som sagt først blått med svart, og nå ser jeg hvitt og gull.

Edit: Nå ser jeg blått med svart igjen. :ler:

Spørsmål til dere som ser kjolen som hvit. Se øverst i venstre hjørne på bildet Mynona la ut. Går den i ett med den lyse bakgrunnen på kvinneguiden for dere? Dvs ser dere ikke hvor bildet slutter og bakgrunnen begynner?

Anonymous poster hash: a534b...503

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, shit! Typen fant fram et bilde av denne på sin PC og spurte meg hvilke farger jeg så, og NÅ ER DEN BLÅ OG SVART! Den har vært hvit og gull i hele dag!! Sjekket med en link jeg hadde sendt til han tidligere i dag og når jeg åpnet linken nå så var kjolen hvit og gull i omtrent 5 sekunder før fargene ble helt vrengte og den ble blå og svart i løpet av noen sekunder - mens jeg så på! :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser. 1. Kritt hvitt og lys gull. 2. Hvitt og gull. 3. Hvitt og gull i et fælt lys.

Fortsatt forvirra, etter den vitenskapelige forklaringen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å se svart i det hele tatt, uansett hvor mye folk prøver å redigere på bildet. For meg blir det ikke svart, det blir en mørk gull-farge.

Ville det ikke skjedd med alle andre typer bilder også da? Hvorfor akkurat dette bildet?

So many questions!!! haha

Seriøst? De to første er lyseblå, men den siste der er jo så blå som den kan få blitt. Spør som jeg gjorde i forrige innlegg, har den siste kjolen samme farge som bakgrunnen på kvinneguiden for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere syns disse kjolene er kliss like??

2361373.png

Hvis du ser to kjoler her begynner jeg virkelig å lure :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere syns fargene på disse kjolene er kliss like??

Det nederste bildet er litt overeksponert, så blåfargen er dusere og mer smurf enn royal blue, men jeg ser klart og tydelig at det er samme kjole (og samme egentlige farge)

Endret av melly666
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at alle prøver å lure hverandre her:P

Nekter å tro at den er noe annet enn blå og svart. Uansett på hvilke skjermer og uansett lystforhold, så ser jeg blå og svart.

Anonymous poster hash: 5b081...5c8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere syns fargene på disse kjolene er kliss like??

amazon.jpg

2361373.png

Ja, det er de faktisk.

Eneste forskjellen er at på bilde nummer 1 så er det tatt med riktig lyssetting og rett eksponering, og den er utstilt på en figursydd byste.

På det andre bildet så henger den på noe som ikke viser fasongen på den, og den er (som sagt mange ganger i både denne tråden og andre tråder) overeksponert.

Jeg ser ikke littegrann hvitt og gull på disse bildene en gang.

Og den finnes jo ikke i de fargene, så jeg ser virkelig ikke det behovet for å være så påståelig :P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som ser kjolen som hvit. Se øverst i venstre hjørne på bildet Mynona la ut. Går den i ett med den lyse bakgrunnen på kvinneguiden for dere? Dvs ser dere ikke hvor bildet slutter og bakgrunnen begynner?

Tidligere: ja. Nå: nei. Nå er den blå og svart igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at alle prøver å lure hverandre her:P

Nekter å tro at den er noe annet enn blå og svart. Uansett på hvilke skjermer og uansett lystforhold, så ser jeg blå og svart.

Anonymous poster hash: 5b081...5c8

Jeg tuller absolutt ikke, for meg er den helt hvit med gull-striper! De fleste (i følge en avstemning med over en million stemmer) ser den hvit og gull, men det er jo feil. Skulle ønske jeg så den i blå!

Anonymous poster hash: 1a9fa...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser. 1. Kritt hvitt og lys gull. 2. Hvitt og gull. 3. Hvitt og gull i et fælt lys.

Fortsatt forvirra, etter den vitenskapelige forklaringen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å se svart i det hele tatt, uansett hvor mye folk prøver å redigere på bildet. For meg blir det ikke svart, det blir en mørk gull-farge.

Ville det ikke skjedd med alle andre typer bilder også da? Hvorfor akkurat dette bildet?

So many questions!!! haha

Jeg ser 1. Lyseblå, 2. mørk blå, 3. kraftig mørk blå.

Anonymous poster hash: e94a5...f8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst? De to første er lyseblå, men den siste der er jo så blå som den kan få blitt. Spør som jeg gjorde i forrige innlegg, har den siste kjolen samme farge som bakgrunnen på kvinneguiden for deg?

Ja, jeg ser hvitt og gull uansett. Den siste kjolen har ikke samme farge som bakgrunnen på KG, for fargen på kjolen ser mørkere ut og mer blå-ish. For meg ser det ut som en hvit og gull kjole i et mørkt rom. På det siste bildet altså. På det første bildet ser det hvitt ut, som bakgrunnen på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere: ja. Nå: nei. Nå er den blå og svart igjen. ;)

Skjedde dette av seg selv, eller når du så på kontrasten mellom det blå og det hvite? Mistenker at flere vil se blåfargen hvis de holder noe hvitt opp mot bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde dette av seg selv, eller når du så på kontrasten mellom det blå og det hvite? Mistenker at flere vil se blåfargen hvis de holder noe hvitt opp mot bildet.

Dette skjedde av seg selv. Jeg satt på bildet, snudde meg litt vekk for å ta opp noe, og da var det plutselig endret.

Jeg tror nok det er en kombinasjon av signalene som hjernen oppfatter og at jeg har vært sliten og brukt øynene mye i dag. Den var blå/svart frem til rundt 13-tida i dag, etter det hvitt/gull og nå som jeg har fått slappet av, spist middag og dusjet så er kjolen blå/svart igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser hvitt og gull. Kan forstå hvordan den kan se ut til å ha en blå nyanse, men skjønner virkelig ikke hvordan den kan se svart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min teori også :) Jeg så kjolen som gull/hvit da jeg nettopp hadde våknet i dag morges. Men da jeg våknet litt var det ingen tvil om at den var blå/sort.

Da går jeg for den teorien :jepp: Skal ta en powernap straks, og se hvordan den ser ut når jeg våkner igjen :P

JA! Sovet litt og er ikke sliten i øyne eller hodet - nå er den blå og svart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, shit! Typen fant fram et bilde av denne på sin PC og spurte meg hvilke farger jeg så, og NÅ ER DEN BLÅ OG SVART! Den har vært hvit og gull i hele dag!! Sjekket med en link jeg hadde sendt til han tidligere i dag og når jeg åpnet linken nå så var kjolen hvit og gull i omtrent 5 sekunder før fargene ble helt vrengte og den ble blå og svart i løpet av noen sekunder - mens jeg så på! :haar:

Samme her.

Anonymous poster hash: 373cc...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...