AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 I gata hvor vi bor, har vi fått sykkelfelt. Dvs. fortau innerst, så sykkelfelt, så kjørebane. Gata har ganske mye trafikk. Før vi fikk sykkelfelt var det lov å parkere på ene siden av gata. Nå parkeres det fortsatt på samme side, altså parkeres det i kjørebanen. Kommunen har ganske nylig fått noen kontorer i et bygg, og det er utenfor de kontorene det parkeres i kjørebanen, det finnes ikke parkeringsplasser i tilknytning til bygget. Det står som regel 4-6 biler parkert, og dette er like ved en fotgjengerovergang i et gatekryss. Ofte parkeres det klin inntil fotgjengerovergangen også. Når vi skal kjøre inn i gata, så må vi stå i fotgjengerovergangen og vente til møtende trafikk har passert, eller blokkere for biler bak som skal rett frem eller svinge motsatt vei (4 gater møtes i krysset). Jeg ringte parkeringsetaten i dag, og de opplyste at det er lov. Hvordan i all verden kan det være lov å parkere og dermed blokkere ene kjørtefeltet? Hvem andre kan jeg undersøke dette hos? Jeg har problemer med å tro at det er lovlig å parkere i kjørebanen og dermed sperre hele kjørebanen. Er det fritt frem å parkere midt i kjørebanen så lenge det ikke står et parkering forbudt-skilt? Veivesenet? Kommunen? Anonymous poster hash: 82e01...859
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #2 Skrevet 27. februar 2015 Det er lov, men ikke om det er til hinder for annen trafikk. Hvis parkeringen er til hinder for utrykkningskjøretøy er det ganske strengt. Det som ikke er lov er å parkere eller stanse i sykkelfeltet. Biler har lov til å krysse sykkelfelt for å kjøre inn en innkjørsel eller parkere på innsiden, men da må de gi signal i god tid og sjekke godt bak seg. De har vikeplikt for alle syklister i sykkelfeltet, og vikeplikten forsvinner ikke om de blinker (noen bilister tror det er slik). Det er heller ikke lov å stanse i sykkelfeltet fordi "skal bare", da skal en stanse i kjørefeltet. Jeg er helt enig i at reglene burde endres til at det ikke er lov å parkere utenom der parkering er tillatt i sentrale byområder. Slik det er nå kan bilister ta seg til rette overalt hvor det ikke er nedsatt forbud, og de gjør det. Anonymous poster hash: 58278...5b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå