Gå til innhold

Sjefen snylta meg for tillegg - lovbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg tilsendt lønnslippen, og jeg gledet meg til å se hvor mye jeg fikk da jeg hadde jobbet over 100 timer i februar selv om jeg er student. Pga. så mange timer, skulle jeg fått veldig mye i kveldstillegg da jeg jobbet mye kveld (til ca. 23:30 hver gang).

Men nei, jeg fikk ikke betalt et eneste øre! Og ja, vi følger tariff. Jeg ringte sjefen min med en gang og spurte hva som var greia, og han svarte at "siden jeg tok over vaktene for en kollega av meg (som ble sykemeldt og jeg fikk alle vaktene hennes), så hadde jeg ikke krav på tillegg". Jeg har aldri hørt om denne regelen før, og jeg har mine STORE tvil.

Er dette et lovbrudd? Jeg fikk heller ikke betalt for mine egne vakter som jeg ble satt opp på, så det er ikke bare de vaktene jeg tok over det gjelder.

Hvor skal jeg gå videre med dette? Det er liksom snakk om ca. 5000 kr i tillegg, og det er MYE å miste for en student.



Anonymous poster hash: baecc...16a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forresten organisert i Handel og Kontor.



Anonymous poster hash: baecc...16a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha betalt for hver eneste time du jobbet, uansett hvem som opprinnelig var satt opp. Over 12 timers arbeidstid på en uke skal du også ha ub+kveldstillegg. Over 37,5 timer på uken skal du ha overtidsbetalt.

Kontakt H&K umiddelbart!

Kan å være idè å gå igjennom tidligere lønnslipper for å se at du fått korrekt lønn tidligere.



Anonymous poster hash: 2f6d6...2ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Om du stiller som ekstra hjelp, eller dine valkter, så skal du ha betalt tillegg uansett hva.

Ta kontakt med fagforeningen din, Handel og kontor.

For det kan han absolutt ikke holde tilbake.

Kontakt gjerne deres distriktssjef om dette ikke går igjennom fagforeningen, eller enda en samtale med arbeidsgiver.

Sjefen holder tilbake lønn.

Med tidligere erfaring med en slik arbeidsgiver, ble distriktssjef også kontaktet.(det gjaldt da mange flere, inkl meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal naturligvis ha UB-tilleggene. Det er kun den som er sykmeldt og ikke faktisk møter opp på jobb som mister UB-tilleggene. Din kollega som ble syk skal altså få sykepenger for de vaktene h*n skulle ha jobbet, men uten UB-tillegg, og du som faktisk har jobbet skal ha betalt for timene pluss UB-tillegg.



Anonymous poster hash: 3c241...52d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal naturligvis ha UB-tilleggene. Det er kun den som er sykmeldt og ikke faktisk møter opp på jobb som mister UB-tilleggene. Din kollega som ble syk skal altså få sykepenger for de vaktene h*n skulle ha jobbet, men uten UB-tillegg, og du som faktisk har jobbet skal ha betalt for timene pluss UB-tillegg.

Anonymous poster hash: 3c241...52d

Den som er syk mister heller ikke kveldstillegget på sine vakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det lovbrudd å ikke gi ut tillegg?



Anonymous poster hash: baecc...16a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

men er det lovbrudd å ikke gi ut tillegg?

Anonymous poster hash: baecc...16a

Ja. Du kan egentlig si det sånn.

Du har krav på all lønn for de timene du arbeider. Når dere i tillegg følger tariff så SKAL dere ha ub tillegget.

Så, du nevnte du er fagorganisert, ta kontakt med de snarest det lar seg gjøre og ta dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha for en udugelig sjef du har!

Du må slutte i denne jobben hvis du ikke får denne sjefen sparket. Hadde aldri slavet rundt for et sånt uærlig dyr av en hundelort.



Anonymous poster hash: a5dbd...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...