AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #1 Skrevet 26. februar 2015 Nei, jeg jobber ikke. Hater når folk spør meg om det, da føler jeg meg liten og vet ikke hva jeg skal svare. Etter traumer for et par år siden, har jeg fått PTSD og klarer ikke å jobbe enda, er i behandling hos psykolog. Men vet ikke hva jeg skal svare. Jeg gikk på skole før traumene, så kan ikke si jeg er sykemeldt. Da sier du "hva jobber du med til vanlig, da?". Hva sier jeg?? Ingenting... Får sosial angst pga det. Hva ville du gjort? Ønsker ikke å legge ut om PTSD til hvermansen.Anonymous poster hash: 9cd6a...16b
Gjest Snuppi Skrevet 26. februar 2015 #2 Skrevet 26. februar 2015 Jeg skjønner at det kan være vanskelig. Hva med å si at du er arbeidssøkende? - ikke noe mer eller noe mindre enn det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #3 Skrevet 26. februar 2015 Hva med: -Jeg tar opp noen fag -Jeg skriver en bok -Jeg jobber som freelanser Anonymous poster hash: c3435...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Si at du ikke jobber fordi du er under vitnebeskyttelse og ikke kan prate om det Anonymous poster hash: 49006...f1b 3
Gjest Snuppi Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Hva med: -Jeg tar opp noen fag -Jeg skriver en bok -Jeg jobber som freelanser Anonymous poster hash: c3435...6a3 Slike svar fører til flere spørsmål.
Gjest Snuppi Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Si at du ikke jobber fordi du er under vitnebeskyttelse og ikke kan prate om det Anonymous poster hash: 49006...f1b - om jeg forteller deg mer om dette, må jeg dessverre gjøre slik at du forsvinner
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 (endret) Hater slike spørsmål. Noen ganger har jeg vært så dum og svart at jeg er ufør og sliter med fibromyalgi. Da får jeg høre om alle de menneske e de kjenner som også har fibromyalgi og som jobber 100% likevel og hvor sterke de er. Eller om alle de som har blitt friske fordi de har "tørkle på hode og barnåler under tunga, og de betalte bare 50.000kr for det". Da sitter jeg igjen med følelsen av å ha mislykkes totalt i livet Jeg har lært meg nå og bare si at jeg er hjemmeværende og så kjapt prate om noe annet. Endret 26. februar 2015 av Hello Kitte 2
Ferny Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Om du har barn, så kan du jo si at du er hjemmeværende. Og hvis ikke, så kan du jo bare si at du ikke jobber nå/har pause fra studiene på grunn av sykdom. Er jo en ærlig sak det - og ikke noe big deal i mine øyne. Jeg hadde ikke spurt mer om jeg fikk et sånt svar. Kanskje bare sagt at jeg håpet vedkommende var på bedringens vei, og skiftet til et annet tema.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Min datter er ufør, og når folk spør hva hun gjør på, så sier hun at hun jobber i nav Det hadde vel vært riktigere å si at en jobber i staten, siden det er der "lønna" kommer fra, men det er nært nok Stort sett spør ikke folk oppfølgingsspørsmål på det. Anonymous poster hash: 301e7...f3c 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #10 Skrevet 26. februar 2015 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver her. Det er nå 2 år siden jeg satt med slike tanker og syntes det var kjempe tøft og ikke ha en jobb jeg kunne sitte å skryte av. Samfunnet forventer at man jobber, og hvis ikke får man blikk.. (En grusom følelse) Etter mange år med utreding har jeg kommet over min flause og ikke kunne klare å jobbe... Jeg følte så skam! Med tiden har jeg kommet i kontakt med andre som har sittet med samme sykdom som meg og det har vært en befrielse. Ikke minst så føler jeg meg ikke så alene lengere Jeg jobber nå 50% og er kjempe fornøyd med at jeg klarer det, det er ikke altid slik at enn kan få forståelse fra en arb. Giver at enn er syk.. Men det har jeg faktisk Råder deg til å komme i kontakt med andre som sitter i samme sko, det kan bare være godt for deg Når det ble spurt tidligere hva jeg drev med sa jeg bare st jeg var syk og at jeg holder på med utreding. Vanskelig å få forståelse fra samfunnet når man ser så frisk ut at enn er syk. Vær stolt av deg selv, det du klarer. Noen ganger må man gi litt mere faen i hva alle andre mener og syntes. Anonymous poster hash: 64de5...cb4
For the ladies Skrevet 26. februar 2015 #11 Skrevet 26. februar 2015 Ville bare sagt jeg ikke jobbet for tiden, da jeg holdt på å ordne opp i noe greier... Spør de noe utover det hadde jeg sagt det er noe private greier... 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #12 Skrevet 26. februar 2015 Er det vanlig å få det spørsmålet "Jobber du?"? Jeg har aldri noensinne blitt spurt om det. I hvilke situasjoner får man det spørsmålet? Anonymous poster hash: 874b8...3b0 1
Euphemia Skrevet 26. februar 2015 #13 Skrevet 26. februar 2015 Si at du er frisør! Seriøst, ingen kan komme med noen spørsmål du ikke kan svare på da.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2015 #14 Skrevet 26. februar 2015 Er det vanlig å få det spørsmålet "Jobber du?"? Jeg har aldri noensinne blitt spurt om det. I hvilke situasjoner får man det spørsmålet? Anonymous poster hash: 874b8...3b0 Hver gang du møter nye personer er det et standardspørsmål. Er også vanlig i familie og slekt som ikke vet at du er syk eller som tror du har vært arbeidsledig og kanskje funnet noe nytt. Noen ganger spør til og med kollegaer hva en jobbet med før man begynte der. Anonymous poster hash: 81c47...070 1
-Fiona- Skrevet 26. februar 2015 #15 Skrevet 26. februar 2015 Er det vanlig å få det spørsmålet "Jobber du?"? Jeg har aldri noensinne blitt spurt om det. I hvilke situasjoner får man det spørsmålet?Anonymous poster hash: 874b8...3b0 Aldri spurt, aldri blitt spurt. Dog "så, hva driver du med...?" Er mer vanlig, der det underliggende spørsmålet er omtrent det samme som "jobber du?" Jeg snakket med en gammel klassevenninne for litt siden, og da spurte jeg av ren vane hva hun bedrev tiden sin med, og da svarte hun bare "det jeg vil " Forsto at det var koden for "jeg vil ikke snakke om det". :-) Si det du føler er mest naturlig for deg ift hva du vil dele og ikke, føler at det ikke finnes noe fasitsvar, for hver situasjon er forskjellig. Bare vær klar over at enkelte ikke eier sosiale antenner, så ikke ta deg nær av blikk/spydigheter etc. selvom jeg kan forstå det er vanskelig. Det sier uansett mer om dem enn om deg
Gjest The damned Skrevet 26. februar 2015 #16 Skrevet 26. februar 2015 Jeg jobber ikke akkurat nå jeg heller, og hater det spørsmålet. Føles som om det er konkurranse enkelte steder, men det er sikkert bare jeg som overdriver siden jeg føler meg som en dust som ikke jobber eller driver med noe akkurat nå. Var noen som spurte om hva jeg jobbet med på julebord med samboeren min i fjor, og da sa jeg at jeg var arbeidsledig. Ble en sånn rar stillhet der ingen visste hva de skulle si Jeg sier bare at jeg er arbeidsledig, og ikke noe mer detaljer enn det. Man trenger ikke su mer enn man selv ønsker.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #17 Skrevet 27. februar 2015 Samme her, er arbeidsledig men har en helse som holder på å svikte og..Anonymous poster hash: 90b3e...b9b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #18 Skrevet 27. februar 2015 Skjønner at det er ubehagelig å få det spørsmålet. På samme måte som det er ubehagelig for ufrivillig barnløse å få spørsmål om det ikke kommer smått snart. Eller langtidssingle som føler mas om de har møtt noen. Dette er smalltalk, og ikke ment slemt av folk. "Akkurat nå er jeg sykemeldt" er vel et greit svar som ingen vil begynne å grave i? Anonymous poster hash: fe0c1...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2015 #19 Skrevet 27. februar 2015 Ja, jeg jobber, men deltid. Kom i kontakt med en som ikke har jobbet på åtte år og dømmer meg. Hun spurte hvor mye jeg jobbet, jeg svarer deltid x%, da sier hun: uff, det var lite. Driver å maser om jobbsituasjonen min hver gang vi har møtt hverandre. Anonymous poster hash: 96964...566
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå