Gå til innhold

Hypoksi og Hypoksemi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, holder på å miste vettet. hva er forskjellen på hypoksi og hypoksemi. Vet at Hypoksi handler om O2 mangel i cellene og hypoksemi er mangel på O2 i blod. Men hvis det er mangel på O2 i blod, vil det jo automatisk bli mangel på O2 i celler? og et annet spørsmål; hvordan kan celler få mangel på O2 hvis blodet ikke mangler O2?

Altså vil hypoksemi føre til hypoksi, men skjønner ikke hvordan man kan ha hypoksi uten å ha hypoksemi.

:(

har eksamen i morgen, hadde vært supert hvis noen kunne ha svart meg veldig snart.

Anonymous poster hash: c4318...b4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, holder på å miste vettet. hva er forskjellen på hypoksi og hypoksemi. Vet at Hypoksi handler om O2 mangel i cellene og hypoksemi er mangel på O2 i blod. Men hvis det er mangel på O2 i blod, vil det jo automatisk bli mangel på O2 i celler? og et annet spørsmål; hvordan kan celler få mangel på O2 hvis blodet ikke mangler O2?

Altså vil hypoksemi føre til hypoksi, men skjønner ikke hvordan man kan ha hypoksi uten å ha hypoksemi.

:(

har eksamen i morgen, hadde vært supert hvis noen kunne ha svart meg veldig snart.

Ved for dårlig blodtilførsel til et område vil ikke oksygenet nå fram til cellene vevet selv om det er tilstrekkelig med oksygen i blodet. Iskemi vil således føre til hypoksi lokalt selv om det ikke er hypoksemi.

Anonymous poster hash: eddd6...6d7

Skrevet

Ved for dårlig blodtilførsel til et område vil ikke oksygenet nå fram til cellene vevet selv om det er tilstrekkelig med oksygen i blodet. Iskemi vil således føre til hypoksi lokalt selv om det ikke er hypoksemi.

Anonymous poster hash: eddd6...6d7

selvfølgelig! tusen takk!

hehe, slik kommer det nå til å gå på eksamen, etter eksamen blir der: "selvfølgelig er det svaret, hvorfor tenkte jeg ikke det liksom!" etter at eksamen er avlagt.. haha.

-ts

Skrevet

Lykke til med eksamen! Husker jeg hadde samme problemet da jeg studerte

Anonymous poster hash: 30fdf...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...