Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva slags matte er det du har på studiet for og bli siviløkonom?

Anonymous poster hash: a446b...e9e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Skrevet

jeg hadde P-matte før jeg begynte på unversitetet, men i faget matematikk for økonomer (BED-1007) har man matematikk tilsvarende R1 og R2, blant annet derivasjon og integralregning som jeg aldri hadde vært borti før.

Anonymous poster hash: 1a992...9b5
  • Liker 1
Skrevet

er det vanskelig hvis du kommer fra p-matte da?

mener mer emner som er i stududiet som om det er geometric, algebra eller mer prosent og excel osv

skal du bli siviløkonom?

Skrevet

geometri

Skrevet

Går andre året ja.

Alvorlig mye algebra, ligninger av opp til 5. Og 6. Grad, derivasjon, integralregning, og myyye annet. Vanskelig hvis man ikke har vært borti det før siden det tar tid å bli god på derivasjon og integralregning og vi hadde bare 2 måneder fra semesterstart til eksamen og det var en 4 timers eksamen med 46 (!!!) oppgaver. Jeg og de fleste andre jeg kjenner kom bare halvveis og over 50% fikk stryk på matte-eksamen før jul. Jeg skal ta det opp igjen i år.

• Liker 1
Skrevet

De "verste" fagene er

- Matematikk for økonomer

- Finansregnskap

- samfunnsvitenskapelig metode og statistikk.

- makroøkonomi

Det er ihvertfall disse fagene som alltid nevnes når elever på studiet klager over fæle fag.

• Liker 1
Skrevet

kan du komme med eksepel på ligninger av opp til 5 og 6 grad? og algebra som er på studiet?

er det ikke prosent og exel bruk?

Skrevet

Excel er i regnskap, ikke i matten. Regner litt på prosent.

Skrevet

Jeg går bachelor i økonomi og mange av mine venner hadde P-matte når de begynte. Det krever jo ekstra jobbing, men mange av de gjorde det veldig bra i matte selv om de gruet seg fryktelig mye på forhånd.

På min skole var det ikke ligninger av 5. og 6. grad om jeg husker rett, bare uttrykk man skulle forenkle, men det går greit om man bare øver seg nok :) Du klarer også fint å stå på eksamen uten å være god til integrering.

Hvis du bestemmer deg for å jobbe med det er jeg helt sikker på at du klarer det!

• Liker 1
Skrevet

Ja hvis du bare har ambisjoner om å stå klarer du deg nok.

Skrevet

hva ligger snittet på rund omkring i norge hvis du ikke tar det på bi?

Skrevet

Jeg hadde "bare" P-matte men jobbet jevnt og trutt og fikk B:) Da var det både integrasjon, derivasjon, mye brøk og algebra, samt lagrange-metoden... jeg hadde kun vært borti første kapittel, resten var nytt for meg.

ellers ligger jeg på c/d karakterer så det er ikke noe uoppnåelig i det hele tatt!

Anonymous poster hash: e69db...2af
Skrevet

hvem passer yrket siviløkonom for?

er veldig interessert i det meste som har med økonomi å gjøre som makroøknomi og finansnyhter

Skrevet

Jeg tar en bachelor så jeg er ikke på noen master enda, men jeg hadde P-matte på vgs. Ja, det var vanskelig og i starten var jeg overbevist om at jeg kom til å stryke. Jeg fikk C. Excel er det ikke i matte, men HIOA har et excelkurs som henger sammen med finansregnskap.

Jeg er forøvrig ikke enig i at finansregnskap er et av de verste fagene, jeg syntes tvert i mot det var helt ok. Matten er også helt overkommelig hvis du bare legger inn litt innsats.

Vet ikke hva snittet er ellers i landet, men på HIOA var det vel 49 eller 50 studiepoeng for førstegangsvitnemål og 53 eller noe sånt for senere vitnemål.

Skrevet

hvem passer yrket siviløkonom for?er veldig interessert i det meste som har med økonomi å gjøre som makroøknomi og finansnyhter Anonymous poster hash: a446b...e9e

Siviløkonom er ikke et yrke, men en tittel du får etter endt utdanning. Dersom du ikke vet dette, er nok ikke dette noe for deg...

Anonymous poster hash: 1fcee...a7f

• Liker 1
Skrevet

Den siste kommentaren var unødvendig

Jeg spør her for å finne ut om utdanningen og hva det kan føre til.

Du kjenner ikke meg så du kan ikke si om det er noe for meg eller ikke

Skrevet

hvem passer yrket siviløkonom for?

er veldig interessert i det meste som har med økonomi å gjøre som makroøknomi og finansnyhter

Siviløkonomer jobber med blant annet:

• administrasjon og ledelse
  • finansiering av bedrifter/virksomheter
  • økonomisk analyse; regnskap, budsjett og prognosearbeid
  • samfunnsøkonomisk analyse
  • prosjektledelse
  • revisjon, innkjøp og logistikk
  • markedsføring, PR og kommunikasjon
  • personalutvikling/ HR
  • ekstern konsulentvirksomhet

Siviløkonomer passer for mennesker som gjerne ønsker å ha litt kunnskaper om alt, men ikke mye kunnskaper om noe spesielt. Det sies at økonomer er som poteter. De kan brukes til alt.

Jeg er ferdig som siviløkonom til våren nå, og kunne jobbet innenfor mange fagfelt. Men jeg må nok si at svakheten med den norske økonomiutdannelsen er at man ikke får noe særlig innsikt i hvordan arbeidsoppgaver til en kunderådgiver i bank, revisor, prosjektleder osv. er. Det burde vært mer praksis.

Håper dette hjalp deg litt.

Anonymous poster hash: 8342b...c6d

Anonymous poster hash: 8342b...c6d

Skrevet

Takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...