Gå til innhold

Skal ut i praksis.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei skal ut i praksis for første gang. Jeg skal da ut å ta rtg. Bilder av skjelett. Da går jo bekken under som skjelett selvfølgelig. det jeg lurer på er vil man se alle de edle delene? Eller får man ha på seg truse? jeg er ikke konfertabel med at jeg skal jobbe så nært andres kjønnsorganer hvis de skal være udekket på min første praksisdag.

Noen med erfaringer med røntgen bekken/hofte eller røntgen hvor man ikke dekker seg til nede?

Anonymous poster hash: b06ba...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt rtg av rygg og bekken. Måtte ikke kle meg naken ;) Dette burde du vel lært noe om på skolen..?

• Liker 2
Skrevet

Reproduksjonsorganene tildekkes med bly for å ikke bli utsatt for skadelige røntgenstråler.

Anonymous poster hash: 8cb06...9be
Skrevet

Reproduksjonsorganene tildekkes med bly for å ikke bli utsatt for skadelige røntgenstråler.

Anonymous poster hash: 8cb06...9be

På barn, ja. Ikke på voksne.

Til trådstarter, som regel holder det at pasienten kler av seg ytterbukse når du skal ta rtg av bekkenet, fordi man ønsker å fjerne alt av metall som knapper og glidelås fra feltet. Det er vanlig å utvise såpass respekt for pasienten at man da dekker til pasientens bekken med et håndklede eller stikklaken, selv om pasienten skulle være intubert og i narkose.

Du vil derimot regne med å måtte palpere (ta på..) pasienten for å tilfredstille kriteriene til et adekvat røntgenbilde, og når det kommer til bekken og hofte vil dette være på symfysen og i "trusekanten" hvor du finner collum femoralis. Dette skal du ha lært om på skolen.

Du kommer mest sannsynlig ikke til å oppleve pasienter med nakne underliv på røntgen med mindre du havner på gjennomlysning hvor det utføres uretherografi på menn. Dersom du vet at nakenhet er noe som kommer til å plage deg som radiograf burde du velge et annet studie mens du fremdeles er førsteårstudent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...