Gå til innhold

d-vitaminmangel og jernmangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andre som har hatt både d-vitaminmangel og jernmangel samtidig? Jeg har det og føler meg så ødelagt. Er så slapp og svimmel, har også hodepine og besvimer nesten innimellom. Er redd for at det kan ta flere uker før jeg føler meg bra, tar det virkelig lang tid? Er så lei, har gått med dette en god stund og det har blitt verre og verre. Fikk vite om manglene i dag så har ikke begynt med piller før i dag.

Anonymous poster hash: fb1d4...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde det,og legen sa det ikke var uvanlig å mangle begge deler.Jeg var veldig trøtt og slapp,og det kan man bli ikke bare av jernmangel,men også av å mangle vitamin D.Mangler man begge er det nok ikke rart man føler seg sliten.

Jeg tar Nifrerex 100 mg. 1 gang daglig + 2 Møllers omega3 kapsler (de inneholder også vitamin D),A og E). Føler meg mye bedre nå. Som et pluss har jeg også fått sterkere negler (trolig pga. at jernmangelen er korrigert),finere hud og mindre menssmerter (har hørt at innholdet i omega3 kapslene hjelper på dette).

Endret av Sandie
Skrevet

Jeg hadde det,og legen sa det ikke var uvanlig å mangle begge deler.Jeg var veldig trøtt og slapp,og det kan man bli ikke bare av jernmangel,men også av å mangle vitamin D.Mangler man begge er det nok ikke rart man føler seg sliten.

Jeg tar Nifrerex 100 mg. 1 gang daglig + 2 Møllers omega3 kapsler (de inneholder også vitamin D),A og E). Føler meg mye bedre nå. Som et pluss har jeg også fått sterkere negler (trolig pga. at jernmangelen er korrigert),finere hud og mindre menssmerter (har hørt at innholdet i omega3 kapslene hjelper på dette).

Jeg tar faktisk omega3 daglig allerede og de (legen og sekretæren) var mest bekymret for lavt D-vitamin enn lavt jern, i mitt tilfelle. Jeg kjøpte Niferex og D-vitamin, fikk beskjed om å ta dobbel dose med D-vitamin.

Hvor fort ble du bedre? Husker du hva D-vitaminnivået ditt var på når det var lavest?

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg tar faktisk omega3 daglig allerede og de (legen og sekretæren) var mest bekymret for lavt D-vitamin enn lavt jern, i mitt tilfelle. Jeg kjøpte Niferex og D-vitamin, fikk beskjed om å ta dobbel dose med D-vitamin.

Hvor fort ble du bedre? Husker du hva D-vitaminnivået ditt var på når det var lavest?

Takk for svar :)

D-vitamin nivået var på rundt 20 da det var på det laveste.Det tok ikke mer enn noen uker før jeg følte meg piggere.Kan godt være det skyldtes at jeg samtidig begynte med Niferex også,for jeg hadde veldig lavt jern-nivå på under 5.

Skrevet

D-vitamin nivået var på rundt 20 da det var på det laveste.Det tok ikke mer enn noen uker før jeg følte meg piggere.Kan godt være det skyldtes at jeg samtidig begynte med Niferex også,for jeg hadde veldig lavt jern-nivå på under 5.

Jeg hadde 15 i d-vitamin og 6 i jern, i forrige uke. Føler meg så dårligere at jeg lurer på om det har blitt lavere om det er mulig på en uke. Men det kan jo ikke du vite :)

Og ang negler så har mine vært veldig porøse de siste mnd, knekker hele tiden. Så kanskje jernet har noe å si ja.

Skrevet (endret)

For meg tok det lang tid å komme opp i anstendig nivå på jern. Nå skyldes min jernmangel at jeg mistet mye blod under en fødsel, da. Jeg merket raskt en del bedring fra da jeg var skikkelig svimmel og i koma, men brukte lang tid på å komme opp fra ganske lavt til anstendig. Så i mitt tilfelle var det å smøre seg med tålmodighet. Jeg har også fått beskjed om å bruke jern en stund etter at nivået er ok, slik at jeg ikke raser ned igjen.

Og så vil jeg takke høyere makter for Niferex. Jeg tåler dårlig noen av de andre typene, men brukte noe av det likevel i kombinasjon med Floradix. Men det var likevel hard kost for magen og ikke like effektivt som bare Ferro retard (?) eller Niferex. Niferex tåler jeg også da godt.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Dere som har hatt jernmangel og har blitt bra- fortsetter dere med jern? Har hørt at det ikke er bra med for mye jern heller. Men hvis jeg ikke tar det så får jeg mangel på det gang på gang, og det er så slitsomt. En tablett en gang i uka kanskje?

Skrevet

Jeg hadde 15 i d-vitamin og 6 i jern, i forrige uke. Føler meg så dårligere at jeg lurer på om det har blitt lavere om det er mulig på en uke. Men det kan jo ikke du vite :)

Og ang negler så har mine vært veldig porøse de siste mnd, knekker hele tiden. Så kanskje jernet har noe å si ja.

Jeg hadde også den følelsen av og til.Følte meg ofte ekstra slapp etter mensen,og om jeg prøvde meg med litt fysisk aktivitet (fjelltur eller litt hard trening) kunne jeg være dødstrøtt i dagesvis.Begynte nesten å lure på om jeg var alvorlig syk.

Wonderbitch:

Har samme problem som deg..Jernmangelen kommer igjen og igjen,og jeg er ikke så glad i leverpostei og andre gode jernkilder.Spiser makrell i tomat av og til men lite kjøtt.Legen min sa jeg kunne fortsette med kosttilskudd med jern,f.eks.Hemofer,Floradix eller multivitamintablett med jern i.

Skrevet

Jeg skal ha mensen om et par dager og gruer meg litt. Blør mye mer nå under mensen enn før jeg fødte for et par år siden. Om det tar lang tid før nivåene mine er helt bra er ikke det viktigste for meg, det viktigste for meg er å klare å ikke bare ligge i senga. Var hos legen i dag og en rask tur på apoteket og butikken etterpå, var kjempe dårlig når jeg kom hjem. I dag var den verste dagen så langt. Og i morgen må jeg ut igjen, må levere sykemeldingen jeg fikk i dag. Har ikke et postkontor på hjørnet uansett. Er mest spent på det med D-vitaminmangel egentlig, vet mye mindre om det, med tanke på neste blodprøve.

Takk takk for alle svar!

Skrevet

Dere som har hatt jernmangel og har blitt bra- fortsetter dere med jern? Har hørt at det ikke er bra med for mye jern heller. Men hvis jeg ikke tar det så får jeg mangel på det gang på gang, og det er så slitsomt. En tablett en gang i uka kanskje?

Jeg ville spurt legen. Det kommer vel an på historikken til den enkelte (nettopp om man får det igjen og igjen eller ikke) og hvor lave verdier man da får. Det er ikke bra med for mye jern heller, og det gir lignende symptomer som ved for lite jern. Det er jo også grunnen til at ingen i utgangspunktet skal begynne med jern uten å ha konferert med lege og fått påvist jernmangel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...