Catlin Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Utgangspunkt: totalt utrent - har overhode ikke kondis, 20-25 kg overvekt Mål: jogge 5 km på under 30 minutter Hvor hyppig på man trene og hvor lang tid må jeg regne med å bruke for å greie dette? Jeg har lyst å melde meg på KK-mila som går 5. september. Bruke det som mål/belønning. Er dette et realistisk å greie dette innen da? Jeg er alene med 3 unger på nesten full tid i tillegg til 100% jobb. Så TID er definitivt min største utfordring. Har ikke økonomi til å begynne på treningssenter, bestille PT eller lignende. Så dette må jeg greie selv. Er takknemlig for alle gode råd og tips. 1
Gjest Runforit Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html 4
Nicky B Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 Jeg klarer ikke å ha i hodet hvordan man skal løpe eller gå og følge med på klokka på hvor lenge man skal holde på med de valgte aktivitene så jeg brukte den her i fjor: https://itunes.apple.com/us/app/5k-runner-0-to-5k-run-training/id439852091?mt=8 Den lar deg høre på musikken din samtidig som instruksene er klare og forteller deg akkurat når du skal veksle mellom å gå og løpe. Tre dager i uken, 30 min om gangen. Det er gjennomførbart med litt planlegging
Viktualia Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 Jeg slenger meg på app-vogna: jeg bruker denne: https://itunes.apple.com/no/app/ease-into-5k-run-walk-interval/id301233668?l=nb&mt=8 Har prøvd et par gratisversjoner, og syns de var litt knotete men kurant. Denne er bare enklere å hanskes med. Men det finnes en drøss med apper. c25k - Couch to 5 kilometres-programmer er faktiske det som gjorde at jeg klarte å komme i gang med jogging, og like det! Jeg har alltid hatet jogging, men med gåpauser og en ferdig plan for hvor lenge jeg skal løpe er det så utrolig mye enklere å gjennomføre det. Dessuten varer en økt ikke mer en 30 til 40 minutter, tre ganger i uka, og det er helt overkommelig for meg i hvert fall.
Catlin Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 25. februar 2015 Takk for tips om app'er. :-) Definitivt en god ide å bruke det som hjelpemiddel og motivasjon.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 Takk for tips om app'er. :-) Definitivt en god ide å bruke det som hjelpemiddel og motivasjon. Hvis du er ute etter en litt uvanlig løpeapp, er det mange som liker denne. https://www.zombiesrungame.com/ Anonymous poster hash: 8fc7a...187
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Skrevet 25. februar 2015 Finnes det slike løpeapper til de av oss som av uforståelige grunner tenkte "gidder ikke telefon som ikke tåler en regndråpe lenger, så jeg kjøper sony xperia fremfor iphne6" og angrer VOLDSOMT, men likevel er stuck med dette operativsystemet til man kan forsvare ny telefon? Anonymous poster hash: 58a41...697 1
Viktualia Skrevet 25. februar 2015 #8 Skrevet 25. februar 2015 Takk for tips om app'er. :-) Definitivt en god ide å bruke det som hjelpemiddel og motivasjon. Og så må du forvente at det er tungt i begynnelsen. For meg var det største problemet faktisk melkesyre i en del av beinet, men det hadde nok sammenheng meg at jeg hadde vært inaktiv en god stund pga en skade i det ene beinet. Men at du får litt vondter eller ubehag er å forvente, så ta hensyn til deg selv også. Blir det for tungt kan du hoppe over et intervall eller to, eller ta uke 1 sine økter i 2 uker eller lignende. Det som også er kjekt med disse oppleggene er at det går veldig gradvis, slik at man reduserer faren for skader og at kroppen rekker å tilpasse seg. Men går det for fort kan du selv styre fremdriften ved å gjenta noen økter flere ganger i stedet for å gå videre. Og går det så det suser, ja da kan du jo kanskje hoppe over en eller to for å få større utfordringer.
Wonderbitch Skrevet 25. februar 2015 #9 Skrevet 25. februar 2015 Vet ikke hvor fort du løper vanligvis, men det som skulle til for at jeg kunne jogge lenge uavbrutt var å sette ned tempoet SKIKKELIG! Før kunne jeg ikke løpe lenger enn kanskje en km før jeg måtte ta pause, men nå kan holder jeg ut en halvtime eller 5 km før jeg stopper. Og med det tempoet kan jeg faktisk fortsette lenger. Så Selvom det føles som man står på stedet hvil og tripper er det verdt det:-) 1
Eolin Skrevet 25. februar 2015 #10 Skrevet 25. februar 2015 Finnes det slike løpeapper til de av oss som av uforståelige grunner tenkte "gidder ikke telefon som ikke tåler en regndråpe lenger, så jeg kjøper sony xperia fremfor iphne6" og angrer VOLDSOMT, men likevel er stuck med dette operativsystemet til man kan forsvare ny telefon? Anonymous poster hash: 58a41...697 finnes en drøss med gode apper til android, ikke angre på at du var fornuftig og kjøpte en bra telefon til mye mindre penger! den tidligere sony xperia hadde flere treningsapper innstallert fra før, men ellers kan du jo bare søke? http://www.androidcentral.com/best-running-apps-android 3
Gjest Coolaid Skrevet 25. februar 2015 #11 Skrevet 25. februar 2015 Du kan hoppe på løpeprogram eller andre kompliserte greier, eller: - Du må selvfølgelig ut å løpe. Finn deg et sted eller en rute som du kan like. Start rolig og løp så langt du kan i et tempo som gjør det andpusten. Når du trenger pause går du i raskt tempo. Når pulsen har roet seg løper du... sånn fortsetter du i 30 minutter. Etterhvert øker du med 10 minutter osv. Stikk ut og løp 2-3 ganger i uken. Sørg for at du alltid har rent treningstøy og tørre sko, slik at du unngår å sabotere for deg selv. I tillegg begynner du med hverdagsaktivitet. Gjør alt som du vet man skal gjøre, gå til butikken, kutt ut heis og rulletrapper. Sykle til jobben eller ta noen sykkelturer de dagene du ikke løper. Har du sjans til å svømme med ungene eller alene hjelper det også. Vær aktiv selv om du ikke trener ! Du kan, du vil, og du klarer det
Catlin Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2015 Jeg suger til meg alle tips. Er det urealistisk å tro at jeg skal klare 5 km på 30 minutter innen utgangen av august?
Basun Skrevet 25. februar 2015 #13 Skrevet 25. februar 2015 (endret) Jeg svarte på noe lignende i en annen tråd : Ved løping (langdistanse): tren hardt annen hver dag og ingenting eventuelt lett (veldig lett!) de andre dagene. Du kan også klare deg med å løpe hver 3 dag, men det gir tregere resultater. Dersom du ikke liker treningssentre anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av en pulsklokke. Det er ikke nødvendig, men kan fungere som ekstra motivasjon :-P Det er ikke nødvendig å trene intervaller så lenge du ikke skal bli profesjonell langdistanseløper. De løper bare fort i ca. 10% av treningstiden uansett! Du får mest effekt ved å jogge sakte og langt :-) Unngå belastningsskader, spesielt i starten. Det kan være greit å variere med andre kondisjons-idretter. Motbakkeløp og terrengløp er spesielt grei trening i startfasen, da det ikke er like belastende og styrker musklene i beina :-) Endret 25. februar 2015 av Personenmeg
Basun Skrevet 25. februar 2015 #14 Skrevet 25. februar 2015 (endret) Eksempel på en plan som muligens kan passe deg: Mandag: Jogge i 30 min + tøye Onsdag: Terreng eller motbakke i 20-30 min + tøye Fredag: Jogge i 30 min + tøye Søndag: Gå/ sykle en tur på 30-60 min (sakte tempo) + tøye Tøy liggende, ikke stående. Ikke løp dersom du får vondt i knærne. Da er det fint å å svømme, eventuelt sykle :-) Det er ikke farlig om du ikke klarer å jogge i 30 min i starten,da kan du ha noen innslag av gåing :-) Du kommer til å merke at det blir lettere etterhvert. Så lenge du holder deg skadefri tror jeg du kan klare det med grei margin! Endret 25. februar 2015 av Personenmeg
Catlin Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 25. februar 2015 Blir veldig spennende å komme i gang. Første treningsdag går med til å teste hvor lang tid jeg bruker på 5 km - sånn at jeg ser fremgangen. Kjenner meg selv så pass godt at jeg må hente motivasjon der jeg kan. Nok en gang takk for mange gode råd!
Ugly truth Skrevet 25. februar 2015 #16 Skrevet 25. februar 2015 Jeg suger til meg alle tips. Er det urealistisk å tro at jeg skal klare 5 km på 30 minutter innen utgangen av august? Hvor gamle er dine barn? Spørr fordi det er litt enklere å gi råd i forhold til det 😊
Ugly truth Skrevet 25. februar 2015 #17 Skrevet 25. februar 2015 Blir veldig spennende å komme i gang. Første treningsdag går med til å teste hvor lang tid jeg bruker på 5 km - sånn at jeg ser fremgangen. Kjenner meg selv så pass godt at jeg må hente motivasjon der jeg kan. Nok en gang takk for mange gode råd! Du bør begynne med 2km for å få opp kondisjonen. Hvis ikke vil du raskt miste motivasjonen. Deretter tre, så fire og fem. Det viktigeste nå er å få opp kondisjonen, deretter tar du ned tempot og øker gradvis lengde. Innimellom tar du noen økter på to km med intervaller gjennom hele vår/sommer for å få opp kondisjonen enda litt mer. Det er slik jeg har begynt nå.:-)
Catlin Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #18 Skrevet 25. februar 2015 Hvor gamle er dine barn? Spørr fordi det er litt enklere å gi råd i forhold til det De er i barneskolealder
Ugly truth Skrevet 25. februar 2015 #19 Skrevet 25. februar 2015 De er i barneskolealder Da kan de sykle når det blir litt varmere og du kan Løpe bredvid! Hvis det går med alle tre på samme gang då :-P
Catlin Skrevet 25. februar 2015 Forfatter #20 Skrevet 25. februar 2015 Du bør begynne med 2km for å få opp kondisjonen. Hvis ikke vil du raskt miste motivasjonen. Deretter tre, så fire og fem. Det viktigeste nå er å få opp kondisjonen, deretter tar du ned tempot og øker gradvis lengde. Innimellom tar du noen økter på to km med intervaller gjennom hele vår/sommer for å få opp kondisjonen enda litt mer. Det er slik jeg har begynt nå.:-) Tenkte å teste 5 km med jevne mellomrom. Det vil jo gå raskere for hver gang - og jeg håper at når jeg ser det, så er det motivasjon til å fortsette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå