Gå til innhold

Hvordan skal man egentlig skrive dette?


Gjest Devil's Spawn

Anbefalte innlegg

Gjest Devil's Spawn

Som stor motstander av orddeling lurer jeg på følgende: Jeg skrev i et innlegg i data og internett "web-server konfigurasjon". Vet det er orddeling og fy fy :fy: . Men hvordan skal man skrive det? Jeg mener...

web-server-konfigurasjon eller web-serverkonfigurasjon ser jo helt på trynet ut det og... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Det der synes jeg er vanskelig også. Siden det er fornorsking av engelske ord. Skal en la seg "inspirere" ev engelsk ordeling pga. det? Eller bruke den norske? Jeg vet ikke, må melde pass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest korrekte er nok web-server-konfigurasjon, men jeg ville overveid å slå til med webserver-konfigurasjon. Skjønt det blir kanskje litt vanskelig å lese for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Toms forslag om vevtjenerkonfigurasjon var ikke dum ;)

Tror jeg løste problemet her. Det skrives faktisk "web server" på engelsk. Da har jeg lest et sted at man da skal skrive

"web server-konfigurasjon". Uansett er problemet der, dersom et ord skrives med bindestrek på engelsk.

Bekymre seg om det til en annen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Toms forslag om vevtjenerkonfigurasjon var ikke dum ;)

Tror jeg løste problemet her. Det skrives faktisk "web server" på engelsk. Da har jeg lest et sted at man da skal skrive

"web server-konfigurasjon". Uansett er problemet der, dersom et ord skrives med bindestrek på engelsk.

Bekymre seg om det til en annen gang?

Språkrådet bruker webserver, ikke web server eller web-server. Eller de ønsker så klart vi bruker ord alla vevtjener. Siden vevtjener vel egentlig blir et ord, så tipper jeg det blir vevtjenerkonfig, ev. webserverkonfig.

Selv liker jeg den norske varianten best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg trodde seriøst at Tommern bare tulla nå jeg, men kikket på siden, og det stemte jo! Vevtjener...? :klø: Klinger liksom ikke helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg trodde seriøst at Tommern bare tulla nå jeg' date= men kikket på siden, og det stemte jo! Vevtjener...? :klø: Klinger liksom ikke helt!

Jeg synes vevtjener er et bra ord. Jeg liker det norske språket, jeg.

Web= vev

Server er en tjenermaskin, i motsetning til en klient, ergo vevtjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn
:ler: Akkurat det skjønte jeg. Dere er nå søte da. :wink::ler: *kiler Tommern og Slangen under haka*

Psst! *kryper rundt beinet til Grønska*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...