Gå til innhold

Amerikaner i Norge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

jeg vet ikke om jeg har postet dette på riktig forum, men jeg prøver likevel.

Jeg er gift og bosatt med en amerikaner i USA, og vi vurderer å flytte tilbake til Norge (Jeg er norsk statsborger) om et par år. Mannen min har erfaring fra militæret (5 år i det som kalles marines i usa) og nå 3 år erfaring som state trooper (Politi). Han har lært seg norsk, takket være meg, men norsken er ennå ikke helt perfekt. Jeg lurer på om det er noen ideer om hva han kan jobbe som i Norge? Jeg har både bachelor og master utdannelse, men han har ikke noe formell utdannelse etter videregående (High school).

Vi strever med å finne ut hva han kan jobbe som, med tanke på at han ikke har en høyere utdannelse og ikke snakker/skriver norsk helt flytende.

Noen ideer?

Anonymous poster hash: 3cb90...c6a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere først tenker på å flytte hit om et par år har han fortsatt god tid til å perfeksjonere norsken sin 😊

Han kan nok ikke bruke den arbeidserfaringen han har fra USA til noe lignende i Norge.

Har du tenkt å skaffe deg jobb før dere flytter? Vil du evt ha mulighet til å forsørge ham en stund? Isåfall kan han kanskje studere, ta en fagskole eller en bachelor på høyskole. Hvis utdanning er noe han kunne tenke seg, så kan han jo også starte før dere flytter. Finnes mange utdanningsmuligheter fra norske skoler på nett også 😊

Ellers er det jo også mange yrker som ikke krever noen utdanning eller kun kortere kurs. Butikk, vekter, lager, sfo / barnehage, bolig for psykisk utviklingshemmede, mm.

Vil tro mannen din er liker å være aktiv med tanke på han tidligere og nåværende erfaring fra arbeidslivet.

Dere (han) burde bruke tiden fram til dere flytter på å tenke gjennom hva han ønsker å gjøre når han kommer hit.

Når dere kommer til Norge burde han også ta et norskkurs med test (flere universiteter har dette), slik at han formalisere kunnskapene han har.

Anonymous poster hash: 491c8...47b

Skrevet

kkkk.png

Anonymous poster hash: 4e7cd...370
Skrevet

Er heller ikke så enkelt som å bare ta han med til Norge. du kommer til å ha forsørgerplikt og må ha tjent det samme som skatteklasse 6 i Norge skulle jeg mene året før du får han til Norge. Så dere må ha avstand ett år.

Anonymous poster hash: 03c32...d3d
Skrevet

Vekter. Dørvakt (som et sted å begynne), vanlige jobber som butikk, sjåfør, taxi?

Du må søke jobber og ha immigrert og jobbet i Norge, for at han skal søke familiegjenforening. Her er kravet til deg:

http://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/?e=n&f=nor&c=usa

Krav til referansepersonen
Skrevet

Jeg foreslår å melde seg inn i gruppen "Americans in Norway" på Facebook og spørre der. Vil tro de har litt mer "hands on" erfaring med temaet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...