Gå til innhold

Mat i barnehagen. En evig runddans.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 3 år gamle datter begynte i barnehage i høst. Denne barnehagen har en del regler for hva barn skal spise. Pølser, hamburgere, pizza, yoghurt, desserter, kaker, boller og mye mer er ikke ønskelig. Barna får ett måltid i barnehagen (frokost) og har med mat til lunsj. Frokosten er i 90 % av tilfellene halvfint kjøpebrød med standard pålegg. En sjelden gang får de havregrøt.

Vi prøver å unngå å spise brød og kornvarer til alle måter, vi voksne spiser nesten ingenting av det, mens jenta vår får litt av og til. Da hun skulle begynne i barnehagen ytret vi ønske om å ta med egen mat til begge måltidene. Prisen for frokost er innbakt i barnehageprisen, sa de. Javel, vi kan godt betale for det, men vi ønsker å ta med mat. Njaaaa...de ville helst at alle barna spiste det samme, slik at det ikke ble så mye oppstand og spørsmål om de også kunne få sånn mat. Greit, sa vi. Kan vi da ta med hjemmebakt surdeigsbrød som hun kan få til pålegget? Neeeeei...det ble for mye styr for de ansatte hvis alle skulle ha eget brød. Ok. Vi fant ut at det ikke var verdt strevet, og tenkte at det fikk bli det måltidet med brød jenta vår fikk om dagen, så fikk vi heller variere hjemme.

Så gikk det et par ukers tid, og vi ble innkalt til møte. De var ikke fornøyd med lunsjen jenta vår fikk. Vi brøt flere av reglene. Hun fikk både pølser, hamburgere og yoghurt, mente de. Jenta vår får en "bento-box" med pølsebiter (hjemmelaget eller kvalitetspølser med høyt kjøttinnhold), hjemmelagde kjøttboller, stekte laksebiter eller annen fisk, både rå og tilberedte grønnsaker, bær, en gang i blant gresk yoghurt med bær og chiafrø, kokt egg, omelett...mye variasjon. Men ikke brød. Det får hun jo til frokost i barnehagen. Vi anser dette som en sunn lunsj. Men barnehagen var ikke fornøyd. Vi fulgte jo ikke reglene. Vi spurte om ikke reglene var der for å hindre at barn ikke fikk i seg sunn mat? Jo, det var jo nettopp derfor. Synes dere ikke lunsjen til jenta vår ser sunn ut? Det er jo bare rene råvarer og hjemmelagd mat, sa vi. Ja, men det var ikke poenget, vi fulgte jo ikke reglene. Alle måtte følge reglene. Til og med vi.

Vi ble ikke enige på møtet, og vi rev oss i håret resten av kvelden før vi fant ut at dette bestemmer faktisk vi. Vi ser at jenta vår trives mye bedre med slik mat, hun spiser mer og er mett lengre. Vi kan ikke gi henne mat vi ikke synes hun skal ha bare for at barnehagen har disse reglene.

Så hørte vi ikke noe på mange måneder, og trodde alt var greit siden ingen nevnte dette mer - før vi forrige uke ble innkalt til møte igjen. Det var en streng leder som møtte oss. Hun hadde sett seg lei på at vi bare dreit i matreglene, og hadde bestemt seg for å stramme inn. Hvis vi skulle gi barnet noe annet enn normale brødskiver med pålegg på - slik alle de andre barna gjorde uten problemer - så måtte vi ha legeerklæring på at barnet måtte ha annen mat. Ellers så måtte vi straks slutte å bryte reglene vi selv hadde skrevet under på ved inntak i barnehagen.

Vi sa at hun ikke var i posisjon til å kreve legeerklæring (vi er begge leger, og hadde aldri skrevet en erklæring på et sånt latterlig grunnlag), og at vi også var lei av hele saken. Vi som foreldre ønsker å bestemme hva barnet vårt spiser, og vi ønsker ikke å gi jenta vår mat som ikke er så bra for henne.

Skal de som bare vil gi barnet Nugatti også få bestemme selv da?? Sa lederen med skrikete stemme.

...

Nei, men det er det jo ingen som nekter for at er skadelig. Dere har aldri sagt at maten vi sender med jenta vår er skadelig eller usunn, bare at den bryter reglene. Da bør reglene revurderes og tilpasses hva de faktisk er til for.

Vi kan ikke endre reglene bare for at dere ikke vil innrette dere. Alle de andre foreldrene klarer det.

Vi ble ikke enige. Vi ønsker ikke å gi oss, dette blir en prinsippsak for oss. Selvsagt er vi på leting etter en annen barnehage som ikke er så trangsynt, men beliggenheten og alt ellers med denne barnehagen er perfekt. Argh. Skal vi gi oss, eller stå på vårt? Er det verdt å gi jenta mat hun blir raskt sulten igjen av og ikke trives så godt med, for å dempe konflikten? Vi ønsker ikke det...

Noen innspill?

Anonymous poster hash: 6ca22...e66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde byttet barnehage, hvis det er mulig. Synes barnehagen er altfor rigid og lite samarbeidsvillig her. Jobber selv i barnehage med fokus på sunt kosthold, og vi hadde funnet en løsning på dette sammen med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virker svært fornuftig, og som

En god forelder. Ville absolutt stått på mitt, spesielt dersom du er lege. Forklar leder om hvordan kroppen fungerer med ulik energi, for det vet hun tydeligvis ikke.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyfader foreldre får snart ikke bestemme over egne barn. blir helt matt over alle de idiotiske reglene de finner opp. kjenner jeg koker!! dere skal jo ta hensyn til barnet deres. ikke gi dere!

Anonymous poster hash: 0646d...cc1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig det er helt hårreisende at foreldre ikke får velge hva barnet skal spise, spesielt når det er snakk om sunn og medbrakt mat.

Reglene rundt frokost har jeg derimot forståelse for, det skal være likt for alle når det først blir servert mat, med mindre det er snakk om allergier.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her syns jeg du skal stå på ditt altså. Og en ting til, de kan ikke tvinge foreldrene til å betale for maten de serverer i bhg hvis dere ønsker å sende med egen mat. Dere står fritt til å ikke benytte dere av det tilbudet.

Første året sønnen min gikk i bhg så valgte jeg å ikke ha mat inkludert fordi de skulle ha 350kr i mnd for at barna skulle få brødskiver hver dag. Min gutt slet i tillegg veldig med mat på den tiden ettersom han hadde ubehandlet refluks og brakk seg av alt som ikke var finmost. Det var ikke noe problem det.

Anonymous poster hash: 5a218...e2c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på deres! Fyy fader, at foreldre ikke skal kunne bestemme over sine egne barn. Skjønner det når det dreier seg om loff, nugatti og andre matvarer med mye sukker og lite næring, men ordentlig sunn og god mat, at det skal være forbudt? Høres helt sykt ut spør du meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten problemer med å tro at det du skriver er sant, for det høres så drøyt ut! Men jeg tror deg, altså.

Vi sender med lignende matpakke som dere beskriver og har gjort det i snart tre år, i to forskjellige barnehager. Vi har aldri møtt på så store problemer. I den første barnehagen datteren vår gikk i så rynka de ansatte litt på nesa, det var helt tydelig. De var veldig opptatt av at jenta vår var "så glad i brød" (barna fikk det til et måltid der), de nevnte det konstant. De kunne også finne på å gi henne ei skive i tillegg til maten vi sendte med... Men det gikk seg til og de skjønte vel at vi ikke brydde oss om hva de mente. I den barnehagen hun går i nå har vi bare fått positive tilbakemeldinger på at hun har med så mye godt, at hun er så glad i grønnsaker og at hun koser seg sånn med maten sin. Vi har også fått høre at hun har lært andre barn navnet på grønnsaker de tydeligvis aldri hadde fått hjemme. :P

Ikke gi dere i alle fall. Hvis de ikke slutter å innkalle dere til unødvendige møter ville jeg vurdert å kontakte media... Eventuelt kan du kontakte oppvekstsjef i kommunen og be om råd.

Endret av Sushi
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det er så vanskelig å kutte ut yoghurt og pølser i matpakka for det er jo det eneste jeg ser som bryter reglene.

Gi med fisk,slat, kylling, kjøttboller (er jo ikke hamburger det), egg, omelett etc. Det kan jo ikke bryte reglene. Dropp grove muffin, havrelapper, yoghurt etc som kan minne om noe som bryter reglene. Husk å gi mat som barnet kan spise selv uten mer søl enn det ei brødskive gir.

Hadde forholdt meg til reglene og unngått alt som minner om slik mat, men gitt av det enorme utvalget av annen mat som kan gis.

Anonymous poster hash: 08d48...4e6

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det er så vanskelig å kutte ut yoghurt og pølser i matpakka for det er jo det eneste jeg ser som bryter reglene.

Gi med fisk,slat, kylling, kjøttboller (er jo ikke hamburger det), egg, omelett etc. Det kan jo ikke bryte reglene. Dropp grove muffin, havrelapper, yoghurt etc som kan minne om noe som bryter reglene. Husk å gi mat som barnet kan spise selv uten mer søl enn det ei brødskive gir.

Hadde forholdt meg til reglene og unngått alt som minner om slik mat, men gitt av det enorme utvalget av annen mat som kan gis.

Anonymous poster hash: 08d48...4e6

Regler? Det er kun anbefalinger som blir gitt. Folk står faktisk fritt til å spise hva de vil i dette landet. Barnehagen gjør seg vanskelig, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes barnehagen høres veldig urimelig ut, du skriver at dere gikk med på frokosten som har halvfint brød, noe som egentlig ikke er så sunt i seg selv. Jeg syntes ikke dere er vanskelige i det heletatt. Men at dere ikke skal kunne ha hjemmelagd lunsj uten brød er hårreisende. Min mening er at dere bør ta opp kampen. Det er sikkert andre foreldre som reagerer, om ikke akkurat nå vil det nok komme før eller siden. Så om dere baner vei for å få inn sunn mat, er dette veldig positivt.

Anonymous poster hash: 268e6...738

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at barnehagen hadde grepet inn om maten var veldig usunn, men her er den jo ikke det. Da bør foreldre bestemme hva barnet har i matboksen. Meningsløse regler

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig uproft å takle saken sånn, dette er maktmisbruk og regelrytteri!

Aldri opplevd så rigide regler og sure ansatte! Dette syns jeg er lite fleksibelt av barnehagen. Ellers ville jeg gjort som AB 4e6 anbefaler, tilpass maten dere sender med enda litt mer mens dere leter etter en ny bhg.

Imens må dere også kontakte FAU og la de ta dette opp i plenum.

Jeg ville også ringt kommunen, evt sendt en skriftlig forespørsel/mail om saken. Dette høres meget merkelig ut og mulig noe kommunen som kontrollinstans har noe å si på. Kanskje kommuneoverlegen eller helsestasjon kunne være til hjelp i forhold til å "veilede" bhg i kosthold og ernæring?

I vår bhg er det også noen ønsker og anbefalinger, men det begrenser seg til å ta med minst mulig godteripreget pålegg og kaker/snacks. Noe jeg tror de fleste foreldrene lever greit med. Ellers ble "den store yoghurtdiskusjonen" tatt på et foreldremøte, og bhg forholdt seg til det flertallet mente. (De aller minste barna kuttet yoghurten pga bhgs ønske -det kan man jo lett servere hjemme), og de eldste kan ha med uten problemer.

Jeg syns ikke dere skal gi dere, men det kan tydeligvis fort bli trøbbel på flere plan om dere ikke jenker dere noe.

Endret av Blackbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på og ikke gi dere. Dere gir barnet deres sunn og god mat, og det er ingenting å utsette på den annet en hva de andre barna får eller ikke får. Noen må ta den kampen!

En ting er matvarer når det er barn som er ekstremt allergisk, eller bare usunn mat. Men dette høres mer ut som noen som er vant til å få viljen sin og plutselig nå finner noen som står i mot tåpeligheten.

Anonymous poster hash: 8f515...ffe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler? Det er kun anbefalinger som blir gitt. Folk står faktisk fritt til å spise hva de vil i dette landet. Barnehagen gjør seg vanskelig, mener nå jeg.

Barnehagen har regler, slik skoler, arbeidsplasser og alle andre arenaer har.

TS, om det du forteller om stemmer er begge parter helt latterlig rigide.

Anonymous poster hash: f18ee...714

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke bare skaffe en erklæring fra legen hennes om at hun må ha sunn mat. At dette er det beste for et voksende barn og at maten deres sender med ikke er skadelig på noen som helst måte.

Vips så er alle fornøyde, og dere følger regelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått gresk yoghurt, grove muffins osv. Bare for å være litt på tilbudssiden. Tipper de andre barna blir misunnelige og tror det er godis som de ikke får. Altså, jeg syns reglene er helt tåpelige, og dere gir med god og sunn mat! Men det er jo mye godt å ta med som ikke minner om forbudsmaten. Jeg ville ikke laget krig av dette. Jeg vet, av personlig erfaring, at dersom personalet i en bhg ikke liker foreldrene, vil det i større eller mindre grad påvirke hvordan de er mot barnet..

Dersom dere ellers er veldig fornøyd med bhg syns jeg det er dumt av dere å bytte bare pga dette. Skal barnet rives opp av et sted hun har slått seg til ro, bare fordi foreldrene har så sterke prinsipper?

Anonymous poster hash: bfccc...231

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de ansatte er rigide, men dere fremstår noe vanskelige dere også, for å være ærlig. Dere må jo ikke ha pølser og yoghurt i lunsjboksen?

Og jo, styreren har et poeng. Skal reglene bare gjelde de med "dårlig" mat, betyr det en kjempejobb med å vurdere hvem som er sunne nok til å unntas pølseregelen, for eksempel. For ikke å snakke om alle de kjipe samtalene de må ta. Men det synes du de bare skal gjøre, siden akkurat deres barn pølser med høyt kjøttinnhold?

Anonymous poster hash: d284b...133

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...