Gå til innhold

Koranen, minutt for minutt. Noe for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser koranen «minutt for minutt»
Muslimenes hellige skift, Koranen, skal leses opp i sin helhet. Sendingene starter i mars og skal vare helt til oktober.

Programmet skal sendes lørdager og søndager mellom klokken 17.15 og 17.45. Premieren er 7. mars, og i oktober regner man med at boken er ferdig lest.

Ifølge Imam Anas Hajjar er det viktig at man leser hele koranen sammenhengende, for å gi et klart bilde av bokens innhold.

– Dessverre plukker noen mennesker ut løsrevne setninger fra Koranen og bruker dem til egne formål og glemmer skriftens viktige budskap, sier Hajjar.

Han skal sammen med islamforsker og professor Jaakko Hämeen-Anttila diskutere de forskjellige utdragene i forkant av opplesningen.

Målet er ifølge Hajjar at også de som ikke er kjent med islam skal få et innblikk i boken som forener halvannen milliard muslimer.

kilde: http://www.nrk.no/kultur/leser-koranen-_minutt-for-minutt_-1.12225308

Noe du ønsker å høre på NRK?

Anonymous poster hash: 1c25c...53c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke..

Anonymous poster hash: 44d01...cdb
  • Liker 2
Skrevet

Tja, hvis det ikke er på finsk så. Der er jeg ikke helt stødig :fnise:

Anonymous poster hash: e1f1f...bf9
Gjest H_Marius40
Skrevet (endret)

Fins det et eneste menneske som har maket å tolke koranen "korrekt"?

Koranen forfekter at den er klar og tydelig, men i realiteten så er koranen bare et sammensurium av ord og setninger, som gjør null mening uten tafsir. Den "allvitende" guds klare tale ja. :D

Hadde ikke Islam forfektet dødsstraff for frafalne, så tror jeg nok de fleste oppegående muslimer hadde forlatt denne religionen ganske raskt, eller kun brukt den til åndelig veiledning, slik kritsne flest gjør i vesten.

Endret av H_Marius40
Skrevet

Jeg bor ikke i Norge, så har ikke muligheten -men joda, ikke så dum ide dette. Er iallefall en interessant måte å lære på for de som er interesserte.

Personlig så føler je at jeg kan nok om hva som står i Koranen til å ikke ha så mange fordommer mot "mannen i gata". Her jeg bor har jeg muslimer rundt meg på alle kanter og trives med å lære om "dem" på et mer personlig og vennskapelig plan, like mye som alle andre med forskjellige trosretninger. Synes det er mest moro å bli kjent gjennom musikk, fantastiske kommunikasjonsmiddelet som går på tvers av alle nasjoner og kulturer -og når du ser latinos, punkere og "kalotter" (tydelig religiøse) sitte sammen å spille til klokka blir seks på morningen, så betyr plutselig ikke de personlige livssynene noe særlig mer enn at det bare er sånn, ferdig.

Anonymous poster hash: 8d8db...0c6
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke lære meg finsk for å høre Koranen bli lest opp på en TV-kanal jeg ikke har, nei. Jeg har sånn sett lest Koranen uansett. Litt av en kur mot enhver sans for religion man måtte ha.

Anonymous poster hash: dac1c...3d5
  • Liker 3
Skrevet

Koranen forfekter at den er klar og tydelig, men i realiteten så er koranen bare et sammensurium av ord og setninger, som gjør null mening uten tafsir. Den "allvitende" guds klare tale ja. :D

Ja, for motstridende og mangfoldige Bibelfortolkninger finnes ikke :ironi:

• Liker 2
Gjest H_Marius40
Skrevet

Ja, for motstridende og mangfoldige Bibelfortolkninger finnes ikke :ironi:

Overrasker jo ikke i det hele tatt. Det er jo den samme "allvitetende" guden som står bak bibelen også. :D

Men han er allvitende og allmektig, skal vite ;)

Skrevet

Like lite interessant som å høre hele bibelen eller annet tull.

Skrevet

Like lite interessant som å høre hele bibelen eller annet tull.

Joda, greit nok det -men Islam er nå en gang den mest omdiskuterte religionen akkurat nå, samtidig som det er den religionen vi nesten vet minst om (allefall av de store). Hører jo stadig at folk tillegger den boka både det ene og det andre som i virkeligheten ikke står skrevet, nå har folk sjansen til å lære først som sist, uten å måtte lese.

• Liker 1
Skrevet

Joda, greit nok det -men Islam er nå en gang den mest omdiskuterte religionen akkurat nå, samtidig som det er den religionen vi nesten vet minst om (allefall av de store). Hører jo stadig at folk tillegger den boka både det ene og det andre som i virkeligheten ikke står skrevet, nå har folk sjansen til å lære først som sist, uten å måtte lese.

Vel, nå er ikke jeg islamofob, så jeg tipper jeg overlever fint uten.

Skrevet

Nei takk... jeg har vokst i fra eventyr

• Liker 3
Skrevet

Jihad og 9 år gammel jente gifted bort til gammel mann. Beklager. Jeg har mitt ståsted.

Skrevet

Hadde ikke Islam forfektet dødsstraff for frafalne, så tror jeg nok de fleste oppegående muslimer hadde forlatt denne religionen ganske raskt, eller kun brukt den til åndelig veiledning, slik kritsne flest gjør i vesten.

Hyggelig hverdag for frafalne muslimer i

Norge. Ironi. http://mobil.ba.no/Eks_muslimer_sier_de_blir_truet-5-8-25558.html

Skrevet

Ikke interessert.

Skrevet

Så lenge det ikke er noen forklaringer underveis, eller at de knytter noen eksempler opp til hva som leses. Feks at dette her verset brukes til ditt og datt, noen mener at det byr x andre y, blir det ikke interessant etter min mening. Gjør de det, så kanskje jeg kommer til å se på litt, men å se opplesningen av Koranen fra mai til oktober høres litt mye ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...