AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Da jeg gikk på videregående, hadde jeg skole til samme tid hver dag. Det vil si at jeg sto opp og la meg omtrent samtidig hver dag, bortsett fra helgene. Nå som jeg er student, har jeg ikke like fast mønster når det gjelder forlesninger. Noen ganger må jeg på skolen til kl 8, mens andre ganger har jeg kanskje ikke forelesning før kl 10, 12 eller 14. I den forbindelse føler jeg ikke at jeg "må" legge meg i rett tid og stå opp tidlig hver dag, noe jeg måtte før. Har alltid hørt at for søvnkvaliteten sin skyld bør man legge seg og stå opp til omtrent samme tid hver dag. Er dette sant? Jeg har lyst til å kunne stå opp til ulik tid hver dag, ut i fra hva som passer meg der og da. Men så vil jeg heller ikke få søvnproblemer og dårlig søvn. Noen som vet noe rundt dette, og/eller har noen erfaringer? Hilsen jente 20 år Anonymous poster hash: 95d77...751
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Det er best for deg å legge deg og stå opp til ca. samme tid hver dag, ja, men det er nok ikke en halvtime fra eller til som utgjør forskjellen. Om du legger deg mellom 2230 og 2330 og står opp i 8-9-tiden, er nok det helt greit for søvnen din. Anonymous poster hash: 721e7...2ad
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Det er best for deg å legge deg og stå opp til ca. samme tid hver dag, ja, men det er nok ikke en halvtime fra eller til som utgjør forskjellen. Om du legger deg mellom 2230 og 2330 og står opp i 8-9-tiden, er nok det helt greit for søvnen din. Anonymous poster hash: 721e7...2ad Så søvnen vil bli dårligere om jeg varierer leggetidspunktet fra 22.30-01.00 og stå-opp-tidspunktet fra 06.30-9.30 gjennom hele uka? På hvilken måte vil søvnen min bli dårligere? Hilsen TS Anonymous poster hash: 95d77...751
Ingvilddd Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Selv begynner jeg til samme tid hver dag, så må ha en slags leggerutine, men f.eks. hun jeg bor med har det sånn som deg. Hun legger seg og står opp slik det passer akkurat den dagen, og kan variere med flere timer fra dag til dag. Har aldri hørt noe om at hun har dårlig søvn eller lignende. Tror dette med leggerutiner er mer for å venne kroppen til når den skal sove, særlig for f.eks. dem som sliter med å sove om natten. De er gjerne avhengig av en slik rutine for å klare å sove i det hele tatt. Men dersom det funker for deg å ta dag for dag, så gjør du det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå