AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 Jeg er alltid småtrøtt og sliten. Alt oppleves som et ork, og enkle ting som å betale regninger, rydde kjøkkenbenken og sette på en vaskemaskin oppleves som umulige oppgaver. Om jeg har hatt et ærend etter jobb (frisørtime, hente pakke på postkontoret, kjøpe bursdagsgave o.l) så vet jeg at resten av kvelden vil jeg være helt utslitt. To-tre ganger i måneden sovner jeg på sofaen rett etter jobb og våkner ikke før neste morgen (og er like trøtt). Det er liksom ikke noe driv, tiltakslyst eller overskudd i det hele tatt, og jeg har hatt det slik i årevis. Jeg er i midten av 20 årene, og har en rolig kontorjobb jeg trives med. Jeg har et trygt og velfungerende samboerfold og få men gode venner. Selv om alt oppleves som et ork, er jeg ofte sosial og unner meg ting som cafébesøk, spa-behandlinger, frisør og solarium. Jeg prøver å alltid være velkledd og velstelt. Om jeg ikke hadde tvunget meg selv til å gjøre slikt hadde jeg gått til grunne i en skitten kosedress. Jeg har et helt normalt kosthold og verdiene mine er normale. Jeg trener et par ganger i uka (yoga) og går (en liten) tur hver dag (har hund). Som hobby går jeg på italiensk-kurs en gang i uken og har drevet med det de siste to årene. Tilsynelatende er "alt" normalt. Legen finner ikke noe unormalt med blodprøvene mine, jeg har et rolig liv uten konflikter, men allikevel er jeg så SLITEN hele tiden. Er det noen som har opplevd noe lignende eller har noen gode råd?Anonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Det første jeg tenker: Stiller du for store krav til deg selv? Tenker da på alt du tross alt er med på i løpet av en uke? Er du veldig opptatt av "fasaden?" Du høres rett og slett utmattet ut. Anonymous poster hash: fb401...ac6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Takk for svar I løpet av en vanlig uke er jeg én kveld på felles yogaøvelse og én kveld på italiensk-kurs. I tillegg tusler jeg tur med hunden kver kveld 15-30 min og bruker en time på yoga hjemme (altså to ganger yoga i uken, en på felles yogaøvelse og en gang hjemme). I løpet av en vanlig måned (4 uker) møter jeg venner kanskje 2-3 ganger, tar solarium/frisør/massasje (en av delene) 1 gang og spiser ute med samboeren min 2 ganger. Jeg jobber fulltid. Jeg er 25 år og barnløs, TSAnonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Hvis du er utmattet, synes jeg det er rart du orker så mye. Anonymous poster hash: ff439...7dd 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Hvis du er utmattet, synes jeg det er rart du orker så mye. Anonymous poster hash: ff439...7dd Jeg har ikke skrevet at jeg er utmattet, jeg har skrevet at jeg alltid er sliten og aldri har overskudd. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg følte meg uthvilt. Jeg mener likevel en normal 25 åring uten barn burde klare å dra hente en pakke på postkontoret etter jobb uten å måtte sove 14 timer for å komme til hektene igjen. Jeg kan ikke forstå at jeg gjør så veldig mye heller. TSAnonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Slik startet det for meg også, nå er jeg heldig om jeg orker å dusje og kle på meg for å komme meg ut av huset en gang i uken er helt ekstremt sliten hele tiden, på en god dag har jeg klart å sette på en oppvaskmaskinen og ta ut, og kanskje redd opp sengen. Ellers ligger jeg bare utslitt på sofaen... Alle verdier og prøver er helt fine, legene har sagt jeg mest sannsynlig har me, men har ikke vært på noen videre utredning. Er alltid ekstremt sliten, også de gangene jeg kanskje kommer meg ut av huset, men er vært det likevel for at jeg ikke skal turne helt. Sist gang jeg jobbet før jeg ble 100% sykemeldt kom jeg meg ikke ut av sengen før etter tre dager. Hele kroppen verket av utmattelse og det var umulig å gjøre noe. (Var jo på do så klart og slikt, men klarte ikke noe annet..et tilfelle kom jeg meg ikke tilbake fra badet, så samboeren fant meg liggende der og måtte bære meg til sengen. Hva er meningen med å leve slik! Håper virkelig jeg blir bedre noen gang...Anonymous poster hash: 67764...e12
Gjest Veritaserum Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Sliter med det samme... Men for meg så er et møte med NAV i uken mer enn nok. Vil bare sove, men blir aldri våken. Det å være mer aktiv funker ikke, blir bare enda mer utslitt av det. Har prøvd det. Sliter med sosial angst og depresjon... men har alltid hatt problemer med energien. Fikk påvist folat og D vitamin-mangel, men ikke noe forbedring etter at de verdiene gikk opp... HATER når folk sier "du gjør for lite, du må være mer aktiv". Vell, for å være aktiv så må man ha energi til å klare å komme seg ut av sengen. Det er ikke bare-bare å være aktiv når energinivået er i minus. Har du sjekket at du faktisk sover? Altså vært hos en søvnklinikk? Hva med stoffskiftet, har du sjekket det? - Det er de to tingene jeg vet som kan påvirke energi-problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Hei og takkfor svar Jeg har ikke vært på søvnklinikk, men stoffskiftet har jeg sjekket og det er verken høyt eller lavt. Før hadde jeg en veldig aktiv og krevende jobb med mange mennesker og mye støy og full fart hele tiden. Jeg trodde jobben var for mye for meg så jeg byttet jobb til en rolig kontorjobb uten støy og med få kollegaer. Nå har jeg vært her noen år men det har ikke bedret situasjonen min. TSAnonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Når begynte det? Var det etter du flyttet hjemmefra for å studere? Var det når du flyttet inn med samboeren? Husker du noen endringer eller noe nytt du gjorde rundt de tider du merket trøttheten? Om du begynte med en ny hobby, vane, besøk. At vitaminverdiene dine er ok ifølge legen betyr ikke nødvendigvis at de er bra nok. Kan hende du hadde hatt godt av å ta D-vitamin for eksempel. Kan du få tak i tallene fra resultatet så du ser om du ligger bare litt eller langt over de anbefalte verdiene? Hva spiser du? Spiser du mye brød? Dersom noe ikke fungerer skikkelig i kroppen og gjør deg sliten, så er hvetemel noe som kan gi noen større problemer. Har du mye sukker i kostholdet ditt? Spiser du for eks ketchup, tomatpose fra poser eller andre ting som kanskje har tilsatt litt sukker for smak? Husk å få i deg nok protein og riktig type fett. Dersom du drikker mye kaffe er det noe som kan gi oppkvikkende effekt rett etterpå, men noen timer senere kan du bli veldig søvnig. Da jeg studerte drakk jeg en halv liter kaffe og sovnet tvert da jeg kom hjem i 5-tiden. Dersom du tar noe kosttilskudd nå kan du tenke over om du var trøtt før du begynte å ta dette. Kanskje du har begynt å spise mye av en ny matvare de siste årene. Det kan selvsagt være en underliggende sykdom, men du kan gå litt grundig til verks når det gjelder mønster og vaner i livet ditt først for å iallfall utelukke noen ting. Anonymous poster hash: 81549...97d 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 Når begynte det? Var det etter du flyttet hjemmefra for å studere? Var det når du flyttet inn med samboeren? Husker du noen endringer eller noe nytt du gjorde rundt de tider du merket trøttheten? Om du begynte med en ny hobby, vane, besøk. At vitaminverdiene dine er ok ifølge legen betyr ikke nødvendigvis at de er bra nok. Kan hende du hadde hatt godt av å ta D-vitamin for eksempel. Kan du få tak i tallene fra resultatet så du ser om du ligger bare litt eller langt over de anbefalte verdiene? Hva spiser du? Spiser du mye brød? Dersom noe ikke fungerer skikkelig i kroppen og gjør deg sliten, så er hvetemel noe som kan gi noen større problemer. Har du mye sukker i kostholdet ditt? Spiser du for eks ketchup, tomatpose fra poser eller andre ting som kanskje har tilsatt litt sukker for smak? Husk å få i deg nok protein og riktig type fett. Dersom du drikker mye kaffe er det noe som kan gi oppkvikkende effekt rett etterpå, men noen timer senere kan du bli veldig søvnig. Da jeg studerte drakk jeg en halv liter kaffe og sovnet tvert da jeg kom hjem i 5-tiden. Dersom du tar noe kosttilskudd nå kan du tenke over om du var trøtt før du begynte å ta dette. Kanskje du har begynt å spise mye av en ny matvare de siste årene. Det kan selvsagt være en underliggende sykdom, men du kan gå litt grundig til verks når det gjelder mønster og vaner i livet ditt først for å iallfall utelukke noen ting. Anonymous poster hash: 81549...97d For snart tre år siden ble jeg påkjørt av en bil. Jeg ble småstygt skadet og var noen uker påsykehus og hadde en del operasjoner. Jeg var sykemeldt i flere måneder og gikk på ganske sterke smertestillende (jeg bruker ikke faste medisiner nå). På grunn av smertene og medisinene var jeg veldig mye sliten og sov mye i denne perioden. Selv etter at jeg begynte på jobb igjen og ble erklært frisk var jeg mye trøtt og sliten (jeg har fortsatt smerter men de er bare "bakgrunnstøy" og de plager meg ikke). Jeg har jo sel følgelig blitt veldig mye bedre, men det virker ikke som jeg har greid å komme meg tilbake til der jeg var. Brød og pasta spiser jeg nesten ikke i det hele tatt. Men jeg bruker dessverre en del sukker og kaffe på ekstra tunge dager, for å holde meg skjerpet (om det er mange møter rett etter hverandre på jobb, f.eks). Kaffe er jeg veldig glad i, men jeg kan kutte ned sukkerforbruket veldig og gå over til koffeinfri kaffe og se om det endrer noe. Jeg er veldig glad i yougurt og frukt/bær, og derer det vel mye sukker. Kosttilskudd bruker jeg ikke. TSAnonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Det kan være at kroppen fortsatt ikke har greidd å kvitte seg med de negative effektene medisinene hadde og at dette vil gradvis gå over. Slike ting kan ta tid. Dersom du gradvis har blitt bedre og bedre er det mulig du gjør alt "riktig" fra før av. Det kan være at der er et problem som er urelatert til både mat, ulykken og medisinene. Dersom du prøver å endre noe i matveien, husk å kjenne etter om du faktisk merker noe bedring. Ikke alle blir like slappe av kaffe, for eksempel, men det er veldig vanlig ved stort forbruk. I dette tilfelle tror jeg ikke mat er den store synderen, men det kan ha små positive effekter. Anonymous poster hash: 81549...97d
Gjest Solstråla88 Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Ville tatt en tur til legen og sjekket vitamin nivåer og jern, pluss stoffskiftet. Jeg var slik da jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Hvorfor er det ork å rydde kjøkkenet? Er du sliten før du begynner, men når du har kommet i gang går det greit? Eller blir du mer sliten av å rydde kjøkkenet? Hvordan føler du deg etter yoga? Etter sosialt samvær? Hvordan føler du deg i ferier eller helger hvor du gjør lite? Er du først og fremst sliten eller trøtt? Har du perioder på døgnet/iløpet av året der du føler deg bedre? Hvilke andre symptomer har du? Spør samboeren din hvordan du sover. Beveger du deg mye, våkner flere ganger om natten, snorker, har pustestopp. Har du bodd samme sted i disse tre årene? Eller merker du forskjell når du er hos andre? Anonymous poster hash: f0ae4...8f1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Hvorfor er det ork å rydde kjøkkenet? Er du sliten før du begynner, men når du har kommet i gang går det greit? - før jeg begynner å gjøre noe (som å rydde, lage mat o.l) er jeg alltid sliten og slapp. Er det en rolig oppgave (som å henge opp rent tøy) forblir jeg slapp og sliten, er det en aktiv oppgave (som å handle mat) kvikner jeg til, men blir sliten når det roer seg/jeg er ferdig. Eller blir du mer sliten av å rydde kjøkkenet? - jeg blir mer sliten etter å ha gjort en oppgave. Det kommer litt ann på hva det er. Er det snakk om å ta ut/inn av oppvaskmaskinen merker jeg ikke forskjell men om det er en mer fysisk krevende oppgave blir jeg trøttere. Hvordan føler du deg etter yoga? Etter sosialt samvær? - etter fysisk aktivitet er jeg sliten men GOD sliten. Behagelig avslappet. Etter sosialt samvær kan jeg både være behagelig avslappet og/eller oppkvikket mentalt. Lengre sosialt samvær (som et helgebesøk) tømmer meg derimot helt for krefter på en ubehagelig måte. Hvordan føler du deg i ferier eller helger hvor du gjør lite? - Om både samboeren min og jeg har ferie samtidig og bare går hjemme, kan jeg bli gretten og irritabel. Om jeg bare sitter hjemme uten å gjøre noe en hel ferieuke (eller mer) blir jeg fort nedstemt/trist. Er du først og fremst sliten eller trøtt? - Sliten. Definitivt sliten fremfor trøtt. Har du perioder på døgnet/iløpet av året der du føler deg bedre? - Jeg føler meg best om sommeren. På døgnet er jeg best på formiddagen. Hvilke andre symptomer har du? - ingen, tror jeg? Spør samboeren din hvordan du sover. Beveger du deg mye, våkner flere ganger om natten, snorker, har pustestopp. - Han sier jeg snorker innimellom men ellers sover som en stein. Innimellom kan jeg klynke i søvne og vri meg så jeg må drømme veldig (dette skjer ikke hver natt). Jeg bruker sånn skrittteller (Flexbit) som også måler søvnen, og i følge den så våkner jeg 4 ganger i låpet av natten (i snitt den siste mnd). Har du bodd samme sted i disse tre årene? Eller merker du forskjell når du er hos andre? -Jeg har bodd samme sted i fire år nå. Merker forskjell når jeg er på besøk hos andre for da er jeg i aktivitet.Anonymous poster hash: f0ae4...8f1 Svarte i siteringen TSAnonymous poster hash: 08325...479
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #15 Skrevet 23. februar 2015 Jeg tror jeg ville vurdert en psykosomatisk utredning. Det kan være at det ligger noe så langt bak at du ikke husker det, men det kan like gjerne være at du er psykisk frisk. Om du får et papir på at du er psykisk frisk tror jeg det blir enklere å bli tatt på alvor hos legen. Anonymous poster hash: f0ae4...8f1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #16 Skrevet 23. februar 2015 Hei jeg er også sånn blir helt sliten av alt er et ork skole og jobb er slitsomt sovner med engang jeg kommer hjem sover 14 timer hver dag tatt mr masse blodprøver vært på mslt og psg å utelukket narkolepsi og søvnapne har flere ganger sovnet på badet i flere timer fordi jeg blir helt utslitt ingen lege finner ut av hva som er galt Anonymous poster hash: 7a4c3...d5d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå