Arkana Skrevet 13. august 2004 #21 Skrevet 13. august 2004 Poenget er vel at i motsetning til å kjøpe mat og ferie så har man et alternativ til å leie. Du betaler ned på et lån i tillegg til at man tjener på verdiøkningen. Vi har bodd i vår leilighet i 4 år og har allerede tjent ca 3-400 000 (om ikke mer). Og dette er altså ikke god nok grunn for å kjøpe en leilighet? Jeg har en venninne som er 26 år, enslig, og hun har nettopp kjøpt seg en ettroms. Skal hun bare sitte og vente på en evt mann/barn før hun bestemmer seg for å kjøpe? Hvem vet når det vil skje? La oss si hun vil flytte sammen med en kjæreste om bare ett år, hun har jo ikke tapt noe som helst likevel, tvert i mot har hun kanskje tjent litt. Jeg skjønner godt argumentene mot å kjøpe, men jeg synes argumentene for i de fleste tilfeller (unntak vil alltid finnes) teller mye mer.
aline Skrevet 13. august 2004 #22 Skrevet 13. august 2004 hadde dere egenkapital eller har dere lånt 100%?
Arkana Skrevet 13. august 2004 #23 Skrevet 13. august 2004 Sambo hadde egenkapital etter salg av leiligheten han hadde før han traff meg. I tillegg hadde han en avtale gjennom jobben som gjorde at vi fikk enda bedre tilbud (hadde lån på 80% av kjøpesum, fikk rente som om han hadde 60%). Venninnen min som nettopp kjøpte lånte derimot 100%, hun er nyutdannet og har 250 000 i studielån så det ville tatt årevis før hun fikk spart opp noe egenkapital. Dermed var det bare å hoppe i det mente hun (og jeg er helt enig), det vil ikke ta lang tid før hun har tjent på det. Hun fikk svært gode lånevilkår og betaler nå knapt 500 kroner mer i mnd i låneutgifter/husleie som hun gjorde da hun bare leide.
aline Skrevet 13. august 2004 #24 Skrevet 13. august 2004 vel, dersom jeg hadde fått gode betingelser + like bra og god beliggenhet til ca samme pris som jeg leier for, så hadde jeg revurdert jeg også. følger periodevis med i markedet som ligger tilgjengelig for meg, men det jeg ser så langt så må jeg stort sett dele bad og do med naboer, mindre leilighet og uten balkong. men den dagen det føles rett å kjøpe, så kjøper jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå