Gjest bamsemums Skrevet 12. august 2004 #1 Skrevet 12. august 2004 Hei! Er det noen der ute som kan komme med et tips eller to, jeg er svært usikker i en sak... Kjæresten min gjennom 3år og jeg skal nå flytte sammen, og vi har sett på en leilighet på Frogner i Oslo, som er 56kvm og har en husleie på 7700kroner måneden inkl.varmtvann...fyring må vi betale selv. leiligheten delvis umøblert. Hva synes dere? er dette altfor dyrt? Har fast jobb i 60%stilling, men er redd for at det blir for dyrt i lengden, tjener jo ikke all verdens dessverre....
aline Skrevet 12. august 2004 #2 Skrevet 12. august 2004 hvor mange rom er det i den? jeg tror nok ikke det er dyrt i forhold til beliggenhet. skal du ha noe sentralt i oslo, som er bra å bo i for to pers, så må du nok raskt opp i den prisen. bortsett fra det så kan dere jo kikke på sidene til Bjerkeeiendom.no, de driver med utleie i oslo og har veldig bra leiligheter og veldig bra avtaler.
Gjest bamsemums Skrevet 12. august 2004 #3 Skrevet 12. august 2004 det er et soverom, med stor walk in closet, stort bad, entre`, stue og åpen kjøkkenløsning...
Gjest lmari Skrevet 12. august 2004 #4 Skrevet 12. august 2004 Vi leier av Bjerke Eiendom og er veldig fornøyde med dem. Vår leilighet er på 43 kvadrat, vi betaler 6200 inkl. varmtvann. Synes ikke det høres ut som noen dårlig pris på den leiligheten dere lurer på - vet at de fleste på over 50 kvadrat ligger rundt 7500 kroner.
aline Skrevet 12. august 2004 #5 Skrevet 12. august 2004 har dere vært å sett på den? er den bra vedlikeholdt og dere kunne tenke dere å trives der, så ville jeg kastet meg over den!! jeg bor alene og leier en ettroms på 32 kvm til kroner 4900,- + strøm, og synes slett ikke det er gæærnt!! jeg har balkong og leiligheten er nyoppusset, så det er bra.
aline Skrevet 12. august 2004 #6 Skrevet 12. august 2004 Vi leier av Bjerke Eiendom og er veldig fornøyde med dem. ... Dere også? Det gjør jeg og, og er også veldig fornøyd med dem.
Elle Melle Skrevet 12. august 2004 #7 Skrevet 12. august 2004 Høres bra ut det der synes jeg. Men er det ikke bedre å kjøpe selv når man er oppe i slike summer i husleie?
Arkana Skrevet 12. august 2004 #8 Skrevet 12. august 2004 Det er vel en helt ok pris, men ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor folk vil bruke slike summer på å leie når de kan kjøpe selv. Å leie leilighet er penger rett ut av vinduet, det tar ikke mange år med egen leilighet før man har spart penger på nedbetaling av lån + verdiøkning.
Tusenfryd Skrevet 12. august 2004 #9 Skrevet 12. august 2004 Vil du absolutt bo på det dyreste og "fineste" stedet i Oslo, så må du ut med en haug med penger - sånn er det bare. Du ville fått en mye større leilighet for den prisen i Groruddalen eller på Holmlia fx.
Gjest bamsemums Skrevet 12. august 2004 #10 Skrevet 12. august 2004 for det første vil vi ikke kjøpe, siden vi aldri har bodd sammen før....kunn 1/2år og det er altfor lite. Han er student og har ingen heltidsjobb, derfor kan han ikke få lån. Vi ønsker begge å bo rundt majorstuen, sentralt..også når det gjelder hvor min jobb ligger, og hans studiested.... :-?
Gjest Labanen Skrevet 12. august 2004 #11 Skrevet 12. august 2004 For 7700 klarer man uansett ikke å betjene lån pluss fellesutgifter på en slik leilighet - og tenk hvis renten stiger! Slike leiligheter du beskriver går jo for MINST 1,5 mill - helt vannvittig.
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #12 Skrevet 12. august 2004 Dere kan jo låne ca 1mill å få samme utgift. må dere leie synes jeg det var dyrt, men som sagt det har jo noe med storby å gjøre. hushaiere kaller jeg folk som ar en slik pris
Elle Melle Skrevet 12. august 2004 #13 Skrevet 12. august 2004 Er du helt sikker på at du ikke kan få lån? Flere jeg kjenner har fått lån med bare en inntekt mens den andre har vært student. Studenter har jo også penger til å¨betale husleien med. Skulle det skjære seg, kan du jo alltids dele leiligheten med en venninne eller noe? Jeg angrer i alle fall på at jeg ikke engang forsøkte å skaffe meg noe eget da jeg begynte å studere. Siden den gang har jeg betalt over 200 000kr rett i lommen til husvertene mine. Tenk om det hadde vært nedbetaling på eget lån...*drømme*
CecilieB Skrevet 12. august 2004 #14 Skrevet 12. august 2004 Alle kan ikke få lån. Synes det høres ut som en grei pris (i dagens marked) for en leilighet.
jolie Skrevet 12. august 2004 #15 Skrevet 12. august 2004 Den leiligheten man betaler 7500 for i måneden på Frogner, er ikke den leiligheten man får om man skal kjøpe i samme område. Ok, knotete skrevet. Det jeg mener at det skal mye oppussing til om du skal kjøpe sentralt og 'billig'. Tro det eller ei, men leiepris på en leilighet i et område er ikke i nærheten av det du selv må betale i lån for en leilighet i samme område. Mange leier ut slektsleiligheter som de har svært lite gjeld på. Mener jeg, men jeg vet da ikke alt Dessuten vil jeg kjøpe minimum en treroms om vi skal kjøpe, med tanke på kommende barn. Et leieforhold er for meg kortvarig, og så lenge vi ikke har bruk for det, så gir jeg blaffen i det andre soverommet. Men ved kjøp har jeg tenkt å bo der i lang tid. Litt dumt med bare 50 kvm da. Sentralt eller ei. Og en sentral treroms til maks 1,5 mill (og det er nok i overkant av hva vi kan få) vil kreve mye oppussing. Så nei takk. Da bor jeg heller sentralt til 8000 nå, venter i to år og kjøper meg leilighet på Lambertseter.
vilde Skrevet 12. august 2004 #16 Skrevet 12. august 2004 Syns det var fryktelig dyrt jeg, men det er jo på Frogner. 2000 av den prisen må du regne som beliggenhet iforhold til hvis dere hadde bodd på sagene, torshov,grunerløkka, sthans haugen etc som også er nært majorstua.
Hilde Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 Vil bare stille meg bak det Jolie sier. Jeg og samboer betaler 8500 for en stor helt nyoppusset leilighet midt i byen. Han som eier leiligheten kjøpte den for 2,1 mill rett før vi flyttet inn, så han tjener ikke akkurat på oss.. Nå som jeg er ung vil jeg bo sentralt, og betaler heller deretter. Når jeg blir eldre vil jeg eie selv, og da får jeg heller finne meg i å måtte flytte litt ut av byen. (Evt så kan det jo hende det drypper litt arv her og der etterhvert.)
aline Skrevet 13. august 2004 #18 Skrevet 13. august 2004 Syns det var fryktelig dyrt jeg, men det er jo på Frogner. 2000 av den prisen må du regne som beliggenhet iforhold til hvis dere hadde bodd på sagene, torshov,grunerløkka, sthans haugen etc som også er nært majorstua. Hvor på Sagene/Torshov får du en toroms leilighet på over 50 kvm til 5700,- mnd inkl varmtvann? Og til dere som maser om at det er billigere å kjøpe, det ER ikke alle som har lyst til å kjøpe, spesiellt ikke med en gang man blir samboer, eller i en tid i livet hvor det ikke er noe som er "sikkert". Det er også vesentlig, som det blir nevnt her, at du aldri i verden får det samme om du skal kjøpe som når du leier. Jeg leier, skulle jeg kjøpt meg noe selv i ca samme pris pr mnd som jeg betaler for å leie så hadde jeg kanskje fått meg ett kott!! med do og dusj på deling med ett par-tre andre i blokka!! De av oss som ikke har mye egenkapital + mangler noen som kan kausjonere, må låne 100 %, da er det faktisk ganske dyrt å kjøpe, og ganske risikabelt nå som renta ligger så lavt som den gjør.
Elle Melle Skrevet 13. august 2004 #19 Skrevet 13. august 2004 Jeg forstår svært godt alle argumentene MOT å kjøpe (selvsagt, for det er gode argumenter). Jeg vil bare påpeke at det er veldig bra å begynne å jobbe seg inn i boligmarkedet, jo før jo heller. Kunne jeg selv valgt om igjen, hadde jeg absolutt satset på å begynne å eie egen bolig så tidlig som mulig. Hvis man er villig til å være litt fleksibel på beliggenhet og dessuten godta at første bolig ikke er den boligen man trenger å bo i de neste 20 årene, så tror jeg faktisk man komme bedre ut av det hele enn de som bare tenker på dagen i dag. Jeg kjenner mange som kjøper ett- eller to-roms, eier den i tre-fire år og så flytter til noe større. Selvsagt er det mest lettvindt å leie, men man KAN komme til å se tilbake på de pengene som sure penger man kunne brukt bedre. Hvis man leier, er det sikkert lurt med en plan for når man senest skal kjøpe sitt eget. Det er nemlig lett å bare bli boende, for ofte må man jo ned i standar/størrelse/beliggenhet med første egne bolig.
aline Skrevet 13. august 2004 #20 Skrevet 13. august 2004 plan for når kjøpe? Jeg har ikke livet mitt planlagt jeg, så jeg finner det veldig vanskelig å planlegge når jeg skal kjøpe! Det kommer liksom veldig an på så mangt: når og om jeg møter en jeg vil leve med, når og om jeg skal ha barn, hvordan økonomien min endrer seg, når jeg finner ut hvor jeg vil bo etc etc. Jeg skjønner ikke helt det der med å se på å leie som å kaste pengene ut av vinduet, man betaler for å ha tak over hode, på lik linje med at man betaler for seg når man reiser på ferie, bor på hotell, kjøper mat etc. Det er utgifter man ikke sitter igjen med verdi i selv, men det er utgifter som dekker ett behov man har. Jeg har blitt "mast" på om å kjøpe i flere år, fordi andre synes det er rett for meg å gjøre det!! Noen som tenker på at siden man VELGER å fortsette å leie, så er det det som for tiden er rett for en selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå