AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Har vært dårlig de tre siste dagene. på jobb i dag målte jeg o2 mettning i blodet og lå da på rundt 70, men var nede i 48 på det laveste før den hoppet opp igjen til rundt 60-70.. tok blodtrykk og hadde 68 i undertrykk, dette mente mine kollegaer at var for lavt? Er ei jente på 20 år. + jeg hadde rundt 100 i puls. Har en stygg hoste + vondt i brystet. Er det bare den vanlige influensaen som går nå? Hører den er ganske hard. Anonymous poster hash: 52b14...837
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Hvis metningen stemmer er det farlig lavt. Oppsøk legevakt!Anonymous poster hash: 1e09b...742
Kontormus Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har hatt årets influensa, og ja, den tok godt for seg av luftveiene. Her måtte det til med antibiotika for å kunne puste sånn noen lunde uanstrengt igjen, og det tok fem dager før dritten slapp taket.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Om metningen var så lav hadde du ikke klart å puste og du hadde blitt intubert. Så tviler den er rett. Men det høres absolutt ikke bra det du beskriver. Ta en tur til legevakta Anonymous poster hash: 03720...874 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Jobber du i helsevesenet siden du kunne sjekke sånt på jobb? Tror du burde ta en tur til legen jeg, kraftig lungebetennelse kan være farlig, og om det ikke er det kan det hende du burde få antibiotika så du slipper å være syk i ukesvis, hvis det er en kraftig bakterieinfeksjon. Anonymous poster hash: 5ed0c...6da
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Jaa, jobber i helsevesnet. Men er ikke utdannet selv, bare vikar. Så driver ikke på med slike målinger til vanlig, derfor jeg spør hva som er normalt. Ja, en av sykepleierne jeg var sammen med sa det ikke kunne stemme at den var på rundt 48, men at den lå på 70, det tvilte hun ikke på. Men jeg har aldri opplevd at dem har målt slik o2 mettning når jeg har hatt lungebetennelse før? Hun reagerte mer på undertrykket mitt og at jeg hadde så høy puls. Anonymous poster hash: 52b14...837
FruRaeder Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Det stemmer at den årlige influensaen er hard mot luftveiene. Hard for kroppen generelt sett. Alle i barnehagen her har på et eller annet tidspunkt hatt over 40 i feber, og flere har måttet ty til antibiotika på grunn av kraftige luftveisinfeksjoner. Mange av foreldrene har også meldt om 40 i feber over flere dager, og at det har også gått over til bakteriell infeksjon. Med dine resultater så vil jeg absolutt anbefale deg å oppsøke lege.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Om metningen var så lav hadde du ikke klart å puste og du hadde blitt intubert. Så tviler den er rett. Men det høres absolutt ikke bra det du beskriver. Ta en tur til legevaktaAnonymous poster hash: 03720...874 Med 70 i metning er det som regel ikke nødvendig med intubering, men det er alt for lavt ja.Anonymous poster hash: 1e09b...742
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Metningsmålingene du har tatt er neppe riktige, du har sannsynligvis enten vært kald på fingere, brukt neglelakk e.l. Du hadde nemlig ikke sittet på kg og skrevet innlegg om det var reelt. Helt horribelt at du går på iobb når du er syk og smitter pasientene dine! Ta febernedsettende, få i deg drikke og kontakt fastlege i morgen. Anonymous poster hash: f7fd5...859
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Med 70 i metning er det som regel ikke nødvendig med intubering, men det er alt for lavt ja.Anonymous poster hash: 1e09b...742 Med 48% er det nødvendig jo. Derfor jeg sier den umulig kan stemme. Anonymous poster hash: 03720...874
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Metningsmålingene du har tatt er neppe riktige, du har sannsynligvis enten vært kald på fingere, brukt neglelakk e.l. Du hadde nemlig ikke sittet på kg og skrevet innlegg om det var reelt. Helt horribelt at du går på iobb når du er syk og smitter pasientene dine! Ta febernedsettende, få i deg drikke og kontakt fastlege i morgen.Anonymous poster hash: f7fd5...859 ikke neglelakk eller kalde fingre, så det kan det nok ikke være. Liker å få slike kommentater så jeg kan le litt når jeg er syk. Jeg var langt i fra så dårlig da jeg dro på jobb som jeg er nå. Tok målingene på slutten av vakten, og da ble både jeg og de jeg jobbet lamme overrasket. Men siden jeg hadde spist paracet før jeg dro på jobb, var jeg i fin form. Om alle skulle legge seg hjemme for de følte seg i litt dårlig form, eller hadde vondt i vondten så hadde det nok vært få på jobb i helsevesentet. Anonymous poster hash: 52b14...837
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #12 Skrevet 22. februar 2015 Tusen takk for svar. Skal ta kontakt med legevakta da formen er blitt betydelig dårlige, vondt å puste og fryser/svetter vekselsvis. TS Anonymous poster hash: 52b14...837
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #13 Skrevet 22. februar 2015 ikke neglelakk eller kalde fingre, så det kan det nok ikke være. Liker å få slike kommentater så jeg kan le litt når jeg er syk. Jeg var langt i fra så dårlig da jeg dro på jobb som jeg er nå. Tok målingene på slutten av vakten, og da ble både jeg og de jeg jobbet lamme overrasket. Men siden jeg hadde spist paracet før jeg dro på jobb, var jeg i fin form. Om alle skulle legge seg hjemme for de følte seg i litt dårlig form, eller hadde vondt i vondten så hadde det nok vært få på jobb i helsevesentet. Anonymous poster hash: 52b14...837 Du skriver du har vært dårlig i tre dager, da går man ikke på jobb når det er fare for å smitte andre. Og det er jo rett og slett søtt at du som er ufaglært sitter og ler når jeg sier målingene ikke stemmer, jeg er faglært med lang erfaring. Du jobber ikke med 70 eller 48% i metning, hadde du hatt mer kunnskap hadde du visst det. Unge mennesker meg lungebetennelse eller andre ting som gjør pusten dårlig (f.eks lungeemboli) er sjelden under 90%, og de som er det går ikke på jobb og setter seg for å skrive på et forum etterpå. 70% i våken tilstand er hovedsaklig bare mulig for alvorlige kolsere i en foreverring, som er vant til å klare seg på lite oksygen, evt pas med lungeødem, men da er det bare for en kort stund, og selv da ville de ikke jobbet og gått hjem fra jobb for å surfe på nett. Du har målt feil, eller så viser apparatet feil. Det faktum at du ikke er i stand til å vurdere dette selv sier vel det meste, og hadde du vært så klinisk dårlig som en slik måling skulle tilsi, hadde ikke kollegene dine sendt deg hjem. Faktisk burde klinikken alene vært nok til at kollegene dine burde reagert om det stemte. Og mens vi først er i gang, du har altså tatt et blodtrykk som du og kollegene mener er lavt basert kun på et undertrykk? Du har altså ingen forståelse av et ett blodtrykk betår av to tall og forholdene mellom disse? Og ved infeksjon er det viktig å vite overtrykket (inhospitalt også map) mtp behandling og utvikling av sykdom, men du har alså ikke nok kunnskap til å forstå eller huske dette. Et undertrykk på 68 er helt normalt. Men du sitter og ler av meg altså, så koselig, du har jo selv vist totalt mangel på forståelse for de målingene du har fremlagt. Anonymous poster hash: f7fd5...859 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #14 Skrevet 22. februar 2015 Du skriver du har vært dårlig i tre dager, da går man ikke på jobb når det er fare for å smitte andre. Og det er jo rett og slett søtt at du som er ufaglært sitter og ler når jeg sier målingene ikke stemmer, jeg er faglært med lang erfaring. Du jobber ikke med 70 eller 48% i metning, hadde du hatt mer kunnskap hadde du visst det. Unge mennesker meg lungebetennelse eller andre ting som gjør pusten dårlig (f.eks lungeemboli) er sjelden under 90%, og de som er det går ikke på jobb og setter seg for å skrive på et forum etterpå. 70% i våken tilstand er hovedsaklig bare mulig for alvorlige kolsere i en foreverring, som er vant til å klare seg på lite oksygen, evt pas med lungeødem, men da er det bare for en kort stund, og selv da ville de ikke jobbet og gått hjem fra jobb for å surfe på nett. Du har målt feil, eller så viser apparatet feil. Det faktum at du ikke er i stand til å vurdere dette selv sier vel det meste, og hadde du vært så klinisk dårlig som en slik måling skulle tilsi, hadde ikke kollegene dine sendt deg hjem. Faktisk burde klinikken alene vært nok til at kollegene dine burde reagert om det stemte. Og mens vi først er i gang, du har altså tatt et blodtrykk som du og kollegene mener er lavt basert kun på et undertrykk? Du har altså ingen forståelse av et ett blodtrykk betår av to tall og forholdene mellom disse? Og ved infeksjon er det viktig å vite overtrykket (inhospitalt også map) mtp behandling og utvikling av sykdom, men du har alså ikke nok kunnskap til å forstå eller huske dette. Et undertrykk på 68 er helt normalt. Men du sitter og ler av meg altså, så koselig, du har jo selv vist totalt mangel på forståelse for de målingene du har fremlagt.Anonymous poster hash: f7fd5...859 bare ELSKER bedrevitere you made my day! Det var veldig rart at mettningen var så lav, det sa jeg ikke noe på. Synd at det da har så feiliere målere på instutisjonen jeg jobber på da. Jeg sa aldri at mettningen på 48% stemte, men at den faktisk var nede i det på apparatet. Og jeg skriver at jeg ikke var kald på fingrene eller hadde neglelakk på meg, slik som du sier. Du var ikke der å kjente på fingrene mine eller så om eg hadde neglelakk på meg. Synd at sykepleieren jeg da gikk med har så liten erfaring etter å ha jobber i mange år som sykepleier kun reagerte på undertrykket mitt. Bt var 99/68, og pulsen på 97, dette var etter å ha sotte i ro i ca 10 min. metningen drev da å hoppet rundt på 70. men jeg var ikke noe blå på leppene eller blå under neglene. Og dessuten har jeg ikke skrevet noen plasser at det ikke var feil, men skal jeg heller stole på at du sitter å har rett i at det er heilt feil og så la vær å dra til lege? Eller skal jeg stole på de målingene som apparatet tok? Men som jeg videre skriver skal jeg oppsøke lege og forhøre meg, eller siden du sier jeg målingen overhode ikke stemmer så er er jeg kanskje frisk som en fisk! Anonymous poster hash: 52b14...837 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #15 Skrevet 24. februar 2015 Dro ikke til legen, og formen er bedre Men hoster mye mer nå + blir utrolig fort andpusten, no som sikkert er pga jeg nettopp har vært syk. Men tror jeg bestiller meg time hos fastlegen i morgen, og får tatt prøver for å se om det virkelig er lungebetennelse jeg har. Glemte å nevne at mine kollegaer brukte samme aparart til å måle sin metning, og de hadde helt normalt metning, så kan nok ikke være noe feil med aparatet. TS. Anonymous poster hash: 52b14...837
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå