AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 "Til vanlig" (når jeg ikke er gravid), bruker jeg Xarelto, blodfortynnende medisin grunnet blodpropp for noen år siden. Legene sa bastant at all hormonprevensjon var farlig, så jeg fikk beskjed om disse alternativene: kobberspiral og kondomer. Kobberspiral var uaktuelt av flere årsaker, så det ble de hersens kondomene da. Men det ble etterhvert (etter ca 1,5 år) så plagsomt og problematisk at vi bestemte oss for å satse på "sikre dager", og ta eggløsningstester og basaltemperatur ved siden av. Det skulle være over 99% sikkert. Det fungerte tydeligvis ikke siden jeg nå er gravid og møter min største skrekk: Fragmin. Kort fortalt meget problematisk når man matcher sprøytefobi og mage full av arr med høydose Fragminsprøyter morgen og kveld. Jeg googlet nettopp, og leste litt, og det ser ut til at rene gestagenpreparater (som minipiller er), ikke øker sjansen for blodpropp, stemmer det? Det er jo kjent at østrogenbaserte prevensjonsmidler som f.eks ppiller øker sjansen for blodpropp, og derfor frarådes ppiller hvis man f.eks har hatt blodpropp tidligere. Men det er ikke kjent at gestagenbaserte prevensjonsmidler øker sjansen. Så hvorfor i huleste fikk ikke jeg vite det av legene? Var de uopplyste selv? Hadde jeg visst at jeg kunne brukt minipiller (i komb. med "sikre perioder"), så hadde jeg antakeligvis hatt det ekstremt mye lettere Anonymous poster hash: b77d6...135
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 Dette må du snakke med lege eller gyn omAnonymous poster hash: af147...0b9 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Dette må du snakke med lege eller gyn omAnonymous poster hash: af147...0b9 Hvorfor det? Kommer til å gjøre det ved anledning, men det er jo lov å spørre her også...Anonymous poster hash: b77d6...135
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 Hvis du leser på cerazette i felleskatalogen så står det at har man fått blidpropp seponeres bruken av det, altså medt sansynlig vil ingen lege foreslå det.Anonymous poster hash: bd5da...ca2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Hvis du leser på cerazette i felleskatalogen så står det at har man fått blidpropp seponeres bruken av det, altså medt sansynlig vil ingen lege foreslå det.Anonymous poster hash: bd5da...ca2 På felleskatalogen, står det "ingen økt risiko for blodpropp". I kombinasjon med blodfortynnende medisinee, kan det umulig gi blodpropp.Anonymous poster hash: b77d6...135
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Noen med erfaring? Anonymous poster hash: b77d6...135
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Du kan godt høre om erfaringer. Men den eneste som kan svare deg 100% er en lege som kjenner til din anamnese, hvilken blodtynnende du går på og hvordan du er anlagt til blodpropp. Noen kan gå på mini-piller, andre kan ikke. Anonymous poster hash: d725f...208
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Men en blodfortynnende medisin vil motvirke blodpropp (og mer til, mtp at man kan eliminere de fleste av risikofaktorene som gir blodpropp), så det burde jo være trygt med minipiller. Kan høre med en lege neste gang jeg skal dit.Anonymous poster hash: b77d6...135
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Så vidt jeg har forstått gir ikke minipiller økt risiko for blodpropp hos friske personer eller personer som aldri har hatt blodpropp, men leger mener de ikke kan utelukke øket risiko hos personer som tidligere har hatt blodpropp. Altså: det kan gå bra men leger er veldig forsiktige med å skrive ut til dem som tidligere har hatt blodpropp. Spesielt Cerazette som er en høydose minipille. Du får høre med legen (kanskje helst en gynekolog) om du kan bruke minipiller eller ikke, og om du kan bruke det samtidig som den blodfortynnende medisinen du går på. Anonymous poster hash: 076b5...fb2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 Så vidt jeg har forstått gir ikke minipiller økt risiko for blodpropp hos friske personer eller personer som aldri har hatt blodpropp, men leger mener de ikke kan utelukke øket risiko hos personer som tidligere har hatt blodpropp. Altså: det kan gå bra men leger er veldig forsiktige med å skrive ut til dem som tidligere har hatt blodpropp. Spesielt Cerazette som er en høydose minipille. Du får høre med legen (kanskje helst en gynekolog) om du kan bruke minipiller eller ikke, og om du kan bruke det samtidig som den blodfortynnende medisinen du går på.Anonymous poster hash: 076b5...fb2 Tror du gynekologen vet mer om det, enn overlegene på sykehuset? Anonymous poster hash: b77d6...135
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå