AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #1 Skrevet 22. februar 2015 Hei Vi har et barn som aldri sover. Da mener jeg at det sover maks 1 til 3 timer om natten og om dagen så er det en kamp for at han skal sovne. Han sovner kun 30 min i vogn, etter det så vil han ikke sove uansett hva vi gjør. Har prøvd alt. Ellers sovner han kun på oss i bæresele. Han blir så utrolig overtrøtt og grinete etter 2 timer våken. Så mamma far ikke sove om ikke jeg er der til å ta babyen. Vi er begge utrolig slitne men jeg er bekymret for henne og mangel på søvn. Folk sier jammen sov når babyen sover! Det går ikke, for babyen sover kun i bæresele. Kan jeg bli sykemeldt for dette slik at jeg kan være hjemme og hjelpe til? Hva er deres erfaring? Anonymous poster hash: 25438...f25
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. februar 2015 #2 Skrevet 22. februar 2015 (endret) Alder er svært viktig for å gi konkrete råd her. Aktivitetsnivået til barnet utover dagen har også mye å si. Hvordan er kostholdet til barnet? Jeg tror det kan påvirke søvn i noen grad. Er du barnets far? Eller mor? Har dere prøvd å lage noen leggerutiner for barnet? Det gjorde vi ved 6-7 mnd.-alder. Det er svært viktig å ha rutiner for at leggeprosessen skal gå greit. Faste klokkeslett, tannpuss, bleie, pyjamas, kan gjerne lese litt fra en bok, en sang, et nuss på kinnet og så er det natta. Jeg synes synd på dere om dere virkelig har prøvd ut "alle" disse tingene. Jeg skjønner utrolig godt det med at man må ha nok søvn for å fungere i hverdagen. Har dere snakket med helsesøster om dette? Jeg aner dessverre ikke om dere får sykemelding på dette grunnlaget, men det kommer nok an på hvilke tiltak dere faktisk har prøvd og hvor lenge dette har vart vil jeg tro.. Endret 22. februar 2015 av Spirrevirrevipp
Frøken Smilla Skrevet 22. februar 2015 #3 Skrevet 22. februar 2015 Hvor gammelt er barnet, og hvor lenge har dette pågått? Har dere snakket med lege/helsestasjonen? Dersom mor er så sliten og med stor søvnmangel kan hun, så vidt jeg vet, bli sykmeldt fra permisjonen sin en periode. Du vil da måtte steppe inn. Om det går av permisjonskvoten eller om det er "barnepassers sykdom" da, vet jeg ikke. Be mor kontakte fastlegen sin.
Triviella Skrevet 22. februar 2015 #4 Skrevet 22. februar 2015 (endret) . Endret 22. februar 2015 av Triviella
Triviella Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 (endret) . Endret 22. februar 2015 av Triviella
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Han er 9 uker nå. Dette har vært siden fødsel. Hun ammer. Jeg er faren. Alle sier bare amm han i søvn, prøv ditt og datt. Men ingen ting fungerer. Legge rutinger prøver vi og på, selv om han er enda liten. Hvor lenge/hvor mange ganger har de prøvd de ulike tingene da?
Triviella Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 (endret) . Endret 22. februar 2015 av Triviella
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 Sov annenhver natt. Man klarer seg med lite søvn annenhver natt, selv om man skal på jobb. Den som sover må da selvsagt ligge på et annet rom enn den andre forelderen og barnet. Anonymous poster hash: d5056...bfe 1
lykkelige.meg Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Mor kan få sykemelding, så overtar du permisjon. Kjenner til et par der barnet hadde kolikk og skrek døgnet rundt i 6 mnd. Der endte det med at mor ble aykemeldt fra permisjon og far tok over permisjon. Jeg har vært i svært dårlig forfatning etter graviditeten, og far har vært nødt til å ta noen dager barnepasser syk, slik at jeg har fått kommet meg litt.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Har du en snill fastlege får du helt sikkert en en sykemelding. Uten søvn blir det meste vannskelig. Men siden barnet er så lite, og det har vart siden fødsel ville jeg vurdert å gå over til Morsmelkerstatning. Da har dere kontroll på hvor mye han får i seg, og han blir mettere. Vi hadde lingnende problem, og det viste seg at barnet ikke fikk nok matt, og at det ikke var nok næring i melken. Når vi da gikk over til flaske, begynte han å sove 3-4 timer sammenhengende på dagen. og 6-7 timer om natta. Rett og slett fordi han ble ordentlig mett. Det er offte ett problem at morsmelken blir mindre næringsrik utover kvelden, noe som gjør at barnet vil bli offtere sulten på natten. Og ellers er det viktig med gode rutiner, og la han ligge å skrike litt av og til. Å gå rundt med bæreselen vil bare gi dere mer problemer når dere skal venne han av med det senere. Like greit å ta det med en gang. Anonymous poster hash: b89f4...88b 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Og ellers er det viktig med gode rutiner, og la han ligge å skrike litt av og til. Å gå rundt med bæreselen vil bare gi dere mer problemer når dere skal venne han av med det senere. Like greit å ta det med en gang.Anonymous poster hash: b89f4...88b Små barn skriker fordi de har et udekket behov og disse behovene skal dekkes, man skal IKKE la de ligge og skrike som du skriver her. Stakkars små. Anonymous poster hash: d5056...bfe 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 22. februar 2015 #12 Skrevet 22. februar 2015 Har dere forsøkt hengevugge? Det var redningen for svigerinnen min med førstefødte som hadde kolikk. Ville nok da valgt en hengevugge som omfavner barnet og beveger på seg når barnet er urolig. Den var magisk! Vi har fått låne den til vår som kommer om noen uker
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå