Gå til innhold

Er det et problem for deg at jeg har det rotete?

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan ha det akkurat så rotete og grisete som du selv ønsker hjemme hos deg selv. Går det for langt blir du vurdert som om du har mistet forstanden og trenger helsehjelp. :fnise:

Det er kanskje ikke ideelt å ha det så rotete og grisete hos deg selv når man er i en situasjon hvor man blir vurdert av en muligens partner, som man blir i et muligens begynnende forhold, men det er en risiko du bør ta.

Mitt spørsmål blir: Når du ikke har vært hjemme noe særlig for å rydde - hvordan fikk du tid til å være hjemme å rote så sinnsykt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usj.. :s Nei, herregud.. Haha :P

Det som er så morsomt her er at så mange sier at hvis de hadde vært daten min som TVANG seg inn i leiligheta mi og reagerte på at det var litt rotete så hadde det vært en dealbreaker.. Men det var jeg som måtte dumpe han senere? Det var tydeligvis ikke en dealbreaker da.. Enten det eller så må jeg ha en magisk personlighet som overvant en diger dealbreaker. Altså, overdrevent rot kan faktisk være en dealbreaker hos meg også, men et flekkfritt hus der alt ser perfekt ut er også en dealbreaker. Ryddemani er oppriktig talt ikke noe jeg gidder å leve med. Når jeg nå bor alene synes jeg det er viktig at jeg skal få lov til å gjøre som jeg vil, så lenge det ikke er uhygenisk. Når tallerkner gror fast i oppvaskkummen og du ikke hæler å gå inn i huset uten å ha på sko så går det for langt. Men noen hybelkaniner, et par tallerkner, og noen hauger med skittentøy på badet er virkelig ikke noe å skrike for i mine øyne.. Ja, soverommet så ganske katastrofalt ut fordi jeg bare hadde slengt i fra meg klærne på gulvet (dette var like etter at eksen flytta ut og tok med seg skittentøyskurva, så jeg hadde ikke det alternativet) men at klesskapet mitt ikke var sortert godt nok? Virkelig? Er DET noe å henge seg opp i?

Jeg bryr meg ikke om litt rot. Men det ser ikke nødvendigvis ut som en svinesti her..

TS

Anonymous poster hash: 26257...377

Hadde den nestenkjæresten vært skikkelig mann hadde han ryddet vekk alle klærne du hadde slengt fra deg på sengen og heller slengt deg nedi senga og rundpult deg der. :-) Men nei da...han er opptatt av noen støvkorn..

Anonymous poster hash: 6938d...c9d

Skrevet

Nei, jeg bryr meg ikke om hvordan du har det hjemme hos deg selv. På den annen side ville jeg nok brydd meg litt om hvordan en eventuell fremtidig partner hadde det hjemme hos seg. Jeg ville blitt litt betenkt hvis standarden hadde avveket veldig mye fra min egen - enten ved totalt shinet eller vilt kaos. Begge deler ville vært slitsomt. Jeg er ikke voldsomt ryddig av meg, så det kan nok slenge både klær og papirer litt rundt i leiligheten, selv om jeg setter grensen ved "skittent". Bad og kjøkkenbenk er som regel i OK forfatning her i gården, og gulvet er fremkommelig. Skal man bo under samme tak er det greit om partneren har noenlunde lik standard, i begge retninger.

På den annen side synes jeg eksen din var direkte ubehøvlet. Når man får beskjed om at det er rotete så får man faktisk akseptere "advarselen", og det er generelt ufin oppførsel å trenge seg inn i rom der man har fått beskjed om å ikke gå inn.

Skrevet

Du kan ha det akkurat så rotete og grisete som du selv ønsker hjemme hos deg selv. Går det for langt blir du vurdert som om du har mistet forstanden og trenger helsehjelp. :fnise:

Det er kanskje ikke ideelt å ha det så rotete og grisete hos deg selv når man er i en situasjon hvor man blir vurdert av en muligens partner, som man blir i et muligens begynnende forhold, men det er en risiko du bør ta.

Mitt spørsmål blir: Når du ikke har vært hjemme noe særlig for å rydde - hvordan fikk du tid til å være hjemme å rote så sinnsykt?

Var hjemom og sov, skifta klær, dusja og spiste..

Gjest Coolaid
Skrevet

Var hjemom og sov, skifta klær, dusja og spiste..

Og ?... skjønner det hoper seg litt opp men det trenger jo ikke bli så ille.... :fnise:

Skrevet

Nei, det er ikke noe problem for meg at du har det rotete, men det skaper tydeligvis problemer for deg i dine sosiale relasjoner.

Skrevet (endret)

Det er ikke et problem for meg hvordan vilt fremmede eller venners venner har det.

Men dersom det er en person du dater, er det klart det kan ha noe å si for deres kompatibilitet. Når du beskriver hjemmet ditt som "din hule" der du ikke vil ha noen andre innom, så er det klart at det er en mentalitet ikke alle menn er ute etter - og det er greit. En venn av meg sa spesifikt at han satte stor pris på å date en jente som hadde det pent og trivelig hjemme hos seg, en leilighet han syntes det var hyggelig å oppholde seg i, der hun ofte stelte i stand til middag eller noe annet hyggelig. Dersom man skal dra på bar eller restaurant hver gang man er sosial, blir det både dyrt og upraktisk i lengden.

Jeg pleide ha det mer rotete og til tider med hybelkaniner her og der, men over tid vendte jeg meg til å ha det ryddig og rent, men pen dekorering og friske blomster på bordet. Selv om jeg ikke er mye hjemme tar det ikke altfor mye tid.

Jeg ville også satt pris på at en mann jeg var sammen med hadde det trivelig hjemme hos seg.

Endret av Neeli00
Skrevet

Alle sitater er fra ett av TS sine innlegg:

Som sagt har jeg aldri vært veldig ryddig. Jeg er ikke uhygenisk, jeg er ikke skitten, men om det står et par kopper på bordet, eller at det ligger et par hårstrå på gulvet fordi jeg røyter så får jeg ikke angst av den grunn. Og når jeg rydder så tar jeg det helst i seksjoner, og så rydder jeg ALT. Så hvis noen kommer inn midt i eller i mellom to sånne runder så vil det gjerne se ut som om noen har detonert en bombe her..

Det er dine ord! Jeg er ikke enig ut fra dine beskrivelser over flere innlegg her. Å slenge masse skittentøy på gulvet på soverommet er bare ekkelt, og om du har klart å samle opp støvdotter og synlige hårstrå på gulvet på badet så er det alt for lenge siden forrige vask!

det er egentlig ikke skittent her (stort sett, nå har jeg kattesand i hele gangen, men jeg har null energi til å gjøre noe med det fordi jeg vaska hele kjøkkenet i går og er ganske syk i dag)

Deilig!

Jeg er forsåvidt kronisk syk, det er derfor rydding blir sisteprioritet. Når jeg er hjemme er det gjerne fordi jeg ikke har overskudd til å gjøre noe annet enn å ligge rett ut. Det er derfor jeg ikke "bare kan ha det ryddig" som noen så kjekt foreslo.

Jeg har også en kronisk sykdom, og selv om jeg stort sett er frisk og rask nå, så har jeg hatt perioder hvor jeg har vært nesten helt sengeliggende - og da har jeg også måttet la det "flyte" litt. Selv om det ikke frister så mye å drive med husarbeid når man endelig er i form til å gjøre noe annet enn å råtne bort i sengen, så er det virkelig noe som bør prioriteres! 100 % shinet er ikke noe krav, men å ha det ryddig slik at renhold kan gjøres enkelt, er helt basalt! Her må du rett og slett prioritere annerledes.

Videre koster det så sinnssykt lite å kaste søpla i søppelkurven, å legge skittentøyet i skittentøyskurven i eller i alle fall "ryddig"/samlet på egnet sted (på badet/vaskerommet - sortering tar IKKE mye tid!), ta oppvasken hver dag etc. Det er først når man slacker på dette, at det virkelig tårner seg opp og at ting begynner å "ta for lang tid" å ordne opp i.

Ellers synes jo jeg også at man kan drite i hvordan andre har det hjemme så lenge det ikke går ut over naboene, men når du tar med deg folk hjem, så skjønner jeg jo at de tenker sitt. Og især en potensiell samboer - hadde jeg kommet til et rotete og uhygienisk hjem, så hadde jeg nok valgt å trekke meg unna - hadde dog ikke gått rundt i leiligheten og ropt "æsj"...

Anonymous poster hash: 05106...d6e
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har det også rotete. Oppvasken blir tatt hver torsdag :P har ikke tid til noe annet. Jeg er bare på hybelen fra mandag kveld til fredag morgen. Og ellers kommer jeg alltid sent hjem og har mye annet å gjøre. Skolearbeidet ligger faktisk ganske systematisk på gulvet da, men det ser rotete ut. Klesvasken må jeg ta på visse dager da jeg deler vaskerom, og har jeg ikke tid på dagen min, nei da tårner skittentøyet seg opp og ligger der til neste gang.

Har også hatt folk som har brydd seg for mye.. Men jeg har rett og slett ikke tid til å drive å rydde og vaske hele tida, da må det gå på bekostning av noe annet. Men jeg shiner hele greia kanskje en gang i mnd, da kan jeg ta meg "fri" kun for å rydde :P

Også ser det helt ræva ut uansett. Ingenting matcher og det eneste jeg har på veggen er ting jeg må pugge til skolen og en spillplakat.:P gidder ikke prøve å få det til å se så fryktelig pent ut hele tida når interiøret er rævva også.

Anonymous poster hash: 8fa6d...940

Skrevet

Nei, ærlig talt, fyren var respektløs.

Det er én ting å vurdere tilstanden på hjemmet som en faktor i om dette egentlig er en person man vil bli samboer med - er den ene ekstremt ryddig og den andre ekstremt rotete kan det bli fryktelig slitsomt i lengden.

Men rotet du beskriver høres langt fra ille ut, og den oppførselen han viste ved å nærmest bryte seg inn og inspisere alle rom er jækla uhøflig.

Jeg trives best på besøk hos venner som er littegrann rotete - er jeg på besøk i hysterisk ryddige hjem, føler jeg meg akkurat som den stakkars naboen til Hyacinth Bucket. Unnskyld, Bouquet.

Anonymous poster hash: e8dfe...728
  • Liker 4
Gjest Veritaserum
Skrevet

Sliter med det samme!
Jeg sover og sitter på dataen. Har ofte ikke energi til å lage meg mat en gang.
Kjøkkenet tar jeg etter vært måltid. Men gangen har litt kattsand på gulvet i ny og ned, har et glassbord som har mystiske merker (mystiske fordi jeg ikke bruker bordet).
Mamma kommenterer det vær bidige gang hun er her!

Føler det ALDRI blir rent og ryddig nok. Ok så har jeg en genser hengende over stolen, fordi jeg ikke orker å henge den opp i skapet etter bruk, fordi jeg vet at i morgen skal jeg slenge den på meg igjen.
Eller en håndduk ligger på gulvet på badet, fordi jeg vet at i morgen så skal jeg dusje og da er det greit å bruke den til å tørke gulvet før jeg hiver den i skittenkurven.
Jeg har langt brunt hår, så det kommer litt på vasken, noe som irriterer meg også, men er et helvetes ork å ta vær bidige gang jeg børste håret. Litt tannkrem merker blir det også, selv om at jeg spytter det midt i sluket (IRRITERENDE) men igjen, jeg spyler vasken vær gang jeg skal dusje, for jeg orker ikke å gå til kjøkkenet for å hente kluter for så vaske vær dag. Har jeg pakken med engangs kluter på badet så blir det bråk om det også. For slikt skal være på kjøkkenet vet du (ja mamma sjekker skap også)

Ene sofaen min ser ikke ut, hiver alle putene oppi der, fordi de irriterer meg (pynte puter mamma tvang meg til å kjøpe) og et pledd kattene leker seg med, så det å brette det en gang i timen orker jeg ikke.

Ok så ligger det kanskje en handlepose på gulvet, men det er fordi kattene har nettopp lekt med den. Eller en random pappeske, eller en tom dassrull. So what (ikke alt på en gang da, men en ting om gangen)

Jeg bor alene.
Irriterer meg hvordan mamma skal kommentere vær minste ting hele tiden.
Det er mitt hjem, det er RENT, men litt rot i ny og ned. Ser ikke ut som et bombet horehus, så jeg er fornøyd. Vennene mine kommenterer det ikke heldigvis. Får ofte et 10 minutts forvarsel, og da løper jeg inn på badet og tar vasken, går over gulvet i gangen for å fjerne kattsand, også får jeg bare håpe på det beste. Ingen kommentarer fra de, kun mamma og min søster som gnåler om at det alltid er NOE rot eller en hybelkanin eller to.

Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke har overskudd til å ha det helt rent konstant. Er forsåvidt jævlig glad for at jeg ikke dater enkelte som har svart i denne tråden, f.eks dere som sier "det er jo bare å rydde" - dere godkjenner praktisk talt oppførselen til han jeg skrev om. Nå var det i grunn ikke det som var hovedpoenget, sånn egentlig, og ja, jeg skjønner at det er greit å se om man er kompatibel, men når man har datet i hele to uker er det IKKE greit å bryte seg inn. Vent.. det er ALDRi greit å bryte seg inn hos noen. Punktum. Når jeg sier "jeg vil ikke ha besøk, det er rotete her" så skal det respekteres - kan ikke det respekteres respekterer du ikke meg og mine grenser, og da vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre. Enkelt. (skulle bare ønske jeg så det litt tidligere med han jeg holdt på å bli kjæreste med, men du veit, rosa boble og alt det der..)

Greia med leiligheta mi er at den er ganske stor. Dvs at det jeg beskriver høres ut som et sinnsykt rot, men egentlig, hvis du sprer alt det jeg beskrev i HI over en veldig stor overflate så er det ikke så ille som det høres ut. Det kan SE ille ut noen ganger, men hvis jeg går inn for det kan jeg vaske hele leiligheta på 30 min, det meste er egentlig klær, og det får jeg ikke vaska kjappere uavhengig av hvilket rom det ligger i. Er ganske flink til å holde det relativt greit på kjøkkenet. Men noen dager kommer jeg meg ikke en gang ut av senga, og når det å reise seg for å gå på do er et helvete så sier det seg selv at jeg ikke står opp og rydder. Og som sagt; når jeg er i form til å gjøre noe produktivt så prioriterer jeg å komme meg ut og gjøre noe annet enn å rydde.

Jeg tar i et skikkelig tak her en gang i mnd. Og så tar jeg for meg ett og ett rom når jeg ser at det er nødvendig og når jeg har overskudd til å gjøre det.
Og kattesanda har ingen urin eller avføring i seg, det var bare jeg som klumsa når jeg skulle tømme i sand den uka jeg passa katten, og så har jeg ikke orka å ta det enda, yttergangen er alltid full av stein uansett fordi folk drar med seg stein og dritt utenifra når de kommer inn. Jeg kan vaske hver gang noen går inn eller ut, og det er like mye stein der neste gang noen går inn.

Heldigvis har ingen av vennene mine sagt noe negativt enda. De vennene jeg vil ha her bryr seg ikke, hvis jeg sier "du, det er litt rotete her nå" svarer de som regel "ikke tenk på det, er ganske rotete hjemme hos meg også" eller lignende. Mamma er ganske ram på å kommentere, men det tror jeg er en sånn typisk mamma-ting.

Dessuten hjelper det ikke at jeg bor i en gammel leilighet, enkelte rom (f.eks badet) er i så dårlig forfatning at jeg kan leie inn fem vaskedamer samtidig og det vil fortsatt se skittent ut uansett hvor rent det faktisk er.

TS

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ikke har overskudd til å ha det helt rent konstant. Er forsåvidt jævlig glad for at jeg ikke dater enkelte som har svart i denne tråden, f.eks dere som sier "det er jo bare å rydde" - dere godkjenner praktisk talt oppførselen til han jeg skrev om. Nå var det i grunn ikke det som var hovedpoenget, sånn egentlig, og ja, jeg skjønner at det er greit å se om man er kompatibel, men når man har datet i hele to uker er det IKKE greit å bryte seg inn. Vent.. det er ALDRi greit å bryte seg inn hos noen. Punktum. Når jeg sier "jeg vil ikke ha besøk, det er rotete her" så skal det respekteres - kan ikke det respekteres respekterer du ikke meg og mine grenser, og da vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre. Enkelt. (skulle bare ønske jeg så det litt tidligere med han jeg holdt på å bli kjæreste med, men du veit, rosa boble og alt det der..)

Greia med leiligheta mi er at den er ganske stor. Dvs at det jeg beskriver høres ut som et sinnsykt rot, men egentlig, hvis du sprer alt det jeg beskrev i HI over en veldig stor overflate så er det ikke så ille som det høres ut. Det kan SE ille ut noen ganger, men hvis jeg går inn for det kan jeg vaske hele leiligheta på 30 min, det meste er egentlig klær, og det får jeg ikke vaska kjappere uavhengig av hvilket rom det ligger i. Er ganske flink til å holde det relativt greit på kjøkkenet. Men noen dager kommer jeg meg ikke en gang ut av senga, og når det å reise seg for å gå på do er et helvete så sier det seg selv at jeg ikke står opp og rydder. Og som sagt; når jeg er i form til å gjøre noe produktivt så prioriterer jeg å komme meg ut og gjøre noe annet enn å rydde.

Jeg tar i et skikkelig tak her en gang i mnd. Og så tar jeg for meg ett og ett rom når jeg ser at det er nødvendig og når jeg har overskudd til å gjøre det.

Og kattesanda har ingen urin eller avføring i seg, det var bare jeg som klumsa når jeg skulle tømme i sand den uka jeg passa katten, og så har jeg ikke orka å ta det enda, yttergangen er alltid full av stein uansett fordi folk drar med seg stein og dritt utenifra når de kommer inn. Jeg kan vaske hver gang noen går inn eller ut, og det er like mye stein der neste gang noen går inn.

Heldigvis har ingen av vennene mine sagt noe negativt enda. De vennene jeg vil ha her bryr seg ikke, hvis jeg sier "du, det er litt rotete her nå" svarer de som regel "ikke tenk på det, er ganske rotete hjemme hos meg også" eller lignende. Mamma er ganske ram på å kommentere, men det tror jeg er en sånn typisk mamma-ting.

Dessuten hjelper det ikke at jeg bor i en gammel leilighet, enkelte rom (f.eks badet) er i så dårlig forfatning at jeg kan leie inn fem vaskedamer samtidig og det vil fortsatt se skittent ut uansett hvor rent det faktisk er.

TS

Som potensiell kjæreste ville jeg reagert mer på det du sier her om helsa di, det at du noen dager ikke kommer deg ut av senga, og at det noen ganger er et helvete bare å gå på do. Det innebærer ikke noe vanlig liv med barn osv for de som er interessert i det. Heller ikke et aktivt liv med kjæresten sin. Så det er mer dette enn rot og mangel på vasking jeg reagerer på, og som hadde gjort at jeg hadde trukket meg tilbake.

At det ligger kattesand utover lenge etter at du passet en katt, er ikke akkurat noen reklame. Heller ikke at klær ligger på gulvet på bad og soverom. Det vitner om at du ikke bryr deg om hvordan det ser ut rundt deg, og for en date er det ikke så veldig lovende....

Anonymous poster hash: 8fd55...a9a

Skrevet

Som venninne hadde jeg ikke brydd meg om hvordan det ser ut hos deg. Det er ikke venninna som skal leve i rot :) Som mor hadde jeg nok brydd meg og kommentert litt ja, ettersom du har for lav standard for de aller fleste, og jeg ville at du skulle slippe at andre reagerte på det.''

Anonymous poster hash: 8fd55...a9a
Skrevet

Jeg har bodd sammen med en som aldri ryddet. Aldri igjen! Ikke kunne jeg rydde opp i rotet hans heller fordi da ødela jeg "systemet" hans. Derfor tror jeg at jeg kommer til å unngå menn som ikke rydder i fremtiden, så godt det lar seg gjøre. Nå hadde jo du den unnskyldningen at du har brukt tiden med han, istedenfor å rydde, og det synes jeg er helt greit! Reaksjonen hans er jo mildt sagt litt koko. Skjønnder ikke hva det var å lage så mye styr for når du hadde sagt ifra såpå forhånd at det var rotete.

Når det gjelder meg selv bruker jeg heller litt tid på å vaske/rydde det verste i hektiske perioder, istedenfor andre ting. F.eks droppe treningen/tv-tittingen på torsdag for å rydde isteden. Ellers føler jeg meg stresset og at tankene er "rotete" også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...