Gå til innhold

arbeidspraksis og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP. Min saksbehandler maser masse om at det må være så likt det virkelige jobblivet som mulig, og alt slikt. så det jeg lurer på er om jeg har krav på noe ferie iløpet av året? Om jeg må jobbe flere ganger i uken hele året uten en uke pause, så blir jo det veldig mye, og hvordan skal det da gå and å ta seg inn igjen. hvordan skal en da finne glede i å jobbe. Alle menneser, Friske som syke trenger ferie innimellom. Eller?

Noen som vet noe om dette? og vær så snill. ikke kom med hates og at jeg er lat som tenker å sånn og allt slike teite kommentarer. jeg ønsker bare et svar på om jeg har krav på ferie iløpet av året eller ikke. og da snakker jeg om ferie uten å miste penger. for det har jeg ikke råd til. Vet jo at jeg kan stikke på ferie når jeg selv måtte ønske om en ser slik på det. men da mister jeg jo penger. noe jeg ikke har råd til.

Anonymous poster hash: 7dbb7...969
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er på AAP selv og har tenkt en del på det samme. Tror vi har mulighet til å ta et visst antall dager ferie. (hvordan dette søkes om osv.er vel kanskje forskjellig hos de ulike arbeidsplassene...) Problemet for min del er derimot hvordan jeg skal ha råd til å ta meg noen dager/uker ferie i og med at disse dagene da blir uten lønn/trygd. For meg som lever på minstesats blir dette helt umulig. Klarer meg jo nesten ikke økonomisk med AAP engang. Så i praksis blir det da til at jeg må jobbe hver eneste dag et helt år uten noe fri. Det er ikke den lureste situasjonen å sette et allerede kronisk sykt menneske, som har vært utenfor arbeidslivet i så mange år i, spør du meg...

Anonymous poster hash: 80afa...1e6
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ingen som får betalt ferie.

Når man er ansatt og hever lønn opparbeider man seg feriepenger som utbetales året etter slik at man får feriepenger istedet for lønn når man tar ut ferie.

Jeg aner ikke om personer på AAP opptjener feriepenger til året etter, det ville vært naturlig at man spurte NAV om dette. Det finnes NAV ytelser - f.eks sykepenger - der man får feriepenger året etter ytelsen.

Jeg anbefaler sterkt at fokuset må være å komme ut i jobb igjen fremfor å tenke på ferie. Dette kan virke hardt og brutalt å si, men det er nå en gang slik at det er det AAP er ment til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig er det slik at i juni måned trekkes det ikke skatt av arbeidsavklaringspengene - dette blir da likt feriepengeutbetaling. For mange av oss i jobb trekkes 5 uker ferie denne måneden, eller vi har ingen lønn i juli.

Så jeg ser ikke helt dette problemet dere skisserer.

Hente seg inn igjen kan en jo også gjøre uten å reise på dyr ferie. Eller hjemme i egen stue.

Skrevet

Forøvrig er det slik at i juni måned trekkes det ikke skatt av arbeidsavklaringspengene - dette blir da likt feriepengeutbetaling. For mange av oss i jobb trekkes 5 uker ferie denne måneden, eller vi har ingen lønn i juli.

Så jeg ser ikke helt dette problemet dere skisserer.

Hente seg inn igjen kan en jo også gjøre uten å reise på dyr ferie. Eller hjemme i egen stue.

Tror nok det er mer snakk om å klare de daglige utgiftene om man har fri/ferie uten inntekt det snakkes om. Og det tror jeg alle som har hatt dårlig råd kan forholde seg til.

Ikke lett å slappe av hjemme i stua om man ikke har betalt regninger eller har penger til mat.

Anonymous poster hash: 67118...6d6

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Tror nok det er mer snakk om å klare de daglige utgiftene om man har fri/ferie uten inntekt det snakkes om. Og det tror jeg alle som har hatt dårlig råd kan forholde seg til.

Ikke lett å slappe av hjemme i stua om man ikke har betalt regninger eller har penger til mat.Anonymous poster hash: 67118...6d6

Men nå får du jo et bidrag til det ved at juni utbetalingen er skattefri slik at du kan ta noen innhentingsdager uten lønn og leve av ekstra utbetalingen.

Skrevet

Men nå får du jo et bidrag til det ved at juni utbetalingen er skattefri slik at du kan ta noen innhentingsdager uten lønn og leve av ekstra utbetalingen.

Ser hva du mener her. Problemet for mange, spesielt de med minstesats, er at dette utgjør ikke store summen penger. Maksimalt et par tusen kroner. Da sier det seg selv at man ikke kan ta seg en tre ukers ferie, selv om den tilbringes i egen stue. På AAP tjener man seg ikke opp feriepenger, det gjør man derimot på dagpenger blant annet. Forstå det den som kan...

• Liker 3
Skrevet

Jeg får ikke det nei. Er ikke på AAP. Men skrev hva jeg antok ts og den andre mente.

Og de med minstesats har ikke mye skatt. Så det blir ikke mye å kunne legge til side for noen dager fri uten inntekt.

Skrevet

Ser hva du mener her. Problemet for mange, spesielt de med minstesats, er at dette utgjør ikke store summen penger. Maksimalt et par tusen kroner. Da sier det seg selv at man ikke kan ta seg en tre ukers ferie, selv om den tilbringes i egen stue. På AAP tjener man seg ikke opp feriepenger, det gjør man derimot på dagpenger blant annet. Forstå det den som kan...

Feriepenger av dagpenger forsvant 1. januar i år.

De fleste får nok noe fri fra handlingsplanen/behandling på sommeren. Men kjenner ikke reglene for tiltaksplasser og ferie.

Skrevet

Jeg går på AAP. Min saksbehandler maser masse om at det må være så likt det virkelige jobblivet som mulig, og alt slikt. så det jeg lurer på er om jeg har krav på noe ferie iløpet av året? Om jeg må jobbe flere ganger i uken hele året uten en uke pause, så blir jo det veldig mye, og hvordan skal det da gå and å ta seg inn igjen. hvordan skal en da finne glede i å jobbe. Alle menneser, Friske som syke trenger ferie innimellom. Eller?

Noen som vet noe om dette? og vær så snill. ikke kom med hates og at jeg er lat som tenker å sånn og allt slike teite kommentarer. jeg ønsker bare et svar på om jeg har krav på ferie iløpet av året eller ikke. og da snakker jeg om ferie uten å miste penger. for det har jeg ikke råd til. Vet jo at jeg kan stikke på ferie når jeg selv måtte ønske om en ser slik på det. men da mister jeg jo penger. noe jeg ikke har råd til.

Du har krav på ferie som alle andre. Tar du tre ukers fri så blir det tre ukers trekkk på AAP så framt ingen annen avtale er gjort med Nav. Det er ikke mye ekstra vi får i juni selv uten skatt. Men det må og passe for bedriften du er stajonert på så ikke regn med å få ferie når du vil. Går selv på AAP. Snakk med nav hvordan det blir i din situasjon.

Anonymous poster hash: 98765...5b7

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er mulig du blir fornærmet igjen nå, det får så være.

Jeg forstår at det er tungt å være kronisk syk, skadet eller på annen måte forholde seg til at en ikke lenger kan jobbe i den jobben man hadde før eller at det er tyngre å komme seg ut i arbeidslivet fordi man er blitt syk ung.

Men: dette er ment å være en midlertidig ordning der du prøver ut arbeid i praksisplass. Hvor kommer tre ukers ferie inn? Det var snakk om at det var synd man ikke får feriepenger - så påviser jeg at man får en form for kompensasjon i juni. Og jada jeg vet at det ikke er mye, men så er det også slik at man heller ikke jobber fullt og det er ikke meningen man skal fortsette på AAP i all evighet.

Feriepenger er for de som arbeider. Få det ut av hodet at du har krav på det. Du opparbeider deg ikke rett til dette på AAP.

Jeg har selv hatt svært dårlig råd og har måttet sette næring etter tæring og spare til alt jeg skal gjøre. Det må også de som er på AAP gjøre og dersom det ikke er mulig å få til ferie på AAP så er det ikke mulig. Arbeid da heller for å komme ut i godt betalt arbeid så fort som råd er eller gå over til ufør.

Skrevet

Jeg må jo si at det er litt merkelig at de som er syke og skal prøve seg ut i jobb, ikke har krav på ferie som vanlige arbeidstakere. Penger og økonomi til siden - det er jo bare rart at man kan kreve at en som prøver å komme seg ut i jobb ikke skal kunne få et par uker fri som jo alle er enige om er en god (om ikke nødvendig) ting for helsen. Alle trenger ferie, og det å gå over 1 år uten fri i jobb er tungt selv om man er 100 % frisk.

Anonymous poster hash: 02946...786
  • Liker 3
Skrevet

Du har krav på ferie som alle andre. Tar du tre ukers fri så blir det tre ukers trekkk på AAP så framt ingen annen avtale er gjort med Nav.

Anonymous poster hash: 98765...5b7

Det er jo nettopp det som er problemet for TS, hun har ikke råd til ferie hvis hun blir trukket i AAP.

En sommer fikk jeg noen uker fri med betalt fordi bedriften holdt stengt. Så siden det ikke var mitt ansvar at jeg ikke kunne jobbe, fikk jeg altså penger allikevel.

Anonymous poster hash: e6bad...947

Skrevet

TS:

Ferie under AAP avtaler du med saksbehandleren din i NAV.

Det er helt vanlig å få 3 uker i juli selv på AAP.

Dette er ikke en opparbeidet rett da du ikke er arbeidstager, men det anses likevel som et nødvendig gode.

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig du blir fornærmet igjen nå, det får så være.

Jeg forstår at det er tungt å være kronisk syk, skadet eller på annen måte forholde seg til at en ikke lenger kan jobbe i den jobben man hadde før eller at det er tyngre å komme seg ut i arbeidslivet fordi man er blitt syk ung.

Men: dette er ment å være en midlertidig ordning der du prøver ut arbeid i praksisplass. Hvor kommer tre ukers ferie inn? Det var snakk om at det var synd man ikke får feriepenger - så påviser jeg at man får en form for kompensasjon i juni. Og jada jeg vet at det ikke er mye, men så er det også slik at man heller ikke jobber fullt og det er ikke meningen man skal fortsette på AAP i all evighet.

Feriepenger er for de som arbeider. Få det ut av hodet at du har krav på det. Du opparbeider deg ikke rett til dette på AAP.

Jeg har selv hatt svært dårlig råd og har måttet sette næring etter tæring og spare til alt jeg skal gjøre. Det må også de som er på AAP gjøre og dersom det ikke er mulig å få til ferie på AAP så er det ikke mulig. Arbeid da heller for å komme ut i godt betalt arbeid så fort som råd er eller gå over til ufør.

At jeg nevnte tre uker var bare et eksempel. Selv hadde jeg ikke engang hatt råd til å ta ut en uke...

At jeg har rett på feriepenger nevnte jeg ikke et eneste sted..?

Dessverre kan man bli gående på AAP i mange år sammenhengende. For mange unge blir man gående i fire år, med direkte forlengelser i opptil flere år til. Det ser vel bedre ut på statistikken å ha folk på forlenget AAP enn uføretrygd tenker jeg. Så at det dreier seg om bare en kortere periode stemmer ikke for mange.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

At jeg nevnte tre uker var bare et eksempel. Selv hadde jeg ikke engang hatt råd til å ta ut en uke... At jeg har rett på feriepenger nevnte jeg ikke et eneste sted..? Dessverre kan man bli gående på AAP i mange år sammenhengende. For mange unge blir man gående i fire år, med direkte forlengelser i opptil flere år til. Det ser vel bedre ut på statistikken å ha folk på forlenget AAP enn uføretrygd tenker jeg. Så at det dreier seg om bare en kortere periode stemmer ikke for mange. Anonymous poster hash: 80afa...1e6

Det står i åpningsinnlegget: krav på ferie uten å miste penger. Ut fra det jeg kan lese om AAP på NAV er svaret nei. Og når man da snakker om at det skal være så likt arbeidslivet som mulig så gjør jeg oppmerksom på at i arbeidslivet får man heller ikke betalt i ferien sin, men man tjener opp feriepenger til året etter.

Det er jo sørgelig at AAP blir misbrukt av NAV til å vare lenge siden det er en ordning som gir så dårlige vilkår for de som gjør en jobb.

Skrevet

Det står i åpningsinnlegget: krav på ferie uten å miste penger. Ut fra det jeg kan lese om AAP på NAV er svaret nei. Og når man da snakker om at det skal være så likt arbeidslivet som mulig så gjør jeg oppmerksom på at i arbeidslivet får man heller ikke betalt i ferien sin, men man tjener opp feriepenger til året etter.

Det er jo sørgelig at AAP blir misbrukt av NAV til å vare lenge siden det er en ordning som gir så dårlige vilkår for de som gjør en jobb.

Ok, du trodde sikkert jeg var TS, derfor jeg påpekte at jeg aldri hadde skrevet det. Jeg er altså ikke TS. :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har forhørt meg litt rundt med folk utenfor nav-systemet, og noen mener jeg skulle hatt rett på en uke, noen mener 3 uker. noe har ikke peiling. Jeg har ikke råd til å ta ut "ulønnet" ferie. jeg går på minstesats,og etter at alt er betalt lever jeg på 1000 kr uka. men jeg har jo familie og venner som bor et stykke unna som jeg ønsker å besøke. Men det er vanskelig når en ikke har noe ferie uten å miste noen penger. Ser noen hinter frem til at det ikke trekkes skatt i juli (eller avar det juni. jeg husker ikke), men dette er ikke snakk om mye for meg, fordi jeg har som sagt minstesats og det vil utgjøre en liten forskjell. ikke nok til å kunne ta ut litt ferie.

men jeg skjønner jo også at de som jobber vanlig jobber seg opp feriepenger. Men jeg vil påstå at det ikke er menneskelig å jobbe noen ganger i uka i hele året, i værstefall flere år bare fordi en går på AAP. selv et vanlig menneske vil slite om de ikke får noe ferie.

Jeg tenkte aldri det å ta meg ut 3 uker ferie for å reise langt vekk på ferie. Jeg tenkte mer på en uke eller to for å reise å treffe venner og familie som bor langt unna meg som jeg sjelden ser. møte tantebarna.

Men jeg skjønner også samtidig at når en går på AAP, så går en på AAP, en skal ikke ha fokus på ferie og slik, men å komme seg ut i jobb så fort som mulig. og mitt største ønske er å kunne jobbe igjen. ta utdanning og bli noe jeg ønsker. Det er bare ikke så lett når en har alvorlige psykiske problemer.

TS

• Liker 1
Skrevet

En del folk på AAP tar skole som er stengt i alle ferier. De får beskjed om å skrive aktivitet på meldekortene sine.

Det spiller liten rolle at du er uenig, det er praksis at man får ta noe fri.

Anonymous poster hash: 4ea0a...1c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...