Gå til innhold

HIV angst, hjelp..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei !
Uff, nå er dette gått alt for langt, jeg er rett og slett livredd, og følelsen er faktisk helt ubeskrivelig ubehagelig! Jeg har hiv angst og er nå kjempe redd for å få en telefon der svaret er " Prøven du har tatt er uheldigivis Positiv". jeg tror ikke jeg hadde klart å tatt imot en sånn nyhet, iallefall ikke med min angst.
Jeg er sliten, og lei av disse tankene som virvler rundt i hode..

Jeg hadde samleie for ca 10-11 uker siden nå hvor den uheldige episoden endte, ikke bare en men flere ganger.. Uheldigvis varte ikke dette`forholdet` så lenge, og etter hvert så fant jeg ut at det jeg hadde gjort kanskje ikke var så lurt av meg.. Jeg vet utrolig godt jeg har vært dum og spesielt med ubeskyttet sex.. jeg vet, jeg skammer meg forferdelig mye. Men det har jeg gjerne bevisst de fleste ettersom jeg har vært frem og tilbake til lege, psykolog, og irriterte min mor med å klage/snakke om dette.. Jeg tok test ca. 8-9 uker afferen og den kom tilbake som negativ/Normal, men jeg har så utrolig vanskelighet til å stole på dette, jeg tenker om de har gjort feil, at de lyger til meg, osv osv.. Så har jeg lest at viruset ikke kan kicke inn før 12 uker og når jeg fant ut av det så var det som ett spark i magen, fordi jeg hadde håpt at jeg var trygg etter første svaret!
Jeg har måtte få fri fra jobb fordi jeg får panikk utbrudd og anfall hvor jeg gråter meg ihel..
Uff, følelsen jeg har nå kan beskrives som er mareritt jeg aldri får våknet opp ifra...
Jeg tok test på Fredag og kunne ringe inn for å spørre om svar på prøvene på Mandag, altså i over imorgen. Jeg er så ufattelig redd :( At jeg har syket meg selv så mye at jeg faktisk tror jeg har noe uten å helt vite det er jo helt utrolig gale...

Noen som har vært/er i samme situasjon, eller noen som vet eventuelt hvorti man kan være ganske sikker på at svaret er 100 riktig Negativt?

Med vennlig hilsen en livredd jente ....

Anonymous poster hash: cf519...63b

Anonymous poster hash: cf519...63b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du ville hatt veldig godt av å snakke med en psykolog! :)

Sjangsen for at du har fått hiv er nok veldig liten.

Anonymous poster hash: 6dce4...943
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror du ville hatt veldig godt av å snakke med en psykolog! :)

Sjangsen for at du har fått hiv er nok veldig liten.

Anonymous poster hash: 6dce4...943

Det tror jeg og, dette høres ut som noe mer enn bare rasjonell frykt, men noe som nærmest har tatt over deler av livet til TS...

• Liker 1
Skrevet

Med slike vonde tanker du går rundt med så er psykolog absolutt å anbefale. Ta kontakt med kommunehelsetjenesten så hjelper de deg videre. Det er ingen tvil om at du befinner deg i en krise nå, og da må du ha hjelp. Du finner kontaktinformasjon på kommunens nettside :)

Og en annen ting du må tenke på:
Er du ikke verdt mer? Setter du ikke deg selv høyere?
Du har tatt dumme valg tidligere som du selv sier. Nå må du slutte med dette. Ikke gi deg selv over til hvem som helst. Ikke ha sex om det ikke er med en person som virkelig er verdt det. Og når du først har sex før tester er blitt gjort og dere faktisk er monogame: Beskytt deg selv!

Lykke til videre. Håper du kommer deg gjennom dette og får bearbeidet hva enn det er du sliter med.
:klemmer:

Skrevet

Med slike vonde tanker du går rundt med så er psykolog absolutt å anbefale. Ta kontakt med kommunehelsetjenesten så hjelper de deg videre. Det er ingen tvil om at du befinner deg i en krise nå, og da må du ha hjelp. Du finner kontaktinformasjon på kommunens nettside :)

Og en annen ting du må tenke på:

Er du ikke verdt mer? Setter du ikke deg selv høyere?

Du har tatt dumme valg tidligere som du selv sier. Nå må du slutte med dette. Ikke gi deg selv over til hvem som helst. Ikke ha sex om det ikke er med en person som virkelig er verdt det. Og når du først har sex før tester er blitt gjort og dere faktisk er monogame: Beskytt deg selv!

Lykke til videre. Håper du kommer deg gjennom dette og får bearbeidet hva enn det er du sliter med.

:klemmer:

Psykolog har jeg funnet ut kan være godt for meg! For det er ikke godt å gå rundt å frykte alt mulig!

Og tusen takk for gode ord og en liten oppkvikker! :)

Skrevet

Psykolog har jeg funnet ut kan være godt for meg! For det er ikke godt å gå rundt å frykte alt mulig!

Og tusen takk for gode ord og en liten oppkvikker! :)

Jeg vet hvordan det er å gå rundt med vonde tanker. Alle har sine byrder. Det viktigste er å kunne ta i mot hjelp og råd :)

Jeg håper du kommer deg ut av dette negative og destruktive tankemønsteret.

Og vet du hva?

Hadde det vært noen som helst mulighet for at du var positiv så hadde det slått ut. Du har klart å unngå det så langt. Men ikke ta flere sjanser nå!

Ønsker deg alt godt :)

Skrevet

Tusen takk ! :)
Kjenner det hadde vært så mye værre om jeg ikke hadde tatt å snakket med noen om det, da er jeg glad jeg har så pass godt forhold til Mamma at hun har vært en kjempe god støtte spiller !
Åh, Håper det! Jeg har bare ikke klart å stole på det siste svare jeg fikk, selvom den kanskje var ganske så riktig, så er jeg utrolig nærvøs for neste svar!

Skrevet

Jeg vet hvordan det er å gå rundt med vonde tanker. Alle har sine byrder. Det viktigste er å kunne ta i mot hjelp og råd :)

Jeg håper du kommer deg ut av dette negative og destruktive tankemønsteret.

Og vet du hva?

Hadde det vært noen som helst mulighet for at du var positiv så hadde det slått ut. Du har klart å unngå det så langt. Men ikke ta flere sjanser nå!

Ønsker deg alt godt :)

Tusen takk ! :)

Kjenner det hadde vært så mye værre om jeg ikke hadde tatt å snakket med noen om det, da er jeg glad jeg har så pass godt forhold til Mamma at hun har vært en kjempe god støtte spiller !

Åh, Håper det! Jeg har bare ikke klart å stole på det siste svare jeg fikk, selvom den kanskje var ganske så riktig, så er jeg utrolig nærvøs for neste svar!

• Liker 1
Skrevet

Har du utsatt deg selv for en "sikker" smittekilde, eller har du bare hatt ubeskyttet sex? Man skal såklart være forsiktig, men akkurat HIV er det veldig liten sjangse for å bli smittet av, så det høres ut som at frykten din både er irrasjonal stor og at det påvirker livet ditt mer enn det burde. Er det vanlig at du reagerer slik på ting eller tenker du at hvis du får negativt svar på mandag så kan du klare å la det gå og være trygg på at du er frisk, og ikke få liknende angst igjen? Hvis du ofte reagerer slik så synes jeg du burde snakke med legen din, eller med stedet du tok HIV-test på, de kan kanskje anbefale deg en hjelpetelefon, henvise til psykolog eller liknende. Lykke til :)

Og, for det det er verdt fra en internett-fremmed, så er jeg sikker på at dette går bra og at du ikke er smittet!:)

Anonymous poster hash: ce48b...105
  • Liker 2
Skrevet

Har du utsatt deg selv for en "sikker" smittekilde, eller har du bare hatt ubeskyttet sex? Man skal såklart være forsiktig, men akkurat HIV er det veldig liten sjangse for å bli smittet av, så det høres ut som at frykten din både er irrasjonal stor og at det påvirker livet ditt mer enn det burde. Er det vanlig at du reagerer slik på ting eller tenker du at hvis du får negativt svar på mandag så kan du klare å la det gå og være trygg på at du er frisk, og ikke få liknende angst igjen? Hvis du ofte reagerer slik så synes jeg du burde snakke med legen din, eller med stedet du tok HIV-test på, de kan kanskje anbefale deg en hjelpetelefon, henvise til psykolog eller liknende. Lykke til :)

Og, for det det er verdt fra en internett-fremmed, så er jeg sikker på at dette går bra og at du ikke er smittet! :)

Anonymous poster hash: ce48b...105

Jeg har bare hatt ubeskyttet sex, så jeg er jo ikke sikker på at dette er en smittekilde. Jeg spurte han via melding om han viste om han hadde noe kjønnssykdommer, der han fortalte meg at han ikke trodde det, men han kom opp å tulte med at han hadde AIDS(Men det er jo noe man ikke får før noen år etter å ha fått påvist HIV), noe jeg synes var utrolig dårlig gjort, for da visste jeg ikke hva jeg skulle tro.. Han sa til slutt at alt var helt normalt hos han, noe jeg håper jeg kan stole på..

Bekymringene har tatt over utrolig mye av livet mitt nå, mer enn det burde :(

Det er ikke noe nytt for meg at jeg reagere slik, men denne gangen har det tatt kaka. Jeg har hatt små bekymringer som har irritert meg en del, men ikke like store som denne gangen. Jeg tenkte jeg kanskje kunne stole på den første jeg tok, men ble like bekymret bare noen timer senere! Så jeg håper iallefall jeg kan stole på svaret jeg vil få snart...

Tusen takk og for svar :) !!

Skrevet

Jeg har vert i akkurat samme situasjon som deg TS. Helt grusomt.dette er litt over et år siden nå og jeg hadde ubeskyttet sex med en litt tvilsom type som kom blod istedenfor sperm. Etter en måneds tid fikk jeg sterk kvalme og muskelvondt. Jeg begynte å tenke og leste på nettet at dette kunne Være symtomer på leverbettenelse. Hepatitt c eller b. Og hiv.. jeg var sikker på jeg hadde blitt dødssyk og ble utrolig deprimert. Klarte ikke å tenke på annet faktisk. Hva skulle jeg si ? Hva skulle jeg Gjøre om jeg hadde blitt smittet. Tok test på både hepatitt og hiv etter en måned. Negative svar. Fant selvfølgelig fort ut at jeg måtte vente lenger før noe av det kunne påvises på blodprøven og angsten snek seg på igjen. Jeg var sikker på at jeg var dødssyk. Samtidig orket jeg ikke tanken på at de rundt meg skulle få vite at jeg muligens hadde pådratt meg hepatitt eller hiv. Jeg var kvalm hver dag i flere uker og var bare reddere og reddere. Sjekket om urinen min hadde blitt mørkere og avføring lysere hver dag. (Symtom på hepatitt ) det kontrollerte livet mitt. Jeg klarte ikke å følge med på skolen , gråt hele tiden og skammet meg. Gikk ettervern så langt at jeg fikk kraftige selvmordstanker. Tenkte at det var bedre å dø før jeg måtte leve i skammen av hiv. En uke før 18 års dagen min ble jeg lagt inn på psykiatrisk. Jeg fortalte at jeg helst ikke ville oppleve 18 års dagen min. viste seg etter lang behandling at jeg hverken hadde hiv eller hepatitt. Angsten hadde gått så i hodet på meg at jeg ikke følte livet var vert å leve lenger. kom meg heldigvis etter behandling og er ei 19 år gammel positiv jente i dag. Kvalmen skyldte visst bare jernmangel.

Skrevet

Jeg har vert i akkurat samme situasjon som deg TS. Helt grusomt.dette er litt over et år siden nå og jeg hadde ubeskyttet sex med en litt tvilsom type som kom blod istedenfor sperm. Etter en måneds tid fikk jeg sterk kvalme og muskelvondt. Jeg begynte å tenke og leste på nettet at dette kunne Være symtomer på leverbettenelse. Hepatitt c eller b. Og hiv.. jeg var sikker på jeg hadde blitt dødssyk og ble utrolig deprimert. Klarte ikke å tenke på annet faktisk. Hva skulle jeg si ? Hva skulle jeg Gjøre om jeg hadde blitt smittet. Tok test på både hepatitt og hiv etter en måned. Negative svar. Fant selvfølgelig fort ut at jeg måtte vente lenger før noe av det kunne påvises på blodprøven og angsten snek seg på igjen. Jeg var sikker på at jeg var dødssyk. Samtidig orket jeg ikke tanken på at de rundt meg skulle få vite at jeg muligens hadde pådratt meg hepatitt eller hiv. Jeg var kvalm hver dag i flere uker og var bare reddere og reddere. Sjekket om urinen min hadde blitt mørkere og avføring lysere hver dag. (Symtom på hepatitt ) det kontrollerte livet mitt. Jeg klarte ikke å følge med på skolen , gråt hele tiden og skammet meg. Gikk ettervern så langt at jeg fikk kraftige selvmordstanker. Tenkte at det var bedre å dø før jeg måtte leve i skammen av hiv. En uke før 18 års dagen min ble jeg lagt inn på psykiatrisk. Jeg fortalte at jeg helst ikke ville oppleve 18 års dagen min. viste seg etter lang behandling at jeg hverken hadde hiv eller hepatitt. Angsten hadde gått så i hodet på meg at jeg ikke følte livet var vert å leve lenger. kom meg heldigvis etter behandling og er ei 19 år gammel positiv jente i dag. Kvalmen skyldte visst bare jernmangel.

Så utrolig forferdelig at du måtte gå igjennom dette og det er kjempe godt å høre at du er bedre nå!!

Jeg er glad du skrev dette til meg, for jeg kjenner meg så mye igjen på det du skriver her, og det var greit å lese om noen andre som kjenner til hvordan jeg føler meg nå. Det hjalp litt på hvordan jeg tenker... Det er ikke lett å bare tenke positivt og at det bare er jeg som er paranoid og som nå uheldigvis har scrollet meg igjennom hver eneste google side om hiv og alt annet, og funnet ut at jeg har det !

Det er vanskelig og ikke minst kjempe slitsomt å måtte gå rundt å bekymre seg slikt...

Tusen hjertelig takk for svaret jeg fikk fra deg ! :)

Skrevet

Dette er utvilsomt noe du bør få hjelp til å snakke om med en profesjonell. Det er angsten som er problemet her. Ikke Hiv. Det kunne likegodt vært noe helt annet du var redd for. Når man er så redd, er man ikke like rasjonell lengre.. Selv tok jeg hivtest for en mnd siden, og må innrømme at jeg var litt smånervøs selvom jeg ikke hadde noen grunn til å tro at jeg skulle bli smittet. Er jo ingen som har lyst på HIV for å si det slik. Likevel roet jeg meg selv ned på å si at HIV er ikke SÅÅÅ forferdelig lenger. Det er klart det er en jævlig beskjed å få for de som har testet positiv, men de som har diagnosen kan leve et helt fint liv til de er gamle og grå. Forskningen, kunnskapen og behandlingen er så utrolig mye bedre enn den var for bare noen år siden, og kan ikke sammenlignes med de skrekkeksemplene man ser på film.

Skulle du ha Hiv så kan du ikke gjøre noe med det nå likevel. Sånn er det bare.. Jeg er 100% sikker på at du ikke har Hiv, og det selv uten å ha noen anelse på hvem du er😊

Anonymous poster hash: f23e4...1dc

Skrevet

Dette er utvilsomt noe du bør få hjelp til å snakke om med en profesjonell. Det er angsten som er problemet her. Ikke Hiv. Det kunne likegodt vært noe helt annet du var redd for. Når man er så redd, er man ikke like rasjonell lengre.. Selv tok jeg hivtest for en mnd siden, og må innrømme at jeg var litt smånervøs selvom jeg ikke hadde noen grunn til å tro at jeg skulle bli smittet. Er jo ingen som har lyst på HIV for å si det slik. Likevel roet jeg meg selv ned på å si at HIV er ikke SÅÅÅ forferdelig lenger. Det er klart det er en jævlig beskjed å få for de som har testet positiv, men de som har diagnosen kan leve et helt fint liv til de er gamle og grå. Forskningen, kunnskapen og behandlingen er så utrolig mye bedre enn den var for bare noen år siden, og kan ikke sammenlignes med de skrekkeksemplene man ser på film.

Skulle du ha Hiv så kan du ikke gjøre noe med det nå likevel. Sånn er det bare.. Jeg er 100% sikker på at du ikke har Hiv, og det selv uten å ha noen anelse på hvem du er

Anonymous poster hash: f23e4...1dc

Må si jeg har fått en del oppvekker på tilbakesvar jeg har fått, og det du sier er nok sant, for det har jeg opplevd før.. akkurat som at jeg leiter meg til en sykdom jeg kanskje ikke har. Det høres jo helt forferdelig ut å gå rundt å tenke på dette konstant, også er jeg veldig flink til å bare tenke nedgang i slike tider fordi jeg vet at jeg er syk...

Men som du sier så er det gode medisiner for det nå, heldigivis !

Takk for at du sier det:) jeg håper selfølgelig jeg kan få bekreftet det en gang for alle!

Skrevet

Skjønner den jeg..
Den følelsen er utrolig ekkel..
Gikk selv med HIV/hepC angst da jeg ufrivillig fikk ett sprøytestikk (tråkket på den, på ei strand...)
Den ventetiden med 2-3 måneder og en ekstra test etter det igjen var utrolig lang :(
Men sjangsen å bli smittet av HIV er jo ganske liten..
Iallefall om du ikke vet om den andre personen har HIV eller ikke :)

Og om den blir posetiv, så er det ikke verdens undergang heller, det finnes såpass gode medisiner idag at du kan leve ett normalt liv..Men...man må jo da informere en eventuell partner om dette...

(Mine tester ble negativ...Pust med magen og slapp av, ta ny test når det er gått 3mnd.. :) )

Skrevet

Jeg ble voldtatt av en som mest sannsynlig hadde HIV for en god stund siden, og 1 mnd etter dette skjedde ble jeg kjempesyk og forkjølet, og jeg fikk helt angst for HIV.

Det tok lang tid før jeg turte å oppsøke hjelp, og jeg levde som jeg hadde HIV. Jeg var nøye om jeg blødde fra sår eller skar meg, og når jeg hadde mensen måtte jeg desinfisere hele toalettet når jeg hadde vært der - hver eneste gang jeg skulle på do,

men til slutt brøt jeg helt sammen og fikk hjelp.

Det viste seg at jeg ikke hadde HIV ... så jeg er så takknemlig for livet at dere aner ikke!

TS, du har det nok ikke, det skal veldig mye til... :)

Anonymous poster hash: 247d3...554
Skrevet

Legene lyver ikke til deg om prøveresultet. Så akkurat det der er det null sjanse for at skjer. Ikke gå å uroe deg for det hvertfall. Prøv å tenke litt logisk på akkurat dette hvertfall...

Anonymous poster hash: 83e9c...449
Skrevet

Takk for tilbake meldinger dere ! :) Det er selfølgelig godt å høre at dere mener sjansen er liten. Når jeg stod opp idag så hadde jeg prøvd å bortglemme frykten litt, men det var liksom helt umulig, den kom tilbake fort! Vi skulle få koselig besøk av familien jeg hadde gledet meg til, med god mat jeg til vanlig ikke klarer å motstå.. nå klarer jeg ikke se på det uten å bli kvalm.. kunne ikke sitte med dem så måtte låse meg innpå rommet så de slapp å se meg.. : (

Skrevet

Jeg har bare hatt ubeskyttet sex, så jeg er jo ikke sikker på at dette er en smittekilde. Jeg spurte han via melding om han viste om han hadde noe kjønnssykdommer, der han fortalte meg at han ikke trodde det, men han kom opp å tulte med at han hadde AIDS(Men det er jo noe man ikke får før noen år etter å ha fått påvist HIV), noe jeg synes var utrolig dårlig gjort, for da visste jeg ikke hva jeg skulle tro.. Han sa til slutt at alt var helt normalt hos han, noe jeg håper jeg kan stole på..

Bekymringene har tatt over utrolig mye av livet mitt nå, mer enn det burde :(

Det er ikke noe nytt for meg at jeg reagere slik, men denne gangen har det tatt kaka. Jeg har hatt små bekymringer som har irritert meg en del, men ikke like store som denne gangen. Jeg tenkte jeg kanskje kunne stole på den første jeg tok, men ble like bekymret bare noen timer senere! Så jeg håper iallefall jeg kan stole på svaret jeg vil få snart...

Tusen takk og for svar :) !!

Altså, man går fra å være HIV positivt til å utvikle Aids illøpet av ca 10 år. Nå viser det seg det at det faktisk kan gå så lite som 6 måneder til. Kommer helt an på hvilken av typene man får, det er jo mange subtyper osv. Kommer også an på gener osv, det er så mye som spiller inn.

Hvis du er jente så er sjansen liten, den eneste måten du har satt deg i en risikosituasjon er hvis personen er bifil, og har hatt sex med andre menn, det defineres som en risikosituasjon.

Anonymous poster hash: a2d51...37b

• Liker 2
Gjest lipgloss
Skrevet

Testen er sikker etter 8 uker,det er de gamle testene som måtte ha 3 mnd,de nye testene blir brukt av alle labratorier i norge og kalles combotest,den er 100 % etter 8 uker,nesten 90% etter 4 uker

Du kan slappe helt av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...