AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Pcen min døde nettopp.... En fryktelig hylende lyd var det siste jeg hørte fra den før den gikk i svart. Nå står det Boot device not found... Jeg har ingen peiling på sånt, noen sier bare å kjøpe ny harddisk, eller sjekk om den er løs... Jeg hører kinesisk.. Jeg lurer på om jeg skal send e den på reparasjon, men er litt bekymret. Jeg har nemlig ingen koder eller passord på sidene jeg bruker, hverken mail,facebook eller noen som helst sider eller kontoer, så de kan jo gå direkte inn på alt. Så jeg er litt redd for at de som skal fikse den får tilgang til alt. De kan jo praktisk talt ta over hele min identitet da...? Anonymous poster hash: 291a6...cc2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Det skal du ikke være redd for. De er utrolig strenge på dette, men det KAN selvfølgelig skje at de snoker. Om du er redd for dette så gå inn på alle kontoer fra en annen PC og endre passord. Da vil du automatisk bli logget ut på PC`en og de får ikke tilgang OM de skulle prøve på noe uetisk Anonymous poster hash: 4ab55...748
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 Jeg hadde noen bilder på PCen min (i undertøy) som egentlig var ganske uskyldige, men jeg merka på de 18-år gamle guttene i butikken at de hadde sett dem. De fniste og så lurt på hverandre med en gang jeg gikk inn for å hente PC'en min. Det var utrolig flaut, men også jævlig irriterende at de har vært å snoket i mappene mine. Men dette skal selvfølgelig ikke skje, og jeg regner med, og HÅPER, det ikke skjer så ofte. Anonymous poster hash: 00a3e...1a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Jeg hadde noen bilder på PCen min (i undertøy) som egentlig var ganske uskyldige, men jeg merka på de 18-år gamle guttene i butikken at de hadde sett dem. De fniste og så lurt på hverandre med en gang jeg gikk inn for å hente PC'en min. Det var utrolig flaut, men også jævlig irriterende at de har vært å snoket i mappene mine. Men dette skal selvfølgelig ikke skje, og jeg regner med, og HÅPER, det ikke skjer så ofte. Anonymous poster hash: 00a3e...1a1 Husker det var en sak i media for noen år siden som handlet om dette. Jenten som leverte pc'en fant ut av det, hun kunne se når mappene sist var åpnet. Dessverre skjer det nok av og til.. Helt utrolig uprofesjonelt! Anonymous poster hash: e217a...bba
Heart Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Pcen min døde nettopp.... En fryktelig hylende lyd var det siste jeg hørte fra den før den gikk i svart. Nå står det Boot device not found... Jeg har ingen peiling på sånt, noen sier bare å kjøpe ny harddisk, eller sjekk om den er løs... Jeg hører kinesisk.. Jeg lurer på om jeg skal send e den på reparasjon, men er litt bekymret. Jeg har nemlig ingen koder eller passord på sidene jeg bruker, hverken mail,facebook eller noen som helst sider eller kontoer, så de kan jo gå direkte inn på alt. Så jeg er litt redd for at de som skal fikse den får tilgang til alt. De kan jo praktisk talt ta over hele min identitet da...? Anonymous poster hash: 291a6...cc2 For det første: Hvis det står "boot device not found", er nok harddisken død. Der ligger (eller lå) alle dataene dine, inkludert passordene du hadde lagret for Facebook osv. Det er faktisk ganske usannsynlig at et vanlig PC-verksted kan få ut noe fra denne disken, så de setter nok bare inn en ny disk og installerer Windows (hvis det var det du hadde) på nytt. For det andre: Hvis du leverer maskinen inn hos et seriøst verksted, så skal de selvsagt ikke snoke i dataene dine, og absolutt IKKE hente ut passord. Og hvis de skulle komme over noe ved en tilfeldighet (sånt kan skje), så skal de være profesjonelle nok til bare å lukke programmet og late som ingenting. Jeg har selv fikset mange PCer, og har kommet i skade for å se noen få private dokumenter og bilder. Det var min feil, ikke eieren av maskinens, og det var ikke vanskelig å ignorer det jeg hadde sett. Folk har da rett på privatliv. Dersom jeg hadde opplevd at ansatte i butikken/PC-verkstedet ga inntrykk av at de hadde bladd gjennom data på en PC, hadde jeg gått i taket og bedt om å få snakke med sjefen deres. Det skal du ikke være redd for. De er utrolig strenge på dette, men det KAN selvfølgelig skje at de snoker. Om du er redd for dette så gå inn på alle kontoer fra en annen PC og endre passord. Da vil du automatisk bli logget ut på PC`en og de får ikke tilgang OM de skulle prøve på noe uetisk Anonymous poster hash: 4ab55...748 Dette er ikke riktig. Det er veldig enkelt å gå forbi passordsperrer på datamaskinkontoer hvis man har (fysisk) tilgang til maskinen.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 For det første: Hvis det står "boot device not found", er nok harddisken død. Der ligger (eller lå) alle dataene dine, inkludert passordene du hadde lagret for Facebook osv. Det er faktisk ganske usannsynlig at et vanlig PC-verksted kan få ut noe fra denne disken, så de setter nok bare inn en ny disk og installerer Windows (hvis det var det du hadde) Mener du at jeg har mistet alt som var på den? For da kan jeg vel likså godt kjøpe en ny? Jeg har sett på forskjellige nørde-videoer på youtube, der de bare har gjort noen innstillinger og installert Windows igjen fra en cd...virka som de ikke haddde mista noe.. Anonymous poster hash: 291a6...cc2
Heart Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 (endret) Mener du at jeg har mistet alt som var på den? For da kan jeg vel likså godt kjøpe en ny? Jeg har sett på forskjellige nørde-videoer på youtube, der de bare har gjort noen innstillinger og installert Windows igjen fra en cd...virka som de ikke haddde mista noe.. Anonymous poster hash: 291a6...cc2 Hvis du reinstallerer WIndows, mister du alle data. Du må ta sikkerhetskopi først, så reinstallere, og så legge tilbake de dataene du sikkerhetskopierte. Siden disken din antakelig er ødelagt, så betyr det at du har mistet det som var på den. En ny disk koster bare 600-700 kroner, men dersom det største problemet er at du virkelig trenger de dataene du hadde, blir det veldig mye dyrere. Man kan sende ødelagte disker til et firma som har spesialisert seg på å hente ut data, for eksempel Ibas. De er veldig flinke, og klarer stort sett å hente ut alt som var på disken, men det koster fra 3000-4000 kroner og oppover, avhengig av hvor ødelagt disken er. Hvis du kan leve med at dataene er borte, og hvis maskinen ikke er altfor gammel og du ellers er fornøyd med den, så kjøp en ny disk og få noen til å installere den. Eller gjør det selv ved å følge en av de videoene, det er virkelig ganske lett. Og i fremtiden: Ta sikkerhetskopier. Endret 21. februar 2015 av Heart
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kom til å tenke på en annen ting også....hvis harddisken ikke er ødelagt, og jeg kaster pcen, kan en eller annen så finne den og kanskje er smart nok til å få gang i den igjen...og så har de plutselig adgang til hele livet mitt ?? Bør jeg kanskje ta ut harddisken før jeg kaster den? Eller selger den til firmaer som kjøper brukte? Anonymous poster hash: 291a6...cc2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kom til å tenke på en annen ting også....hvis harddisken ikke er ødelagt, og jeg kaster pcen, kan en eller annen så finne den og kanskje er smart nok til å få gang i den igjen...og så har de plutselig adgang til hele livet mitt ?? Bør jeg kanskje ta ut harddisken før jeg kaster den? Eller selger den til firmaer som kjøper brukte? Anonymous poster hash: 291a6...cc2 Ja, ødelegg harddisken. Jeg ville absolutt tatt den ut før jeg kastet pcen! Anonymous poster hash: e217a...bba
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kom til å tenke på en annen ting også....hvis harddisken ikke er ødelagt, og jeg kaster pcen, kan en eller annen så finne den og kanskje er smart nok til å få gang i den igjen...og så har de plutselig adgang til hele livet mitt ?? Bør jeg kanskje ta ut harddisken før jeg kaster den? Eller selger den til firmaer som kjøper brukte? Anonymous poster hash: 291a6...cc2 Alt noen trenger å gjøre er å sette harddisken i en dockingstasjon, så er den i gang. Ødelegg den alltid før man kaster PCen. Anonymous poster hash: 125dc...310
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Alt noen trenger å gjøre er å sette harddisken i en dockingstasjon, så er den i gang. Ødelegg den alltid før man kaster PCen. Anonymous poster hash: 125dc...310 Er det noen andre steder på pcen informasjon/filer lagres? Eller er det nok å kun fjerne harddisken? Vil det da være umulig å hente frem slettet informasjon? Anonymous poster hash: e217a...bba
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #13 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kom til å tenke på en annen ting også....hvis harddisken ikke er ødelagt, og jeg kaster pcen, kan en eller annen så finne den og kanskje er smart nok til å få gang i den igjen...og så har de plutselig adgang til hele livet mitt ?? Bør jeg kanskje ta ut harddisken før jeg kaster den? Eller selger den til firmaer som kjøper brukte? Anonymous poster hash: 291a6...cc2 Ta ut disken. Du kan skaffe deg en dockingstasjon og prøve å hente ut dataene selv. Hvis du ikke får det til, er det bare å kaste den hardt i bakken 2-3 ganger. Da blir harddiskplatene knust. Ikke engang NSA kan få ut noe da. Anonymous poster hash: 876d2...489
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå