Hustruen Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 (endret) OK, så min sønn som fylte 14 i forrige måned har plutselig blitt interessert i hvordan vaskemaskinen funker. Han vil nemlig "ta litt ansvar selv", og "avlaste" meg. Noen dager før han kom med dette generøse tilbudet, fant jeg et av hans mørke laken stappet inn i vaskemaskinen som på den tiden var full av hvitvask, og jeg klikka i vinkel, og spurte ham hva i helvete han tenkte på (noe jeg fikk dårlig samvittighet for, og gjorde godt igjen med pizza og film, selv om det var midt i uka). Man trenger ikke være genial for å skjønne hva som ligger bak her, og vanligvis ville jeg holdt kjeft og latet som jeg ikke visste noe, og latt ham vaske sine egne laken og underbukser, men han er så stille, og virker engstelig om dagen. Hilser hver morgen, og når han kommer hjem fra skolen, men ellers er det fint lite som kommer ut av munnen hans, og holder seg gjerne på rommet. Det jeg lurer på, er om jeg skal ta det opp eller ikke. Om jeg skal sette meg ned, og uansett hvor kleint det blir, fortelle ham at våte drømmer er helt normalt i puberteten, og at det ikke er noe å skamme seg over. At det ikke er noe feil med ham. Hva ville dere gjort? PS: Spydige svar frabes. Endret 21. februar 2015 av Hustruen
minister-mio Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Jeg syntes ikke du trenger å ta det opp. Og så bør du prøve å beherske deg og ikke klikke i vinkel for å så gjøre det godt igjen med pizza og film, det høres ikke helt stabilt ut 2
Gjest lurven Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 synes ikke du skal si noe, er nok ikke bare våte drømmer, men ronking er jo også normalt. Men det er ikke noe man vil snakke med moren sin om
PPM Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 (endret) Det jeg lurer på, er om jeg skal ta det opp eller ikke. Om jeg skal sette meg ned, og uansett hvor kleint det blir, fortelle ham at våte drømmer er helt normalt i puberteten, og at det ikke er noe å skamme seg over. At det ikke er noe feil med ham. Da jeg var litt yngre enn sønnen din så var det en kamerat på samme alder som meg som tok opp det der med våte drømmer med meg. Han virket kanskje litt bekymret, og det ble vel ikke bedre av at jeg fortalte at jeg aldri hadde noe sånt. Har fremdeles ikke hatt det, i alle fall som jeg vet om, og jeg er snart 40. Som lurven rett over meg her sier så kan det dreie seg om noe annet enn våte drømmer også. Tror uansett ikke du bør ta det opp med han, hadde mamma gjort noe sånt så hadde jeg klikket i vinkel. Endret 21. februar 2015 av Petter 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Han er nok fullstendig klar over de våte drømmene sine uten at du må ta det opp med ham.Anonymous poster hash: bf94b...1e6 2
PaulaS Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Han er sikkert bare flau. Tar du det opp med han blir han sikkert enda flauere. 3
Gjest Runforit Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 Skjønner ikke sammenhengen med våte drømmer og at han virker engstelig? Han er 14. Han vet om blomsten og bien, om våte drømmer og damer osv. Ser ikke poenget om å prate om det. Men at han er engstelig og kun sitter på rommet er noe jeg hadde ville tatt opp. Ville satt meg ned og tatt en prat for å prøve å finne ut om det var noe som bekymret han, omtalt var ok på skolen, med venner etc. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Her er det bare en fornuftig ting å gjøre: Lær ham å bruke vaskemaskinen. Punktum, finale. Anonymous poster hash: b9cd4...eb2 1
Hustruen Skrevet 22. februar 2015 Forfatter #9 Skrevet 22. februar 2015 Men at han er engstelig og kun sitter på rommet er noe jeg hadde ville tatt opp. Ville satt meg ned og tatt en prat for å prøve å finne ut om det var noe som bekymret han, omtalt var ok på skolen, med venner etc. Godt poengt, tror nok dette er det beste alternativet, ja. Takker!
Gjest Veritaserum Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 La han få være i fred. Han finner fort ut at slikt er normalt, tru det eller ei, 14 åringer kan å bruke google og lurer på om man er normal, og finner fort ut at ja, man er normal som onanerer eller har våte drømmer. Vis interesse i livet hans, spør om skole og venner. Så finner du fort ut hvorfor han virker engstelig.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 OK, så min sønn som fylte 14 i forrige måned har plutselig blitt interessert i hvordan vaskemaskinen funker. Han vil nemlig "ta litt ansvar selv", og "avlaste" meg. Noen dager før han kom med dette generøse tilbudet, fant jeg et av hans mørke laken stappet inn i vaskemaskinen som på den tiden var full av hvitvask, og jeg klikka i vinkel, og spurte ham hva i helvete han tenkte på (noe jeg fikk dårlig samvittighet for, og gjorde godt igjen med pizza og film, selv om det var midt i uka). Man trenger ikke være genial for å skjønne hva som ligger bak her, og vanligvis ville jeg holdt kjeft og latet som jeg ikke visste noe, og latt ham vaske sine egne laken og underbukser, men han er så stille, og virker engstelig om dagen. Hilser hver morgen, og når han kommer hjem fra skolen, men ellers er det fint lite som kommer ut av munnen hans, og holder seg gjerne på rommet. Det jeg lurer på, er om jeg skal ta det opp eller ikke. Om jeg skal sette meg ned, og uansett hvor kleint det blir, fortelle ham at våte drømmer er helt normalt i puberteten, og at det ikke er noe å skamme seg over. At det ikke er noe feil med ham. Hva ville dere gjort? PS: Spydige svar frabes. Jeg ville ha lært ham mer om vasking: om farger og at hvitt vaskes separat ellers blir tøyet ødelagt/misfarget. Jeg ville ha oppmuntret ham til å bruke vaskemaskinen - men på riktig måte! Jeg ville ha fulgt opp for å se at han hadde forstått det og også hengte det opp riktig etter vasken. Klarer han å vaske riktig så er mye bra gjort! Anonymous poster hash: 2a7eb...809 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå