Gå til innhold

Hvordan forklare at barnet er annerledes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 3 år som har en utviklingsforstyrrelse. Barnet ser normal ut, kan gå og alt men er mentalt som et barn på ca 20 mnd-2 år og har lite språk i forhold til jevnaldrende. Setter ikke sammen ord,har kun enkeltord. Barnet kan også bli Utagerende og vanlig irrettesetting funker ikke.

Jeg kommer stadig opp i situasjoner hvor folk snakker til barnet i lange setninger, spør hva heter du og lignende. Ser de stusser når han ikke prater men svarer med "babyspråk" men synes det er vanskelig å forklare hvorfor..dette er feks butikkansatte vi treffer ofte, bekjente, naboer osv. Siden han ser "normal" ut tror folk han bare er sjenert.

Merker det blir vanskeligere jo eldre han blir dette her.

Andre med barn med spesielle behov der ute som har noen råd?

Anonymous poster hash: 45722...103

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboer synes jeg at du kan være ærlige med og fortelle det slik som du har skrevet her. Butikkansatte har ikke noe med det å gjøre mener jeg. Bekjente får du vurdere ut fra hvor ofte du møter dem/hvor nære bekjente dere er i forhold til hvor mye du ønsker å fortelle dem.

Anonymous poster hash: f4388...be7
Skrevet

Min 4 åring har veldig dårlig språk og snakker ikke tilbake om fremmede soør hva han heter, hvor bor du, hvor gammel er du, osv. Jeg bare smiler og svarer litt for ham, sier kanskje at han er sjenert eller lignende. Føler ikke for å legge ut til butikkansatte om at ungen er forsinket språklig.... Samme tenker vel du? Du har ikke noe ansvar for å forklare andre at ditt barn er sånn og sånn.

Anonymous poster hash: 4ad11...f15

• Liker 1
Skrevet

Hvis folk ikke virker til å forstå det selv så pleier jeg å kort forklare at han har en utviklingsforstyrrelse og derfor ikke forstår hva de sier.

Ikke fordi de har rett på å vite det, men fordi det blir en stor frustrasjon for barnet mitt om de ikke gir seg, men fortsetter å forvente svar fra han.

Ser selvfølgelig an. Selvom han ser helt normal ut så har han blitt såpass stor nå at folk fort merker det er noe "annerledes" med han. I måten han snakker på og oppfører seg på.

Gutten min har litt verbalt språk, men det kan ikke brukes til kommunikasjon. Også har han veldig lite språkforståelse. Det meste han har av språk er er ekkolali så noen ganger kan det høres ut som han kan snakke, men han har ingen forståelse for hva han faktisk sier.

Jeg vet ikke hva slags utviklingsforstyrrelse ditt barn har ts, eller hvor lenge siden det er barnet fikk diagnosen, men ettersom han er så liten ennå er det kanskje ikke så lenge siden? Du blir vant til det etterhvert og finner din egen måte å takle det på ift fremmede dere møter :)

Du må gjerne sende meg om hvis du trenger noen å snakke med :)

Skrevet

"xxx har en utviklingshemming som gjør at han ikke har språk og er på 2-årsstadiet" <- kan du ikke bare si noe slikt? Da skjønner de jo når han svarer med babyspråk. Du trenger ikke gi de et kurs i diagnosen. De kan jo bare spørre om det er noe mer de lurer på, eller forklare mer i situasjoner hvor det er relevant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...