Gå til innhold

Feriepenger, skatt og selvangivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat når jeg er sikker på at jeg har skjønt greia, så dukker det opp noe jeg likevel ikke skjønner. :forvirret:

Jeg fikk akkurat en oppgave i posten fra min tidligere arbeidsgiver, til føring i selvangivelsen. Jeg jobbet der ut november 2013, var altså ikke ansatt i fjor.

Men jeg fikk selvfølgelig feriepenger - i juli fikk jeg utbetalt kr. 50 000. Jeg ble spurt om jeg ønsket pengene idet jeg sluttet (dvs. 30. november 2012) eller om jeg ville vente til påfølgende år. Jeg valgte å vente, og regner dermed med at det var fratrukket skatt av disse pengene da jeg fikk dem utbetalt.

Nå ser det altså ut som om jeg skal føre opp disse 50 000 som inntekt i 2014, jfr. oppgaven jeg fikk tilsendt. Skal jeg skatte (igjen) av disse pengene??

Hjelp, noen?

Anonymous poster hash: 17962...736
Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Feriepengene er skattepliktige, men det trekkes ikke skatt av dem når du får de utbetalt, derfor må du skatte av de nå. Hadde du fått de utbetalt når du sluttet hadde skatten blitt trukket og beløpet vært innberettet på forrige selvangivelse.

Skrevet (endret)

Nå ser det altså ut som om jeg skal føre opp disse 50 000 som inntekt i 2014, jfr. oppgaven jeg fikk tilsendt. Skal jeg skatte (igjen) av disse pengene??

Hjelp, noen?

Du har ikke skattet av disse pengene tidligere. Feriepenger er ikke skattefrie, de er kun trekkfrie hvis de utbetales året etter opptjeningsåret. Skattetrekket de andre månedene er høyere for å dekke inn for trekkfriheten på feriepenger (og halvt trekk på desemberlønning).

Endret av Zzyzx
Skrevet

Du har ikke skattet av disse pengene tidligere. Feriepenger er ikke skattefrie, de er kun trekkfrie hvis de utbetales året etter opptjeningsåret. Skattetrekket de andre månedene er høyere for å dekke inn for trekkfriheten på feriepenger (og halvt trekk på desemberlønning).

jeg skjønner ikke forskjellen?

Anonymous poster hash: f512b...0c8

Skrevet

Men Ts har jo fått dem utbetalt året etter. Sa skal de jo være "skattefrie". H*n sluttet i november 2013 og fikk feriepenger utbetalt i juli 2014.

Skrevet

jeg skjønner ikke forskjellen?

Vi kan ta det grunnleggende først: All inntekt er skattepliktig.

Eksempel for 2014 (fiktive tall, selvsagt):

Brutto lønn over hele året er 450 000.

Av disse er 50 000 feriepenger tjent opp i 2013.

Skattepliktig inntekt i 2014 er derfor 450 000.

I ti av årets tolv måneder trekkes det ordinært forskuddstrekk av bruttolønn.

I en av årets tolv måneder er det trekkfri utbetaling (det er her de "skattefrie" feriepengene vanligvis kommer).

I en annen av årets tolv måneder trekkes det halvt forskuddstrekk av bruttolønn (dette er desemberlønningen for de aller fleste).

Feriepenger regnes alltid som skattepliktig inntekt i utbetalingsåret.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Men Ts har jo fått dem utbetalt året etter. Sa skal de jo være "skattefrie". H*n sluttet i november 2013 og fikk feriepenger utbetalt i juli 2014.

Nei, de er trekkfrie, ikke skattefrie. Som jeg sa i innlegget over, all inntekt er skattepliktig, også feriepenger. Det er bare mindre tydelig for feriepenger siden de utbetales trekkfritt. Det skattes av dem likevel.

Og ja, de skal føres på selvangivelsen som inntekt i 2014.

Jeg vet hva som skjer hvis man prøver å fjerne dem fordi man tror det er feil, det blir fort dyrt med straffeskatt og sånt.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Feriepenger er skattepliktig inntekt uansett hvilket år de blir utbetalt.

Anonymous poster hash: 19f65...e2b

Skrevet

Ok. :)

Ikke lett for oss vanlige dødelige, dette.

Med andre ord - de 50 000 skal altså legges til inntekten jeg hadde i min nye jobb i 2014.

Litt redd for at jeg har grunn til å frykte skattesmell... ???

Skrevet

Nei, de er trekkfrie, ikke skattefrie. Som jeg sa i innlegget over, all inntekt er skattepliktig, også feriepenger. Det er bare mindre tydelig for feriepenger siden de utbetales trekkfritt. Det skattes av dem likevel.

Og ja, de skal føres på selvangivelsen som inntekt i 2014.

Jeg vet hva som skjer hvis man prøver å fjerne dem fordi man tror det er feil, det blir fort dyrt med straffeskatt og sånt.

Jeg vet at de ikke er skattefrie, derfor jeg brukte hermetegn.

Poenget var at du skrev det som om ts hadde fått betalt ut skattepengene samme året som h*n sluttet, men det har jo ikke vedkommende.

Men ts: du betaler ikke dobbel skatt fordi skatteetaten ikke hadde disse 50000 med i inntekten din for 2013. Altså betalte du ikke egentlig skatt for de 50000 i 2013.

Skrevet

Ok. :)

Ikke lett for oss vanlige dødelige, dette.

Med andre ord - de 50 000 skal altså legges til inntekten jeg hadde i min nye jobb i 2014.

Litt redd for at jeg har grunn til å frykte skattesmell... ???

Du hadde vel 1 mnd ubetalt ferie fra den nye jobben siden du ikke hadde opptjent feriepenger fra den? Det har mest sannsynlig ikke blitt tatt hensyn til ved beregningen av skattekortet i 2014. Altså, så lenge du tjener ca likt i jobbene, skal det ikke være noe å bekymre seg for :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at de ikke er skattefrie, derfor jeg brukte hermetegn.

Poenget var at du skrev det som om ts hadde fått betalt ut skattepengene samme året som h*n sluttet, men det har jo ikke vedkommende.

Men ts: du betaler ikke dobbel skatt fordi skatteetaten ikke hadde disse 50000 med i inntekten din for 2013. Altså betalte du ikke egentlig skatt for de 50000 i 2013.

Nei, de skal med i skattegrunnlaget for utbetalingsåret. De skal ikke være med i inntekten for 2013 så lenge de ikke er utbetalt i 2013. Jeg har ikke sagt noe annet enn det.

• Liker 1
Skrevet

Du hadde vel 1 mnd ubetalt ferie fra den nye jobben siden du ikke hadde opptjent feriepenger fra den? Det har mest sannsynlig ikke blitt tatt hensyn til ved beregningen av skattekortet i 2014. Altså, så lenge du tjener ca likt i jobbene, skal det ikke være noe å bekymre seg for :)

Nja, tja, ikke så enkelt som dét. Jeg har i løpet av 2014 mottatt

- sykepenger

- dagpenger

- inntekt fra deltidsjobb

- inntekt som selvstendig næringsdrivende

- og altså disse feriepengene...

Skrevet

Hvis jeg hadde brutto lønn på kr 400.000 og fikk utbetalt feriepenger med kr 40.000, skal jeg da føre opp i selvangivelsen at jeg har tjent 440.000? Eller bare 400.000?? Altså hva bli skattegrunnlaget for det inntektsåret?

Skrevet

Hvis jeg hadde brutto lønn på kr 400.000 og fikk utbetalt feriepenger med kr 40.000, skal jeg da føre opp i selvangivelsen at jeg har tjent 440.000? Eller bare 400.000?? Altså hva bli skattegrunnlaget for det inntektsåret?

440.000, du må betale skatt av feriepengene også.

Anonymous poster hash: 836b6...eeb

Skrevet

440.000, du må betale skatt av feriepengene også.

Beklager at jeg er treig, men betyr det at når jeg legger inn inntekt for å beregne skatten, så skal jeg egentlig legge inn 440.000 og ikke 400.000?

Eks som inntekt her http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2015

Gjest Blondie65
Skrevet

Du trenger vel ikke legge det inn, det vil være forhåndsutfylt?

På Selvangivelsen vil det stå slik:

Arbeidsgiver 1: kr 250.000

Arbeidsgiver 2: kr 50.000

NAV: 150.000

Etc ...

Skrevet

Beklager at jeg er treig, men betyr det at når jeg legger inn inntekt for å beregne skatten, så skal jeg egentlig legge inn 440.000 og ikke 400.000?

Eks som inntekt her http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2015

Ja, det skal inngå i brutto årslønn.

Skrevet

Du trenger vel ikke legge det inn, det vil være forhåndsutfylt?

På Selvangivelsen vil det stå slik:

Arbeidsgiver 1: kr 250.000

Arbeidsgiver 2: kr 50.000

NAV: 150.000

Etc ...

Ikke hvis hun har vært selvstendig næringsdrivende i løpet av året også vel.

Da må man fylle ut inntektene samt næringsoppgave selv.

Anonymous poster hash: 75a93...8e9

Gjest Blondie65
Skrevet

Ikke hvis hun har vært selvstendig næringsdrivende i løpet av året også vel.

Da må man fylle ut inntektene samt næringsoppgave selv.Anonymous poster hash: 75a93...8e9

Hvor står det at trådstarter er selvstendig næringsdrivende?

Men jeg kan godt presisere jeg:

Dersom du er arbeidstaker og har bare en arbeidsgiver siste år samt hadde en annen arbeidsgiver året før som du fikk feriepenger fra i fjor og du hadde sykepengeutbetaling i løpet av fjoråret vil det stå slik jeg oppga. Dersom du hadde næringsinntekt i fjor må du oppgi denne selv, men feriepengene utbetalt i fjor fra arbeidsgiver året før det igjen vil stå oppgitt. Det samme vil NAV, også i dette tilfellet, dersom man hadde sykepenger i fjoråret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...