Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Trening med romaskin

Recommended Posts

AnonymBruker

Noen som har erfaring med å trene med romaskin? Jeg vurderer anskaffe meg en slik en for hjemmetrening. Hvilke muskler blir best trent med en romaskin? Mage, armer, rygg eller...? jeg vet ikke. Og er dette en god treningsform mtp å få opp kondis og brenne kalorier? Blir man svett liksom...?

Jada, er helt grønn på dette, men har prøvd det et par ganger og syns det var gøy, men ble ikke så svett akkurat....



Anonymous poster hash: 1be4c...d27

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som vet noe om dette?

Anonymous poster hash: 1be4c...d27

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Aner ikke..



Anonymous poster hash: b5131...e71

Share this post


Link to post
Share on other sites
Doge

Hvis du ikke blir svett må du sette på mer motstand eller ro fortere.

Jeg ror av og til og blir gjennomsvett. Føler at det er med kondisjonstrening enn stryketrening, men jeg blir sliten i musklene om jeg har rodd lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Basun

Går mest å rygg, men også på en del annet :-) Er en av de treningsformene som anbefales for oss løpere som alternativ trening.

Edited by Personenmeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
drue

Roing går vel mer under kondisjonstrening (men du bruker mye muskler, så det har vel også litt med hvilken motstand du har) . Ønsker du å bli sterkere, er det styrketrening som gjelder. Roing kan vel styrke musklene noe, men lite erstatter god, gammeldags vektløfting.

Edited by drue

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Miamaia83

Du trener de fleste store muskelgrupper, og kondisjon. Jeg trener litt med romaskin men da i studio. Jeg synes romaskin er fint da jeg får trent både styrke og kondisjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Basun

Det er også viktig å nevne at ved siden av svømming er roing den eneste støtfrie aerobe treningsformen som trener både hender og føtter og alle de store muskelgruppene (rygg, torso, armer og bein) samtidig. Du må være obs på teknikk. 70% av robevegelsen utføres av beina. Armene tar i når beina er rettet nesten helt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Tusen takk for så mange flott innspill, ante ikke at roing er støtfri aerob trening, det var bra :) jeg må sjekke litt ut forskjellige romaskiner, så tror jeg nok at jeg går til anskaffelse av en slik. Jeg håpte, som en av dere skrev, at det er kondisjonstrening mer enn styrke, men også at jeg trener de store muskelgruppene (og ikke bare rygg, i hovedsak ;))- Takk igjen.

ts



Anonymous poster hash: 1be4c...d27

Share this post


Link to post
Share on other sites
Summers

Men hvor mye arbeid legger du i roingen siden du ikke blir svett eller kjenner hvilke muskelgrupper du trener? Om du ikke trener lenge nok eller hardt nok så blir det jo begrenset effekt på kalorier og kondisjon.

Er ikke meningen å være kvass, men om du ikke legger nok arbeid i roingen ville jeg gjort det noen ganger før jeg kjøpte en romaskin for de koster jo en del og ganske mange som ikke liker å ro lenge eller med høy intensitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Men hvor mye arbeid legger du i roingen siden du ikke blir svett eller kjenner hvilke muskelgrupper du trener? Om du ikke trener lenge nok eller hardt nok så blir det jo begrenset effekt på kalorier og kondisjon.

Er ikke meningen å være kvass, men om du ikke legger nok arbeid i roingen ville jeg gjort det noen ganger før jeg kjøpte en romaskin for de koster jo en del og ganske mange som ikke liker å ro lenge eller med høy intensitet.

For å være ærlig har jeg bare såvidt prøvd det et par ganger toppen, og ikke over veldig lang tid. Har lite greie på apparater, men skjønner jo nå i etterkant at her burde jeg økt på med intensitet og motstand. Har flere venner som digger roing og blir dryppende svette, så vet jo at jeg var en smule slpp da jeg prøvde det ;9 hehe...det hindrer meg ikke fra å ønske prøve igjen - og igjen.

Oppfattet deg ikke kvass, helt i orden, men jeg tror jeg vil like dette og er innstilt på å gi mer gass ;)

Anonymous poster hash: 1be4c...d27

Share this post


Link to post
Share on other sites
punkyB

Tror det er veldig avhengig av hvilken romaskin du bruker hvilken effekt det har - det eneste som funker er concept2 maskin men de er ganske dyre. Kjenner du ingenting der har du ikke tatt i.

Det som er bra med Concept2 (og muligens andre romaskiner) er at du ser hvlken fart du ror i - så det er veldig lett å justere intensiteten - spesielt hvis du bruker pulsklokke i tillegg.

Det tar på hele kroppen samtidig som det ikke er tung belastning på kroppen. Du må passe på teknikken sånn at du ikke belaster ryggen feil.

Er masse nformasjon om concept2 på nett hvis du er interessert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
retrej

Beste er vel å teste forskjellige romaskiner og finne ut hva som passer deg.

Ligger en hel masse om det på nett!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...