AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Del Skrevet 20. februar 2015 Jeg kom til å tenke på noe da jeg satt på bussen i dag. Jeg har forstått det slik at dersom det ene feltet i en tofeltsvei er stengt, for eksempel hvis det graves, og to biler møtes er det den bilen som har hindringen på sin side som skal vike. Hvordan blir dette hvis veien er stengt for trafikk untatt buss i rute, og en buss som kjører å den siden det graves møter en bil? Vanligvis er det vel bussen som skal vike siden den har hindringen på sin side, men bilen har ikke lov til å kjøre på veien, så må bussen vike for noen som bryter loven ved å være der? Er det noen som vet? Anonymous poster hash: d882f...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 20. februar 2015 #2 Del Skrevet 20. februar 2015 Jeg vet man har vikeplikt for buss i rute såfremt fartsgrensen er 60 km/t eller under. Så bilfører bør nok vise ydmykhet her - spesielt med tanke på at han tross alt ikke har lov å være her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 20. februar 2015 #3 Del Skrevet 20. februar 2015 Nei, bussen kan kjøre over personbilen! Man har ikke vikeplikt for noen som kjører mot kjøreretningen, men det er ikke dermed sagt at det betyr påkjørsrett heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 20. februar 2015 #4 Del Skrevet 20. februar 2015 Det er nok den samme regelen som gjelder, om en personbil har tatt seg den friheten å kjøre der det er stengt for alt anna enn buss i rute. Men, når sant skal sies, så er det svært mange som rett og slett driter den regelen med å overholde vikeolikten, der de har en hindring på SIN side av veibanen. Det er noe jeg opplever rett som det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå