AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Jeg har et litt merkelig problem. Legen min sier at jeg må ned i vekt. Hun påpekte det ganske klart og tydelig da jeg var inne for noe som ikke er relatert til vekten min i fjor sommer. Jeg er 158 og veier nesten 100 kilo så jeg ser jo helt klart at jeg er overvektig hver gang jeg går forbi et speil eller prøver å finne nye klær som passer meg. Så til "problemet" mitt. Jeg vil rett og slett ikke bli normalvektig og det er nesten utelukkende kun fordi jeg frykter at jeg får tilbake mensen. De siste 15 årene mens jeg har "bygget på meg" kiloene har mensen blitt mer og mer sjelden og jeg synes det er så.. behagelig, i mangel på et bedre ord. I høst bestemte jeg at jeg skulle prøve å bli mer aktiv, spise bedre og forsøke å komme meg ned i vekt og få en bedre helse. Siden august har jeg gått ned 13 kilo og allerede har mensen blitt ganske stabil. De siste 3 månedene har den kommet nogenlunde i syklus og jeg HATER det! Jeg ligger bare under dyna og gråter hver gang den kommer. Jeg blir kvalm og brekker meg bare av tanken på at kroppen min blør. I tillegg har jeg en helt enorm angst for å bli gravid, eller i det hele tatt at det er en ørliten mulighet for at jeg kan bli det. Jeg har prøvd både p-piller, minipiller og plaster og alle fikk meg til å blø mer eller mindre konstant så de kuttet jeg ut etter de tre månedene jeg "måtte" bruke dem. Så nå er de andre hormonelle alternativene p-sprøyte og spiral, som jeg heller vil dø enn å komme i nærheten av. Og utenom det er de andre alternativene å bli så undervektig at jeg mister mensen, eller å bli så overvektig at jeg minster mensen. Jeg skjønner jo at det egentlig er en helt skrudd tankegang, men jeg klarer ikke å se det på noen annen måte. De fleste jeg tar opp dette med nærmest bare fnyser eller ler av meg og sier at mens er noe fint og vakkert og naturlig. Det er helt ubegripelig for meg at noen kan synes det. Jeg vet jeg trenger hjelp både med.. dette.. og vekta mi, men jeg vet ikke hvor eller hvordan jeg skal få det? Anonymous poster hash: 97b05...61a
Tabris Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Mitt tips er å gå til en psykolog for å komme over din frykt for mensen. Er du livredd for å bli gravid, og du vet at du aldri ønsker å få barn, så kan du vel sterilisere deg? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Mitt tips er å gå til en psykolog for å komme over din frykt for mensen. Er du livredd for å bli gravid, og du vet at du aldri ønsker å få barn, så kan du vel sterilisere deg? Jeg har allerede gått til en som prøvde å endre tankebanene mine (som han kalte det) ved å vise meg bilder og skåler med blod, prøve å få meg til å ta på det osv. Men det gjorde bare at jeg kastet opp og til og med besvimte så jeg har egentlig bare fått et mer anstrengt forhold til blod og mensen (Jeg blir helt skjelven og uvel bare av å skrive det) etter det. Operasjon, sprøyter eller sykehusinnleggelse er totalt uaktuelt. Jeg vil heller hoppe over et stup og dø enn å legge meg i en seng på sykehuset! TS. Anonymous poster hash: 97b05...61a
mandel92 Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Kan du begynne på p-piller? Da kan du jo utsette mensen...
Tabris Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Jeg har allerede gått til en som prøvde å endre tankebanene mine (som han kalte det) ved å vise meg bilder og skåler med blod, prøve å få meg til å ta på det osv. Men det gjorde bare at jeg kastet opp og til og med besvimte så jeg har egentlig bare fått et mer anstrengt forhold til blod og mensen (Jeg blir helt skjelven og uvel bare av å skrive det) etter det. Operasjon, sprøyter eller sykehusinnleggelse er totalt uaktuelt. Jeg vil heller hoppe over et stup og dø enn å legge meg i en seng på sykehuset! TS. Anonymous poster hash: 97b05...61a Da går du og finner en annen, som har en fremgangsmåte som fungerer for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Kanskje jeg misforstår deg, men er det slik at din frykt for mensen og blod, bunner i en frykt for å bli gravid? Og at du da forbinder mensen med graviditet = ingen mens betyr ingen graviditet? Jeg vet det kan være vanskelig å komme inn til psykiatier/psykolog o.l., men mitt råd vil være å prøve å finne en annen, en som du "klikker" med, om du skjønner? Og som klarer å forstå på deg at behandlingen de først prøver kanskje ikke virker. Behandlet førstemann deg kun for redsel for blod, eller var det et ledd i en større behandling? Anonymous poster hash: 6525a...6dd
Version 2.0 Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Du har psykiske problemer som kan føre til at du dør av overvekt. Du trenger profesjonell hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Det finnes mange gode p-piller som gjør at du kan hoppe over mensen, har selv 4 menstruasjoner i året, du kan velge selv om du vil ha færre. Samtidig er de mest effektive p-pillene til dette formålet piller som inneholder hormoner som man bør være forsiktig med ved din vekt, men dersom du og legen setter opp en god vektreduksjonsplan samtidig som du går på piller og du selv er årvåken på risikoen for DVT/lungeemboli høres dette ut som den beste løsningen. Du bør kanskje også få en psykolog med på teamet, da dette ikke bare gjelder frykten for blod, men også frykten for å måtte gå ned i vekt. Ser for meg at det ligger mer bak enn mensen vedr. vektnedgangen din. Masse lykke til, håper du får et lettere og ublodig liv! Anonymous poster hash: 1b4b6...558
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Kan du begynne på p-piller? Da kan du jo utsette mensen... LES HI!!Anonymous poster hash: 47455...492
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 LES HI!!Anonymous poster hash: 47455...492 Jamen det finnes da andre p-piller enn de hun har prøvd, noen er svært effektive i å utsette mens, og vil IKKE gi 3 mnd med "konstant blødning". Kjør på med Yasmin el.l. Anonymous poster hash: 1b4b6...558
Version 2.0 Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Så utrolig mange rare ting man skal lese. Bare å kjøre på med Yasmin? Er du inzane? Dama veier 100 kilo og er sikkert allerede i faresonen når det kommer til plakk i blodårene. Yasmin er et av p-pille merkene det er forbundet størst risiko med iht fare for dannelse av blodpropp. Jeg sier det igjen, TS er (p)syk og trenger hjelp. Hun er nødt til å akseptere normal menstruasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå