Gå til innhold

Vondt å ha i linser for tiden ..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært linsebruker i mange år, men nå i det siste har det blitt direkte smertefult å ha i og av linser!

Bruker døgnlinser så har de ut og renser en gang i uken (mer enn anbefalt altså).

Det er som at du har i linsene imens det er skitt på de, den type smerte, uten at det er noe på de.. Samme når jeg skal ta ut, helt grusomt! har aldri kjent noe som helst med dette før..

Burde jeg bare bruke briller en stund så vil det gi seg eller?

Jeg har ikke 600kr å bruke på linsekontroll akkurat nå.. :(

Anonymous poster hash: d6c1a...b60

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg ville absolutt brukt brillene istedet for linser, men en time hos en øyelege kunne nok vært lurt tror jeg. Kanskje du skal starte hos fastlegen og få en henvisning til en øyelege for undersøkelse?

• Liker 3
Gjest Solstråla88
Skrevet

Om du tar de ut mer enn anbefalt er irrelevant. Noen må ha ut linsene hver kveld for rens, andre ikke. Jeg ville forsøkt å ta de ut hver kveld for å rense de og se om det blir bedre, å sove uten.

• Liker 2
Skrevet

Sov uten og rens oftere. Er du omgitt av mye tørr luft kanskje?

Anonymous poster hash: 45a3b...f48

Skrevet

Mitt råd er å gå noen dager uten linser, men bruk kunstig tårevæske hyppig. Det hender at øyne kan bli irriterte og da kan linsene irritere ytterligere. Dersom øynene kjennes bra etter noen dager kan du prøve å ta på linser igjen, men ta du ut for natten. Går dette bra kan du ha dem i 2 dager for så å ta de ut etc. Rett og slett ta det gradvis. Dersom ikke dette hjelper kan det hende du reagerer på noe i luften som gjør øynene irriterte feks. Om våren synes jeg det ofte er slitsomt å bruke linser pga pollen. Det samme med vinteren, men da fordi luften bli tørrere. Ofte kan også løsningen være å ha en liten flaske med kunstig tårevæske i veska, fordi da kan du dryppe øynene etter behov.

Lykke til!

Skrevet

Ta ut linsene hver kveld, rens dem, og sov uten linser.

Jeg bruker også linser av typen som skal kunne brukes 24/7, men har fått beskjed av øyelegen å ALDRI sove med dem selv om de altså skal være beregnet til dette. Øyelegen min anbefaler også at jeg tar av meg linsene en times tid før jeg skal legge meg, så jeg får litt våkentid uten linser.

Hvor lenge øynene tåler å gå med linser av gangen varierer fra person til person. Det er få som tåler å sove med linsene, og enda mindre å gå med dem en hel uke i strekk (det er VELDIG lenge...).

Anonymous poster hash: a51bf...f75
Gjest Solstråla88
Skrevet

Ta ut linsene hver kveld, rens dem, og sov uten linser.

Jeg bruker også linser av typen som skal kunne brukes 24/7, men har fått beskjed av øyelegen å ALDRI sove med dem selv om de altså skal være beregnet til dette. Øyelegen min anbefaler også at jeg tar av meg linsene en times tid før jeg skal legge meg, så jeg får litt våkentid uten linser.

Hvor lenge øynene tåler å gå med linser av gangen varierer fra person til person. Det er få som tåler å sove med linsene, og enda mindre å gå med dem en hel uke i strekk (det er VELDIG lenge...).

Anonymous poster hash: a51bf...f75

De er godkjent for det, og hvos du hadde visst hvor mange som bruker slike liner inen mnd uten rens og hvile hadde du fått sjokk😉 jobber innenfor optikk så vi ser mye rart, men en gang i uken mener jeg er minimum for avlastning

Skrevet

Ta en kontroll, øynene dine er det viktigste du har.

Skrevet

Dette er noe jeg ville fått undersøkt hos en øyelege. Det er ikke normalt å ha smerter i øynene, litt rødhet og sårhet er vanlig som linsebruker, men direkte smerter kan være alvorlige ting som regnbuehinnebetennelse eller hornhinnebetennelse. Spesielt om du har økt tåreflod og er lyssky bør bestill time hos legen med en gang.

Skrevet

Dette må du ta på alvor. Prøv å prioritere linsekontroll, og for all del ikke tving linsebruk når du sliter. Jeg gjorde dette for lenge, ignorerte at det var sårt etc, og det var nære på at jeg ikke kunne bruke linser mer (jeg holdt på lenge altså). Jeg sov også med linsene og hadde INGEN problemer (merket aldri noe til linsene) inntil jeg plutselig klødde og var sår hele tiden. Måtte gå noen uker uten linser, og nå har jeg begynt med dagslinser (har skiftet merke etter anbefaling fra optikeren). Nå funker det godt, og jeg håper på sikt å kunne bruke døgnlinser igjen, men er mest glad for at jeg fortsatt kan bruke linser i det hele tatt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...